Hej.
Jeg skal selv støbe 3 lecablokke 25 x 59 cm (~180 cm lang) sammen til at have over døråbningen. Jeg bruger en diamantklinge til at udgrave 10 x 10 cm. Jeg lægger blokkene med bunden opad og kommer 3 armeringsjern i. De skal have afstand fra blokkene, og så fylder jeg med beton. Bjælken skal hærde i mindst en uge, før den kan bruges. Husk at fugte betonen de første dage, leca suger godt.
Jeg skal selv støbe 3 lecablokke 25 x 59 cm (~180 cm lang) sammen til at have over døråbningen. Jeg bruger en diamantklinge til at udgrave 10 x 10 cm. Jeg lægger blokkene med bunden opad og kommer 3 armeringsjern i. De skal have afstand fra blokkene, og så fylder jeg med beton. Bjælken skal hærde i mindst en uge, før den kan bruges. Husk at fugte betonen de første dage, leca suger godt.
Hmm, det var længe siden jeg kiggede på det her, men jeg vil mene, at 1,5 meter lange kostede ca. 500 kr. Dog var de tyndere end normalblokkene (12 cm?). Ved ikke, om det er sådanne, man plejer at bruge? Normalthickelse 19-25 cm må formodes at være betydeligt dyrere.
En anden variant er at købe løse Lecakugler, bygge form, lægge armeringsnet i og blande beton+løslæca.
Så får du sandsynligvis en rimelig pasform også, vi købte færdige bjælker, og de havde forkerte mål på alle ledder sammenlignet med de almindelige støbeblokke. For smalle, for høje, for lave og for brede, desuden var siderne ikke vinkelrette mod hinanden. Da jeg påpegede dette over for leverandøren, fik jeg svaret, at støbte lecabjælker ser sådan ud.
Så får du sandsynligvis en rimelig pasform også, vi købte færdige bjælker, og de havde forkerte mål på alle ledder sammenlignet med de almindelige støbeblokke. For smalle, for høje, for lave og for brede, desuden var siderne ikke vinkelrette mod hinanden. Da jeg påpegede dette over for leverandøren, fik jeg svaret, at støbte lecabjælker ser sådan ud.
Vi gjorde desværre ikke sådan
, fik tippet selv efter at vi var færdige.
Det enkleste er jo ikke at støbe bjælken direkte på muren men at gøre det på jorden, ulempen er jo at man skal løfte fanskapet på plads bagefter og det er tungt.
Husk at have mest armeringsjern i bunden af bjælken, der er trækkræfterne størst.
Det enkleste er jo ikke at støbe bjælken direkte på muren men at gøre det på jorden, ulempen er jo at man skal løfte fanskapet på plads bagefter og det er tungt.
Husk at have mest armeringsjern i bunden af bjælken, der er trækkræfterne størst.
Det går jo over forventning at skrue formplaywood i Lecan med lange skruer, f.eks. 70 mm Spax!
Skru en planke fast på hver side af åbningen, læg en planke med samme tykkelse som væggen ovenpå og skru playwood på siderne, en form for afstivning er nødvendig i formen, så den ikke flækker fra hinanden!
Armer i formen, specielt i underkanten!
Tænk på, at det er meget tungt at fylde formen manuelt med spand og stige........
Skru en planke fast på hver side af åbningen, læg en planke med samme tykkelse som væggen ovenpå og skru playwood på siderne, en form for afstivning er nødvendig i formen, så den ikke flækker fra hinanden!
Armer i formen, specielt i underkanten!
Tænk på, at det er meget tungt at fylde formen manuelt med spand og stige........
Hej.
Jeg tager det en gang til
De holder jeg forsikrer.
Jeg tager det en gang til
Jeg har nu støbt og fået op bjælkerne. De består af 3 lecablokke 25 x 19 x 59 UDGRAVET ca 10 x 10 cm (lidt skålformet) og samlet med beton samt 3 armeringsjern. Omkostning = 3 lecablokke 5 m armering 1 sæk beton 4 liter vand ~150:- per bjælke.
De holder jeg forsikrer.
Jeg gjorde det i indervæggen i garagen, brugte almindelig beton og ikke leca-kugler!kristofer.eklund sagde:
Murede væggen op til døroprningens øvre kant plus en sten på hver side 30 cm fra åbningen, støbte og armerede over døroprningen til samme højde som stenene på hver side af åbningen, dvs. ~20 cm og hældte beton ovenfra!
Det går bedre end man skulle tro at skrue formen i lecaen, hvis man skal lave flere ens vinduesåbninger, så burde alle dele i formen kunne genbruges!
Over garageportene murede jeg en teglbue på 2,7 meter, lavede en lignende bøjle over hele teglbuen!
Lavede teglbue over vinduerne også, men de var jo ikke så brede, så der støbte jeg ingen bøjle!
Klik her for at svare