Vi er i gang med at tømme huset, hvor vi voksede op, og i kælderen har farsen gemt dels to halvpaller med mexitegel og dels over 100 spande med ukendt indhold.

Spandene er helt umærkede, og indholdet har skilt sig fint, men ca. 75% af volumen er en form for sand, føles det som. Er det fix/fugemasse/mørtel til mexiteglet? Huset blev bygget i 1976, så hvis vi antager, at det har stået der siden da, er det stadig brugbart? Farsgubben gik bort for et par år siden, og vores kære mor har ingen anelse om, hvad det er.

• En åben hvid spand med rød låg viser en brun, lagdelt væske, muligvis sand og ukendt materiale i kælder fra et gammelt byggeprojekt.
  • En spand med ukendt indhold, der er lagdelt, og en metalstang, der rører i væsken; 75% sand muligvis til mexitegl.
  • Stak med hvide spande med røde låg i en kælder. Nogle spande er stablet, en person med handsker løfter et låg. En rød spand med handsker og en pose ses.
  • Halvpalle med mexitegl stablet i en kælder, suppleret af forskellige værktøjer og materialer omkring, inkl. kabler og plastposer.
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
C
Den som spar han har 😆
Men det der mexteglet lærer jo være værd en skilling i dag når det ikke fremstilles længere.

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Ja, vær forsigtig med teglstenen ❤️.

Spandene ville jeg gætte på snarere er en form for strukturmaling?

For at mure mexitegl anvendes mørtel, gætvis sækkene ovenpå mexiteglet… 😊.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Jeg kan kun gætte, men måske er der en seddel tilbage under det øverste lag spande, som fugten ikke har nået?

• Synes
Festlund
  • Laddar…
Düsseldorff
100 spande??! Utroligt.

• Haha
  • Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Kalkmaling ville jeg sige.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa sagde:
Jeg kan kun gætte, men måske er der en seddel tilbage under det øverste lag af spande, som fugten ikke har nået?
Må løfte rundt lidt mere næste gang jeg er der, vi kiggede lidt men kan jo ikke sige, at vi har gennemgået hver eneste spand... 128 styks talte jeg til. 😁
Men fugt tror jeg ikke på derimod, det står i kælderen som er opvarmet.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Det her var nok den mest episke "den som spar han har" tråd

Er vel ikke noget udover murstensklyngerne som har en værdi længere i det der?
Dvs. efter alle disse år er der ingen som bruger indholdet i de der spande?

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Appendix Appendix sagde:
Det her var nok den mest episke "den som sparer han har" tråd

Er vel intet uden murstenene der har en værdi længere i det der?
Dvs efter alle disse år er det ingen der bruger indholdet i de der spande?
Ja, er det som nogen tidligere har gættet kalkfärg, går den at anvende!

Düsseldorff
FreQa FreQa sagde:
Ja er det som nogen tidligere har gættet kalkmaling, kan den bruges!
Hvornår brugte du sidst 128 spande kalkmaling? Malede du det kongelige palads eller hvad?

• Haha
  • Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Hvornår brugte du 128 spande kalkmaling sidst? Malede du det kongelige slot eller hvad?
Fik han det billigt? 😉

• Synes
Düsseldorff
  • Laddar…
Hvad? Gætter på, at omtrent halvdelen er “gode at have”, resten er “dumt at smide væk”.

Så er det jo kun 64 spande, og det er fuldt ud rimeligt. Jeg holder med TS salige far ❤️.

• Synes
  • Elsker
BengtH og 4 andre
  • Laddar…
I weekenden huskede jeg at kigge nærmere på spandene! 😁
Dog ingen sedler eller noget på spandene længere nede heller ikke.

Men, kan det have noget at gøre med lecablokkene? Husets kælder er bygget af lecablokke, hvilket ses i baggrunden på billederne, kan det være en form for puds? Det ville forklare mængden af spande for der er ikke mange vægge som er pudset...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.