Jeg skitserer et skrivebord i min søns værelse, skal lægge en køkkenbordplade i laminat fra Bauhaus over tre Ikea-skabe og et par konsoller. Men jeg har en skæv vinkel i det ene hjørne, og pladen skal gå ud over det. Bliver ikke klog på hjørnet, det er ligesom ikke 90 graders vinkel.
Så står man der, uden hverken viden eller gode værktøjer ... som den amatør man er. Er der nogen, der ved, om der findes håndværkere, der tager sådan et enkelt job?!? 30 minutter og tre snit med deres egen supersav. Bor man i den indre by af Stockholm, er der jo heller ikke nogen, der udlejer værktøj til en glad amatør. Her er kun boremaskiner og tapetseringsting. Hvor lejer man lidt bedre grejer som rundsav med skinne?
Så står man der, uden hverken viden eller gode værktøjer ... som den amatør man er. Er der nogen, der ved, om der findes håndværkere, der tager sådan et enkelt job?!? 30 minutter og tre snit med deres egen supersav. Bor man i den indre by af Stockholm, er der jo heller ikke nogen, der udlejer værktøj til en glad amatør. Her er kun boremaskiner og tapetseringsting. Hvor lejer man lidt bedre grejer som rundsav med skinne?
Hvad er egentlig problemet? Ved du overhovedet ikke, hvordan du skal save, eller ved du, hvordan du skal save, men har ingen værktøjer?
Her hvor jeg bor, kan jeg gå til byggemarkedet og få plader opskåret; de har eget savværk. Det hjælper selvfølgelig ikke dig, men måske findes der et lignende byggemarked i nærheden af dig?
En værktøjsudlejer som Cramo lejer ud til amatører, og de har rundsave.
Her hvor jeg bor, kan jeg gå til byggemarkedet og få plader opskåret; de har eget savværk. Det hjælper selvfølgelig ikke dig, men måske findes der et lignende byggemarked i nærheden af dig?
En værktøjsudlejer som Cramo lejer ud til amatører, og de har rundsave.
Medlem
· Stockholm
· 605 indlæg
Har du bil, eller har du brug for at tage offentlig transport til udlejeren?
Det du skal bruge er en Festool dykker-sav med skinne, og det har alle seriøse værktøjsudlejere. Jeg lejede en hos Cramo i Stuvsta ved siden af Woody Huddinge, og det kostede et par hundrede kroner per døgn. Smart trick er, at de har lukket i weekenden, så hvis man lejer fredag og afleverer mandag, tæller det som et døgn.
Tjek også ramirent, som har udlejningssteder spredt rundt omkring i byen, blandt andet i Norrtull.
En dykker-sav er desuden superlet at bruge selv med skinne, hvis man måler nøje.
Det du skal bruge er en Festool dykker-sav med skinne, og det har alle seriøse værktøjsudlejere. Jeg lejede en hos Cramo i Stuvsta ved siden af Woody Huddinge, og det kostede et par hundrede kroner per døgn. Smart trick er, at de har lukket i weekenden, så hvis man lejer fredag og afleverer mandag, tæller det som et døgn.
Tjek også ramirent, som har udlejningssteder spredt rundt omkring i byen, blandt andet i Norrtull.
En dykker-sav er desuden superlet at bruge selv med skinne, hvis man måler nøje.
Tak Gnagare i Bajenhøjen, selv er jeg Djurgårdare i Bajenland, frygteligt. Tak for tipset med Cramo, så at de havde Festool-sav med skinne. Skal tjekke med dem. Bauhaus lavede lige snit, men jeg har et hjørne, der hælder cirka 45 grader. Og et, der hælder lidt mere, som skal være afslutningen. Må invitere en dygtig matematiker herhen og hjælpe mig.
Medlem
· Stockholm
· 605 indlæg
Det er ret nemt at løse, og man behøver oftest ikke at være matematiker
Især ikke hvis yderhjørnerne skal være frie, for dem vil man i så fald have i 90 grader. Inderhjørnet løser man så ved at tage målene i bagkanten og forkanten på pladerne, så bliver vinklerne rigtige.
Nu er det også sådan, at man ikke SKAL have en Festool dykker-sav med skinne for at lave et snit i en plade. Faktisk kan det også klares med en almindelig fukssvans.
I dit tilfælde er det måske endda at foretrække. Har du aldrig savet med rundsav eller dykker-sav før, bør du ikke lave dit livs første snit i en nyindkøbt bordplade.
I dit tilfælde er det måske endda at foretrække. Har du aldrig savet med rundsav eller dykker-sav før, bør du ikke lave dit livs første snit i en nyindkøbt bordplade.
Medlem
· Stockholm
· 605 indlæg
Det er betydeligt enklere at save lige og pænt med en dyksav end med en fuksvans. Hvis man bare måler ordentligt og fastgør skinnen med de medfølgende tvinger, så er det næsten umuligt at mislykkes.
Jeg byggede mine egne dæksider til køkkenet og savede ud hul til kogepladen med en lejet dyksav i foråret, og det var supernemt samtidig med at resultatet var perfekt.
At det desuden kun koster et par hundrede kroner at leje en god maskine et døgn gør det til en no-brainer i mine øjne.
Jeg byggede mine egne dæksider til køkkenet og savede ud hul til kogepladen med en lejet dyksav i foråret, og det var supernemt samtidig med at resultatet var perfekt.
At det desuden kun koster et par hundrede kroner at leje en god maskine et døgn gør det til en no-brainer i mine øjne.
Klik her for at svare