Skal sætte Apparatdosor i ny indervæg.
Indervæggen bygges på en eksisterende pudset murstensvæg.
Indervæggen kommer til at bestå af gips på 45mm regler.
Hvordan sætter man bedst eldosorna fast? De dosor jeg har kigget på er kun forberedt til sømning bagud. Mareridtet ville jo være, hvis dosorna løsner sig fra deres fæster.
Hvis man køber en hole in one for at undgå at tage gipsen ned igen og save doshuller ud, vil dosorna ikke ende bagved gipsen i stedet for at sidde i gipsen?
Tak på forhånd!
Indervæggen bygges på en eksisterende pudset murstensvæg.
Indervæggen kommer til at bestå af gips på 45mm regler.
Hvordan sætter man bedst eldosorna fast? De dosor jeg har kigget på er kun forberedt til sømning bagud. Mareridtet ville jo være, hvis dosorna løsner sig fra deres fæster.
Hvis man køber en hole in one for at undgå at tage gipsen ned igen og save doshuller ud, vil dosorna ikke ende bagved gipsen i stedet for at sidde i gipsen?
Tak på forhånd!
Jeg ved ikke, hvad for nogle doser du har fået fat på, men alle dem, jeg har stødt på, kan man også slå fast til siden. Men under alle omstændigheder vælges doserne først og fremmest ud fra, om du skal have enkelt eller dobbelt gips, de placeres på regel med afstand 13 eller 26 mm (en lille tapt i dosen viser, hvor grænsen går), en magnet stoppes ind i dosen inden gipset, og når gipset sidder fast, bruger man den tilsvarende magnet og hullesaven, vupti så har du et hul, og gipset "falder over" kanten på dosen, og dosens kant kommer til at være på linje med gipspladen.
Hvis du skal sætte 45 regler, så burde jo dosen "hvile" mod den gamle væg, og så spænder den jo mellem gipset og den gamle væg, så kan du jo lime dosen fast i bunden, og så sidder de der, hvor de skal.
Jeg ved ikke, om jeg var tydelig, men spørg mere, hvis du ikke fulgte med.
Hvis du skal sætte 45 regler, så burde jo dosen "hvile" mod den gamle væg, og så spænder den jo mellem gipset og den gamle væg, så kan du jo lime dosen fast i bunden, og så sidder de der, hvor de skal.
Jeg ved ikke, om jeg var tydelig, men spørg mere, hvis du ikke fulgte med.
Stort tak!
Ja, jeg bruger grønne til enkelgips, og de har små "kanter", som jeg antog skulle hvile mod gipsen, men hvad jeg havde overset var, at de skulle "stikke ud", så gipspladen får bule indtil hullet er taget. Jeg har ikke arbejdet med gips før, så jeg troede, at en sådan manøvre ville få pladen til at sprække.
Ja, jeg bruger grønne til enkelgips, og de har små "kanter", som jeg antog skulle hvile mod gipsen, men hvad jeg havde overset var, at de skulle "stikke ud", så gipspladen får bule indtil hullet er taget. Jeg har ikke arbejdet med gips før, så jeg troede, at en sådan manøvre ville få pladen til at sprække.
Findes også andre doser, dog lidt dyrere, men som man kan justere selve ringen ud og ind afhængigt af tykkelsen på pladen/matrialet som sidder foran. Dem skruer man eller sømmer ind fra siden ind i en regel, eller så går det jo med lim, findes vel nogle tråde om det på forumet.
mats_o sagde:
Der findes ingen universel farvekodning på apparatdåser, så tjek om de er beregnet til enkel eller dobbeltgips i stedet for at tjekke farven på dåsen.Glufsglufs sagde:
I øvrigt har jeg intet nyttigt at tilføje til tråden ... :blushing:
Man bør vel ikke skrue de skruer, der er tæt på dåsen.Mangan sagde:Stor tak!
Ja, jeg bruger grønne til enkelgips, og de har små "kanter", som jeg antog skulle hvile mod gipsen, men hvad jeg havde overset var jo, at de skulle "stikke ud", så gipspladen bukker indtil hullet er taget. Har ikke arbejdet med gips før, så jeg troede, at sådan en manøvre ville få pladen til at sprække.
Få gipspladen på det rigtige sted og skru cirka 10-15 skruer på strategiske steder, så den hænger sikkert på plads. Så laver du hullet og skruer resten.
Hole in one dossøgningssystem:
http://www.jula.se/eldosesokare-hole-in-one-125180
Biltema har haft en billigere kopi, som jeg ikke kan finde nu ..?
Men som er lige så god, så vidt jeg har forstået. Jeg har den, men har ikke brugt den endnu.
http://www.elonline.se/ensto-appara...nBack=0&iAm_Id=3374&sTabMenuList=ArtLastAdded
det var en sådan her jeg mente, der er dog ingen billede på det link, der findes dog andre fabrikater.
så kan du sætte dosan længere ind og derefter justere ud ringen
det var en sådan her jeg mente, der er dog ingen billede på det link, der findes dog andre fabrikater.
så kan du sætte dosan længere ind og derefter justere ud ringen
For elektrikere er der mere eller mindre universel farvemærkning enten på dåserne eller ringen på dåserneMikael_L sagde:
Nja, når man sætter plademateriale skal man bruge doser med "klackar" som hviler mod pladen, når man så fester apparatet så spænder apparatet fra den ene retning og dosen fra den anden. Doser med ringe som kan justeres er mere lavet til ROT-opgaver i tegl, beton, pudsvægge hvor man eventuelt kakler i den afsluttende fase og ikke ved præcis hvor kanten bliver.....sådan arbejder jeg i hvert fald.hugodog sagde:
Dem som vores elektrikere satte op var sådan nogle, har endda for mig at der er en lille klack på dem, sidder både der hvor der er dobbeltgips med fliser og enkeltgips, i hvert fald så blev det godtGlufsglufs sagde:Nja, når man sætter skivemateriale skal man anvende dåser med "klackar" som hviler mod skiven, når man så fæster apparatet, så spænder apparatet fra den ene retning og dåsen fra den anden. Dåser med ringe som kan justeres er mere lavet til ROT-opgaver i tegl, beton, pudsvægge hvor man eventuelt fliser i slutskedet og ikke ved præcis hvor kanten bliver.....så arbejder jeg i hvert fald.
Ja, det er jo ikke noget galt i den betydning, at man ikke må eller skal sætte det ene eller det andet, og du har ret, det er nok en "kant" på dem fleste fabrikater på dem også som kan hvile mod pladen, har ikke tænkt på det så noga da jeg aldrig bruger dem i plademateriale.hugodog sagde:
Man skruer helst slet ikke, i med magneterne, sæt pladen op og tag hul, så skrues den. Bliver det forkert, er det rimeligt enkelt at justere hullet med kniv eller rasp. En skrue kan hjælpe nogle gange, hvis man arbejder alene.Mangan sagde:
Men er der kabel trukket i dåserne, skal du være forsigtig, nogle gange må man markere hullet, trække pladen ud og bore færdig.