Hej! Ledt som en gal, men har virkelig ikke fundet noget svar. Så jeg håber på kyndige personer her.

Jeg har et borehul i en ret stor sten, borehullet er ca. 40mm og 30 cm dybt. I dette vil jeg fastgøre en øje for at kunne låse en trailer fast med en kæde. Jeg er opmærksom på, hvor nemt man kan skære/sav/klippe delene, men lige nu er jeg kun interesseret i at forhindre "den spontane tyv".

Hvordan det end måtte være, så har jeg en tube med ca. 300ml anker masse. Det vil ikke være nok til hullet, kan man fylde hullet med f.eks. isolering/frigolit/småsten for at spare lidt på massen, så det ikke bliver så dybt?

Øjet, der skal fastgøres, har en stang, der er ca. 10 cm lang og M12 dimension.

Hvis man ser bort fra forbruget, er det muligt at fastgøre den alligevel? Eller bliver det svækket, når der er så meget plads?

Tak på forhånd!

Ingen idé om det virker at fylde under, men for at mindske mellemrummet kan du jo fylde gevinddelen med møtrikker. Det er vel 19mm nøgle på M12, så der er du jo kommet halvvejs i det mindste.

/Høghus

• Synes
Jochi
  • Laddar…
Höghus Höghus sagde:
Ingen anelse om det virker at fylde under, men for at mindske hullet kan du jo fylde gevinddelen med møtrikker. Det er vel 19mm nøgle på M12, så der er du jo kommet halvvejs i det mindste.

/Höghus
Hvis man bare vil have hullet mindre dybt for ikke at skulle fylde den ubrugte del med ankermasse, kan man slå en passende lang og passende tyk "noget" i bunden af hullet.

Lidt sammenkrøllet avispapir, der trykkes ned i hullet med bolten, gør jo, at det havner på den rigtige dybde, og det bliver tilstrækkeligt tæt til, at massen ikke løber længere ned.

B
15 cm med finbeton i bunden så er problemet vel løst?

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RobbanLT sagde:
Hej! Letet som en gal, men har virkelig ikke fundet noget svar. Så håber på kyndige personer her.

Jeg har et borehul i en rigtig stor sten, borehullet er ca. 40mm og 30 cm dybt. I dette ønsker jeg at fastgøre en øje til at kunne låse en trailer med en kæde. Jeg er klar over, hvor nemt man kan kappe/sav/klippe delene, men lige nu er jeg kun interesseret i at forhindre "den spontane tyv".

Hvordan som helst, jeg har en tube med ca. 300ml ankarmasse. Det vil ikke række til hullet, kan man fylde hullet med f.eks. isolering/flamingo/småsten for at spare lidt på massen, så det ikke bliver så dybt?

Øjet der skal fastgøres har et ben, der er ca. 10 cm langt og M12 dimension.

Hvis man ser bort fra forbruget, er det muligt at fastgøre den alligevel? Eller bliver det svækket, når der er så meget rum?

Tak på forhånd!
Hullet skal være rent for at massen skal lime godt. Særlig flaskebørste anbefales.
Fastmassens svaghed ligger i, hvor godt den fæster mod stenen. Da er det godt, hvis hullet er vel så stort som bolten, for stort hul har større overflade end et lille.
Jeg har erfaret det, da det gjaldt at fastgøre en flagstang i klippen.
Fastmasse hos Biltema er ikke så dyr, men til dit formål behøver lasten vel ikke blive så stor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.