BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,141 indlæg
Det du kan gøre for at sænke radonniveauet med det samme er at lufte mere ud.
Måling af stråling i boliger foretages i den kolde periode af året, når man ikke lufter ud. Man køber en "puck" fra et analysefirma, og pucken skal placeres ifølge visse retningslinjer og ligge stille i et vist antal uger, hvorefter man sender "pucken" tilbage til analysefirmaet.
Det er ikke al blåbetong som indeholder radon.
Måling af stråling i boliger foretages i den kolde periode af året, når man ikke lufter ud. Man køber en "puck" fra et analysefirma, og pucken skal placeres ifølge visse retningslinjer og ligge stille i et vist antal uger, hvorefter man sender "pucken" tilbage til analysefirmaet.
Det er ikke al blåbetong som indeholder radon.
Tak. Talte med tillidsmanden i foreningen, og vi skal foretage en radonmåling nu i oktober.BirgitS sagde:
Det du kan gøre for at sænke radonniveauet med det samme, er at lufte mere ud.
Måling af stråling i boliger udføres i den kolde periode af året, når man ikke lufter ud. Man køber en "puck" fra et analysefirma, og pucken skal placeres i henhold til visse retningslinjer og ligge stille i et bestemt antal uger, derefter sender man "pucken" tilbage til analysefirmaet.
Det er ikke al blåbeton, der indeholder radon.
Det føles lang tid til oktober, og jeg er for bekymret til at kunne bo der med børn, indtil oktober + måling.
Du skriver i en anden tråd, "Bærende vægge er normalt ikke af letbeton, hvilket blåbeton er, men der kan måske være undtagelser."
Da vi købte lejligheden, fik jeg at vide, at indervægge normalt ikke er af blåbeton. Men nu hvor vi rev gipsvæggen, ligner det virkelig blåbeton, luftig og svært at afgøre farven, men ser blå ud på billedet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,141 indlæg
Indervægge kan bestemt være i blåbeton. Det findes her. Det fandtes også der, hvor vi boede med et lille barn i to år. Der er masser af folk, som hele deres barndom i 50'erne, 60'erne og 70'erne boede i huse med blåbeton, og de har ikke fået nogen problemer på grund af det.
På disse nye billeder synes jeg, at det eneste, der ser ud som blåbeton, er på det sidste billede, hvor diverse løse stykker samt små rester på væggen ser ud som det.
På dit første billede i tråden ser det også kun ud som, at der er mindre rester af blåbeton udenpå en væg i almindelig beton.
Det ser altså virkelig ikke ud som noget at bekymre sig om. Det er meget farligere at ryge og at opholde sig meget ved trafikerede veje end at bo med lidt blåbeton. Det er også farligt at gå rundt og bekymre sig.
På disse nye billeder synes jeg, at det eneste, der ser ud som blåbeton, er på det sidste billede, hvor diverse løse stykker samt små rester på væggen ser ud som det.
På dit første billede i tråden ser det også kun ud som, at der er mindre rester af blåbeton udenpå en væg i almindelig beton.
Det ser altså virkelig ikke ud som noget at bekymre sig om. Det er meget farligere at ryge og at opholde sig meget ved trafikerede veje end at bo med lidt blåbeton. Det er også farligt at gå rundt og bekymre sig.
Præcis, ser man på helhedsbilledet som snedkerne har sendt, ser det ud som om det er blåbeton udenpå almindelig beton.
Haha, ja alle disse farer omkring os. Det, der gør mig bekymret, er vel hvor meget blå beton der egentlig er i lejligheden og om de kan skade. Men tak for al information.
Haha, ja alle disse farer omkring os. Det, der gør mig bekymret, er vel hvor meget blå beton der egentlig er i lejligheden og om de kan skade. Men tak for al information.
En mindre del ser ud som Blå-Lättbetong, det meste andet ser ud som puds osv. Man måler for at vide med sikkerhed. Og jo, Blåbetong er også blevet brugt til bærende vægge, om ikke andet som isolering udenpå fx betonghuldæk o lignende.
Derimod mener jeg IKKE, der er grund til bekymring! Afvent foreningens måling og sov roligt imens!
Om sommeren lufter man desuden så meget ud, at niveauerne er lave, og Radon fra kun byggematerialer plejer ikke at give astronomiske værdier alligevel. De store problemer kommer primært fra jordradon.
Derimod mener jeg IKKE, der er grund til bekymring! Afvent foreningens måling og sov roligt imens!
Om sommeren lufter man desuden så meget ud, at niveauerne er lave, og Radon fra kun byggematerialer plejer ikke at give astronomiske værdier alligevel. De store problemer kommer primært fra jordradon.
Klik her for at svare





