I tagryggen på huset sidder to bjælker, der bærer spærene. Disse bjælker løber gennem hele huset og er synlige inde i huset (der er højt til loftet), men fortsætter ud og er også synlige udenfor, da taget fortsætter ud over terrassen.

To sammenføjede loftsbjælker, delvist afskallet og med synlige sprækker, i en hvidmalet husgavl under taget.

Bjælkerne er 90x410 i et tværsnit (men løber måske ca. 10 meter gennem huset). For nogle år siden bemærkede jeg, at den ene var rådden ret meget, se dette billede:

Revnet og morknet bjælke i tagkonstruktion, viser skader efter fjernelse af morkent træ og ujævn malingsoverflade, med træsplinter synlige i enden.

Jeg fjernede dengang det meste af det, der var råddent af bjælken, spartlede og malede. Dog har jeg fået nye revner, og jeg bemærker, når jeg føler med en skruetrækker, at bjælken ikke er helt tør og bestemt ikke i topform (noget kan smuldre...).

Man bliver jo voldsomt bekymret - at skifte disse to bærende bjælker ville betyde, at man skal løfte hele taget og ville ruinere mig.

Så hvordan kunne man løse dette? Ville det være nok at vente på lidt varmere vejr, fjerne så meget som muligt af det dårlige træ, lade det tørre og så spartle og male igen?

Eller hvordan skal jeg løse det?

Enormt taknemmelig for forslag!
//O

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Spartel bærer ikke noget, så det kan du stoppe med.

Kan du ikke beklæde/vejrsikre bjælkerne mens du har bæreevne tilbage i træværket, behøver du vel snart at udskifte dem.

• Synes
Violina
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Spartel bærer intet, så det kan du stoppe med.

Kan du ikke beklæde/vejrsikre bjælkerne, imens du stadig har bæreevne tilbage i træet, bliver du nok nødt til at skifte dem snart
Hvordan gør jeg for at vejrsikre dem?

Er jo bare den yderste del, der er blevet fugtig.
Og den dér pokkers maling gør kun skade og lukker fugten inde, så den rådner.
Men uanset så behøvede du ikke at skifte hele bjælken, hvis den yderste del er rådden.
Den holder jo kun den yderste tagregel oppe.
Meget lidt belastning på den længst derude, så ingen problemer med at sammensætte en ny del, hvis det skulle blive nødvendigt.
Skrab al maling af, som du har klattet på, og olie ind med grundolie. Vil du gøre det pænt, kan du spartle med vindueskit.

• Synes
Håstad-Johan
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Er jo kun den yderste del, der er blevet fugtig.
Og den der skide maling gør kun skade og lukker fugten inde, så den rådner.
Men uanset så behøvede du ikke skifte hele bjælken, hvis den yderste del var blevet rådnet.
Den holder jo kun den yderste tagregel oppe.
Meget lidt belastning på den længst derude, så ingen problemer med at splejse en ny del på, hvis det skulle blive nødvendigt.
Skrab al den maling, du har smurt på, væk, olie ind med grunderolie. Hvis du vil gøre det pænt, kan du spartle med vindueskit.
Ah, tak! Men mener du, at jeg slet ikke skal male??!! Jeg må da male det igen, efter det er blevet olieret, ikke?

Jeg ville have overvejet en slags vejrsikring.. En blikkenslager kunne nok hamre noget sammen til at sætte over enderne...

/ATW

• Synes
Jonatan79 og 2 andre
  • Laddar…
Som tidligere har skrevet, kun den yderste del er skadet. Lidt afhængigt af, hvor slemt det er, ville jeg have udskiftet de skadede dele ved at indsætte nyt træ. Når det først er gjort, ville jeg enten beklæde endetræet med noget. For eksempel lidt træpanel eller et stykke plade, som med fordel går et stykke langs med bjælken, ind mod huset. Panelet, pladen monteres med fordel, så der er en luftspalte mellem panelet og bjælken (så eventuell fugt, der kommer ind, har en vej ud).

Ola Melén Ola Melén sagde:
Ah, tak! Men mener du, at jeg ikke skal male overhovedet??!! Jeg må vel male det igen, efter det er olieret, eller?
Skal du male, så skal du male med en oliefarve. Absolut ikke akrylat, da den er tæt og lukker fugten inde, der trænger ind.
Dæklasur kan fungere.
Men træ holder sig bedst helt ubehandlet.

Tusind tak for tegning @Knight !!! Det værdsættes.

Et spørgsmål bare - hvis jeg nu sliber ned malingen og fjerner alt synligt råddent, hvordan bygger jeg bjælken op igen (bemærk da at det er jo kun for skønhedens skyld - jeg har ingen forhåbninger om at kunne spartle op bære evne):

* Hvornår kan jeg da begynde at behandle bjælken - hvornår kan jeg vide, at den er tilstrækkeligt tør? Hvordan afgør jeg det?
* Når bjælken er blevet tilstrækkeligt tør - skal man spartle op med syntetisk træ? Eller noget andet?

Meget taknemmelig for al hjælp!
//Ola

Ola Melén Ola Melén sagde:
Tusind tak for tegning @Knight !!! Værdsat.

Et spørgsmål bare - hvis jeg nu sliber ned malingen og fjerner alt synligt råddent, hvordan bygger jeg så bjælken op igen (bemærk da at det er kun for skønhedens skyld - jeg har ingen forhåbninger om at kunne spartle op bærbarhed):

* Hvornår kan jeg så begynde at behandle bjælken - hvornår ved jeg, at den er tilstrækkeligt tør? Hvordan afgør jeg det?
* Når så bjælken er blevet tilstrækkeligt tør - skal man spartle op med syntetisk træ? Eller noget andet?

Meget taknemmelig for al hjælp!
//Ola
Skrab malingen væk, den er den skyldige i dramat.
Lad det stå og tørre om foråret.
Spartle med vindueskit går fint. Det er lavet af linolie og kridt, så det er godt for træet.
Derefter kan du male med oliefarve, det ser næsten ud som du har smurt på akrylatmaling mellem de to billeder i første indlæg. Det oliebaserede vinduesmaling er godt på sådanne udsatte steder.

GoC GoC sagde:
Skrab malingen af, den er skurken i dramaet.
Lad det stå og tørre i foråret.
Spartle med vindueskitt går fint. Det er lavet af linolie og kridt, så det er godt for træet.
Derefter kan du male med oliemaling, det ser næsten ud som du har smurt akrylatmaling på mellem de to billeder i det første indlæg. Den oliebaserede vinduesmaling er god til sådanne udsatte steder.
Tusind tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.