Jeg skal fastgøre en krog (krog på metalplade med skruehuller) i betontag til forskelligt træningsudstyr, boksepude, pull-up stang osv. Så skal dels bære vægten af en voksen mand, men også sidekræfter på grund af puden.
1. Ankermasse føles vel som den rigtige vej at gå?
2. Jeg læser om ankermasse, og det jeg ikke bliver klog på, er om det er en speciel type gevindstang, man skal bruge? Kan nogen linke til en passende prisbillig gevindstang/bolt eller hvad det kan tænkes at hedde?
3. Er det nok med et loftbeslag til to skruer, eller er 4 at foretrække? Man vil jo gerne opnå en trækstyrke på nogle hundrede kilo helst for at være ordentligt overdimensioneret. Hvad kan man regne med for kræfter pr. hul (ankermasse+stang)?
4. Er det nemmere at bruge Tox kemanker, hvis jeg forstår det korrekt, så er det samme injektormasse, men i kapsel, så man slipper for dosering og beskidte fingre? Bliver nok billigere for mig, der kun skal sætte 2-4 stykker.
5. Har nogen prøvet Biltemas ankermasse? Rent skrammel eller god nok indendørs?
Meget taknemmelig hvis nogen orker at hjælpe mig lidt, for det er et uventet forvirrende emne.
1. Ankermasse føles vel som den rigtige vej at gå?
2. Jeg læser om ankermasse, og det jeg ikke bliver klog på, er om det er en speciel type gevindstang, man skal bruge? Kan nogen linke til en passende prisbillig gevindstang/bolt eller hvad det kan tænkes at hedde?
3. Er det nok med et loftbeslag til to skruer, eller er 4 at foretrække? Man vil jo gerne opnå en trækstyrke på nogle hundrede kilo helst for at være ordentligt overdimensioneret. Hvad kan man regne med for kræfter pr. hul (ankermasse+stang)?
4. Er det nemmere at bruge Tox kemanker, hvis jeg forstår det korrekt, så er det samme injektormasse, men i kapsel, så man slipper for dosering og beskidte fingre? Bliver nok billigere for mig, der kun skal sætte 2-4 stykker.
5. Har nogen prøvet Biltemas ankermasse? Rent skrammel eller god nok indendørs?
Meget taknemmelig hvis nogen orker at hjælpe mig lidt, for det er et uventet forvirrende emne.
Bedrevidende
· Västra Götalands
· 11 135 indlæg
OK da. Baseret på min egen erfaring med huse fra netop 47 med datidens mangel på cement i betonen.P Pettttter sagde:
Biltemas ankermasse i tube fungerer aldeles udmærket til dette. Men du har kun en gang til det. Når du har åbnet tuben, skal den bruges. Det går også (eventuelt) mere end du tror.
Det går godt med hvilken gevindstang som helst, men en rustfri skader sig jo ikke. Den bliver selvfølgelig permanent og skal saves af, når du skal genoprette.
Vertikal montering er naturligvis lidt mere tricky. Du skal ordne med noget, der holder gevindstangen, når massen tørrer. Og sørg for ikke at få massen på gevindene. Så bliver de svære/umulige at bruge (tape+smørelse og kontrol er godt her). At forsøge at få hullet lidt pæreformet er naturligvis en god idé, men ikke kritisk.
Så alt i alt. Hvis betonen er af tvivlsom kvalitet, så er ankermasse det eneste rigtige. Men hvis den er blot lidt bedre, så er det lettere med ekspansionsbolt eller lignende. Så bor et prøvehul først og se hvordan det virker. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig beton har de en tendens til at vokse).
Og sæt fire i en firkant for det, du har tænkt. Det er bedst.
Tak for svaret! Det jeg er bekymret for på grund af uklar beton kvalitet er, at 4 bolte sammen med en stor klump beton falder ned snarere end at en ekspansionsskrue glider ud. Og jeg tænker, at ankermasse, der udøver mere jævne kræfter på betonen, måske mindsker risikoen for det. Eller er det en helt urimelig risiko?lars_stefan_axelsson sagde:
OK då. Baseret på min egen erfaring med huse fra lige 47 med datidens mangel på cement i betonen.
Biltemas ankermasse i tube fungerer ganske udmærket til dette. Men du har kun én gang til at gøre det. Når du har åbnet tuben, skal den bruges. Der går også (måske) mere end du tror.
Det går godt med hvilken som helst gevindstang, men en rustfri gør sig selvfølgelig ikke. Den bliver selvfølgelig permanent og skal saves af, når du skal genskabe.
Vertikal montering er selvfølgelig lidt mere tricky. Du skal arrangere noget, der holder gevindstangen, mens massen tørrer. Og sørg for ikke at få massen på gevindene. Så bliver de svære/umulige at bruge (tape+smørrelse og kontrol er godt her). At prøve at få hullet lidt pæreformet er naturligvis en god idé, men ikke kritisk.
Så summa summarum. Hvis betonen er af tvivlsom kvalitet, så er ankermasse det eneste rigtige. Men hvis den er bare lidt bedre, er det lettere med ekspansionsbolt eller lignende. Så bor et prøvehul først og se, hvordan det ser ud. (Bor med en størrelse mindre bor først; i dårlig beton har de en tendens til at vokse).
Og sæt fire i en firkant til det, du har tænkt. Det bliver bedst.
Hvilke afstande bør der være mellem skruehullerne for at mindske risikoen for ovenstående?
Når det gælder gevindstænger, undrer jeg mig over, hvor man finder afsavede korte længder billigst? Eller man køber en 1 meters og saver selv? At save i gevind har jo en tendens til at ødelægge gevindene, så det bliver svært at få møtrikkerne på de første omgange?
Jeg kan godt lide Essves ankermasse, hvis man køber ekstra mundstykker, kan den bruges flere gange, da ankermassen først blandes i mundstykket. Desuden gør det ikke noget, hvis det bliver snavs udenfor eller på gevindene, man kan bare slå til det med en hammer, når alt er hærdet.
Gevindstang kan du købe i 1-meters længde uden problemer. Sørg bare for at skrue en møtrik på, inden du kapper stangen, så kan du skrue den tilbage og "reparere gevindet".
Gevindstang kan du købe i 1-meters længde uden problemer. Sørg bare for at skrue en møtrik på, inden du kapper stangen, så kan du skrue den tilbage og "reparere gevindet".
Moderator
· Stockholm
· 57 710 indlæg
Hos Hornbach findes der færdige længder af gevindstang, med møtrik til køb. Det bliver lidt dyrere end at skære selv. Men hvis man tager i betragtning de forbrugte nedstrygerklinger (rustfrit ser ud til at spise klinger) så kan det nok gå lige op.
Dette er faktisk ikke sandt? Ankermassen er jo af to-komponenttype som blandes i pipen, så det er muligt at bruge tuben flere gange, men med ny pip.lars_stefan_axelsson sagde:
En vigtig ting er også at rense hullet ordentligt, ser ikke om nogen allerede har påpeget det. Skaffe renseværktøjet som bruges til at børste borehullets vægge.
Ok så samme løsning som de andre? Biltemas koster jo 99 vs flere hundrede for konkurrenterne så hvis I siger at den virker så tester jeg den.MathiasS sagde:
Dette er faktisk ikke sandt? Ankermassen er jo af tokomponenttype, som blandes i røret, så det går at bruge tuben flere gange, men med nyt rør.
En vigtig ting er også at rense hullet ordentligt, ser ikke om nogen allerede har påpeget det. Skaff renseværktøjet som bruges til at børste borehullets vægge.
Når det gælder rensning, ærgerligt at lægge et par hundrede kroner på en børste og en blæsemanchet. Det må vel fungere med hvilken som helst smal børste, og at puste med et sugerør? Eller bliver det ikke godt?