Hej.
Jeg skal selv støbe 3 lecablokke 25 x 59 cm (~180 cm lang) sammen til at have over døråbningen. Jeg bruger en diamantklinge til at udgrave 10 x 10 cm. Jeg lægger blokkene med bunden opad og kommer 3 armeringsjern i. De skal have afstand fra blokkene, og så fylder jeg med beton. Bjælken skal hærde i mindst en uge, før den kan bruges. Husk at fugte betonen de første dage, leca suger godt.
 
Bob_the_builder
Hmm, det var længe siden jeg kiggede på det her, men jeg vil mene, at 1,5 meter lange kostede ca. 500 kr. Dog var de tyndere end normalblokkene (12 cm?). Ved ikke, om det er sådanne, man plejer at bruge? Normalthickelse 19-25 cm må formodes at være betydeligt dyrere.
 
Bob_the_builder
Nej, jeg har også svært ved at se nogen holdbare modargumenter.
 
Hej, jeg betalte 424:- ex moms for en 29*19*149 samt 592:- ex moms for en 29*19*209. De var tunge som f-n at løfte, er sandsynligvis sprængfyldte med armering.

Brgds Ingvar
 
Betalte 440 euro for fem bjælker. Har ikke dimensionerne, men det er en dør og tre vinduer, to 120 brede og et 70 bredt
 
Jeg ville nok bruge et L-jern (eller et på hver side) i fugen over åbningen og derefter bare fortsætte med Leca. Hvis man vil have det i niveau, kan man jo lave en rille til L-jernet i blokkene ovenover.
 
En anden variant er at købe løse Lecakugler, bygge form, lægge armeringsnet i og blande beton+løslæca.

Så får du sandsynligvis en rimelig pasform også, vi købte færdige bjælker, og de havde forkerte mål på alle ledder sammenlignet med de almindelige støbeblokke. For smalle, for høje, for lave og for brede, desuden var siderne ikke vinkelrette mod hinanden. Da jeg påpegede dette over for leverandøren, fik jeg svaret, at støbte lecabjælker ser sådan ud.
 
Vi gjorde desværre ikke sådan :( , fik tippet selv efter at vi var færdige.

Det enkleste er jo ikke at støbe bjælken direkte på muren men at gøre det på jorden, ulempen er jo at man skal løfte fanskapet på plads bagefter og det er tungt.

Husk at have mest armeringsjern i bunden af bjælken, der er trækkræfterne størst.
 
Det går jo over forventning at skrue formplaywood i Lecan med lange skruer, f.eks. 70 mm Spax!
Skru en planke fast på hver side af åbningen, læg en planke med samme tykkelse som væggen ovenpå og skru playwood på siderne, en form for afstivning er nødvendig i formen, så den ikke flækker fra hinanden!
Armer i formen, specielt i underkanten!

Tænk på, at det er meget tungt at fylde formen manuelt med spand og stige........ ;)
 
Har på fornemmelsen, at man anbefaler mindst 250 mm overlap, gerne et halvt blok, d.v.s ca. 300 mm.

Der findes lidt info på www.optiroc.se
 
Hej.
Jeg tager det en gang til
Jeg skal selv støbe sammen 3 lecablokke 25 x 59 cm (~180 cm lang) til at have over døråbningen.
Anvender da diamantklinge for at udbore 10 x 10 cm.
Jeg har nu støbt og fået op bjælkerne. De består af 3 lecablokke 25 x 19 x 59 UDGRAVET ca 10 x 10 cm (lidt skålformet) og samlet med beton samt 3 armeringsjern. Omkostning = 3 lecablokke 5 m armering 1 sæk beton 4 liter vand ~150:- per bjælke.
De holder jeg forsikrer.
 
kristofer.eklund sagde:
Forstod ikke helt beskrivelsen over hvordan du har gjort, Haagbard!! Hvis man nu laver sine egne armerede blokke (med løsning LECA og hele fadderullan) - hvad er anbefalet overlap?? Hvis døråbningen er 800 mm, er det nok med 1200 mm blok, dvs. 200 mm overlap??
Jeg gjorde det i indervæggen i garagen, brugte almindelig beton og ikke leca-kugler!
Murede væggen op til døroprningens øvre kant plus en sten på hver side 30 cm fra åbningen, støbte og armerede over døroprningen til samme højde som stenene på hver side af åbningen, dvs. ~20 cm og hældte beton ovenfra!
Det går bedre end man skulle tro at skrue formen i lecaen, hvis man skal lave flere ens vinduesåbninger, så burde alle dele i formen kunne genbruges!

Over garageportene murede jeg en teglbue på 2,7 meter, lavede en lignende bøjle over hele teglbuen!

Lavede teglbue over vinduerne også, men de var jo ikke så brede, så der støbte jeg ingen bøjle!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.