4,724 læst ·
10 svar
5k læst
10 svar
Arbejdsgang, hvornår bygger man indervægge?
Jeg er i gang med en tilbygning og undrer mig lidt over, hvornår man bygger indervæggene? På de tegninger jeg har set på træguiden og andre steder, ser det ud til, at man bygger indervæggene direkte mod stommen. Det vil sige før undergulv, loft og før ydervæggens installationslag og overfladelag.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Men ved renoveringer ser det ud til, at man bare sætter en indervæg op direkte på alle overfladerne. Det er jo lidt svært at gøre andet ved renovering, men hvad er ulempen ved dette? Hvorfor kan jeg ikke bygge hele bygningens strøgulv, gipsloft og ydervæggens overfladelag færdigt og så begynde med indervæggene? Så slipper man jo for en masse tilpasninger i alle hjørnerne, der opstår. Derefter lægger man kun parketgulvet separat i hvert rum (som skal kunne bevæge sig lidt).
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Men ved renoveringer ser det ud til, at man bare sætter en indervæg op direkte på alle overfladerne. Det er jo lidt svært at gøre andet ved renovering, men hvad er ulempen ved dette? Hvorfor kan jeg ikke bygge hele bygningens strøgulv, gipsloft og ydervæggens overfladelag færdigt og så begynde med indervæggene? Så slipper man jo for en masse tilpasninger i alle hjørnerne, der opstår. Derefter lægger man kun parketgulvet separat i hvert rum (som skal kunne bevæge sig lidt).
Jeg er i gang med at renovere et hus, hvor man har bygget alle fire ydervægge, lagt gulv og sat plader på væggene, før man smækkede alle indervægge op. Jeg sværger over denne fremgangsmåde nu, når jeg skal skifte gulv i nogle rum. Rive mere end nødvendigt eller bruge en multisav i gulvspån for derefter at blive nødt til at fælde nye gulvregler ind for at lægge plankegulv. Øv! Den eneste undskyldning er, at man har en husmodel, som derefter kan planlægges med forskellige ruminddelinger. Har selv bygget til, og det ville aldrig falde mig ind at bygge på denne måde. Det gør det også mere besværligt for elinstallationer mm.
Okay men med min metode så havde det vel ikke været noget problem? Parketten blev jo lagt separat i hvert rum skrev jeg. Du bytter vel kun overfladen og ikke spånpladen med?
Elinstallationen tænkte jeg også på. Men hvis man kun lægger spångulv og loft før indervægge så?
En ulempe er, at jeg skal have sporede gulvplader til gulvvarme kom jeg på. Så vil man måske lægge disse per rum... Tilbage er så kun loftet at lægge først
Så jeg bør altså gøre klart skellet for indervægge inden jeg begynder med nogle overflader overhovedet? Og skære som en galning i hvert rum i stedet... Skære masse gulvplader, skære gitterpanel, skære loftplader, skære osb+gipsplader.
Elinstallationen tænkte jeg også på. Men hvis man kun lægger spångulv og loft før indervægge så?
En ulempe er, at jeg skal have sporede gulvplader til gulvvarme kom jeg på. Så vil man måske lægge disse per rum... Tilbage er så kun loftet at lægge først
Så jeg bør altså gøre klart skellet for indervægge inden jeg begynder med nogle overflader overhovedet? Og skære som en galning i hvert rum i stedet... Skære masse gulvplader, skære gitterpanel, skære loftplader, skære osb+gipsplader.
Hvis man sætter skillevægge op, før nogen skuvmaterialer er opsat, har du nogle fordele. Fremfor alt kan elektrikere og rørmokere forberede alle installationer. Rør, elkabler og doser er jo ikke kun i ydervæggene, men også i skillevægge, loft og gulv. Det er mest effektivt, hvis elektrikere og rørmokere kan gøre så meget som muligt ved få lejligheder. Ellers skal man hele tiden tilpasse byggeriet for at andre håndværkere skal lave noget småt nu og da.
Ok i mit tilfælde spiller er sagen blikkenslager/elektriker intet problem men forstår din tanke.
Men jeg kan synes at i normaltilfælde skulle man i det mindste kunne lægge gulvspån først? Men ikke i mit tilfælde da jeg skal have sporede for gulvvarme.
Hvis man nu ikke kan sætte loftgips før er det ingen idé at sætte spredet heller antager jeg for så ender de vel forkert.
Men jeg kan synes at i normaltilfælde skulle man i det mindste kunne lægge gulvspån først? Men ikke i mit tilfælde da jeg skal have sporede for gulvvarme.
Hvis man nu ikke kan sætte loftgips før er det ingen idé at sætte spredet heller antager jeg for så ender de vel forkert.
Siger du får en vandlækage? Det begynder at regne ind under et skybrud, mens du er på ferie, eller at du eller en anden anskaffer et 1000-liters akvarium, som selvspringer, mens alle er på arbejde og i skole? Hvad som helst kan ske, hvor man f.eks. vil kunne skifte både loftsgips og gulvspån, åbne op og tørre og fjerne gennemblødt isolering. Eller noget andet man ligesom ikke tænker på.
Stomme er stomme. Også indervægge, hvis det er muligt, luksus at slippe for at stille disse oven på noget andet end reglar.
Stomme er stomme. Også indervægge, hvis det er muligt, luksus at slippe for at stille disse oven på noget andet end reglar.
Ja det lyder jo fornuftigt, det du siger. Bedre at opdele overflader i hvert rum alligevel.Fulkemisten sagde:
Siger vi, at du får en vandlækage? Det begynder at regne ind under et skybrud, mens du er på ferie, eller at du eller en anden anskaffer et 1000-liters akvarium, som selv revner, mens alle er på arbejde og i skole? Hvad som helst kan ske, hvor man f.eks. vil kunne skifte både loftsgips og gulvspån, åbne op og tørre og fjerne gennemblødt isolering. Eller noget andet, man ligesom ikke tænker på.
Stamme er stamme. Også indervægge, hvis det går, luksus ikke at skulle placere disse ovenpå noget andet end reglar.
Men forstod ikke din sidste sætning, du mener luksus =dårligt i dette tilfælde?
Kom på en overvejelse nu, når jeg planlægger.
Kan/bør man i det mindste sætte dampspærre+lægte op i loftet før ikke-bærende indervægge? Så jeg direkte nu om vinteren kan isolere loftet og slå på lidt grundvarme. Og så fungerer lægterne som støtte øverst for indervæggene, i stedet for at sætte 1,5m ”kortlægter” i loftet.
Kan/bør man i det mindste sætte dampspærre+lægte op i loftet før ikke-bærende indervægge? Så jeg direkte nu om vinteren kan isolere loftet og slå på lidt grundvarme. Og så fungerer lægterne som støtte øverst for indervæggene, i stedet for at sætte 1,5m ”kortlægter” i loftet.
Jeg lykkedes med at søge mig frem til denne tråd, som bekræfter, hvordan jeg havde tænkt at gøre det. Lægt først og så væg. Og 1-2 ekstra lægt når væggen går den anden vej langs med lægten.É ÉlPon sagde:Kom på en fundering nu när jag planerar.
Kan/ska man i det mindste sætte dampspærre+lægt i loftet før ikke-bærende indervægge? Så jeg nu direkte om vinteren kan isolere loftet og slå lidt grundvarme til. Og så fungerer lægten som støtte i toppen til indervæggene, i stedet for at sætte 1,5m "kortlingar" i loftet.
Klik her for at svare