Tomture61 Tomture61 sagde:
IR stråling = varmeudstråling, er vi enige om dette?
Hvis alufolie beviseligt reflekterer varmeudstråling, også bag bygningsmateriale.
Hvor skal den tage hen ifølge dig?
Jeg skrev vel, at IR-strålingen ikke når folien bag væggen?

Jo, rent fysisk kan man udregne, at den gør en forskel på marginalen. Varme, der ledes gennem panelet, stråler ud på bagsiden og reflekteres tilbage, så mindre varme ledes igennem brættet.
Men i praksis har det meget lille betydning sammenlignet med andre energibesparende tiltag.

Tomture61
useless useless sagde:
Jeg skrev vel at IR-strålingen ikke når folien bag væggen?

Selvfølgelig, rent fysikalsk kan man beregne at den gør en forskel på marginalen. Varme, som ledes gennem panelet, stråler ud på bagsiden og reflekteres tilbage så mindre varme ledes gennem planken.
Men i praksis har det meget lille betydning sammenlignet med andre energibesparende foranstaltninger.
Der findes en meget lille tradition for at bruge alufolie som supplement til varmeisolering i Sverige, ja.
Har et meget velisoleret hus, der om sommeren bliver meget varmt.
Energi er uforgængelig.
Selv IR/varmestråling.

Energi er uforgængelig.
Selv IR / varmestråling.
Det passer ikke helt. IR-/varmestrålingen absorberes af materialet, der rammes.

• Synes
GK100 og 1 anden
  • Laddar…
Tomture61
useless useless sagde:
Det stemmer ikke helt. IR-/varmestråling absorberes af materialet som rammes.
Så du mener at varmen i en bygning absorberes af materialet i bygningen og aldrig forlader det nævnte.
Så må jeg hurtigst muligt slukke for varmen i huset, ting kan jo begynde at brænde efter et stykke tid.

Så du mener at varmen I en bygning absorberes af materialet i bygningen og aldrig forlader det nævnte.
Så må jeg hurtigt som lynet slukke for varmen I huset, ting kan jo begynde at brænde efter et stykke tid.
Nej, det mener jeg ikke. Men varmestrålingen vil ikke blive reflekteret rundt i rummet uendeligt. Det meste absorberes af materialet (afhængigt af hvor godt det er som reflektor). Noget stråler ud i rummet igen fra det opvarmede materiale, og noget ledes gennem materialet ud gennem væggen.

Men hovedspørgsmålet var vel, hvor effektivt det er med et IR-reflekterende materiale bag 20 mm træpanel?

• Synes
GK100
  • Laddar…
Tomture61
useless useless sagde:
Nej, det mener jeg ikke. Men varmestrålingen vil ikke reflekteres rundt i rummet i al evighed. Det meste absorberes af materialet (afhængig af hvor god det er som reflektor). En del stråler ud i rummet igen fra det opvarmede materiale og en del ledes gennem materialet ud gennem væggen.

Men grundspørgsmålet var vel, hvor effektivt det er med et IR-reflekterende materiale bag 20 mm træpanel?
Alufolie er sikkert mere effektivt i tropisk klima.
Der er jo en større dosis af varme der.
Derudover skal der være en luftspalte mod siden, hvor man vil reflektere varmen.
Tager mere plads fra bygningen.
Men at påstå at alufolie ikke reflekterer varmestråling er helt forkert.

Men at påstå at alufolie ikke reflekterer varmeudstråling er helt forkert.
Jeg har bare påstået at alufolie bag en træpanel er en ineffektiv måde at mindske energiforbruget.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Er jo en større dosis af varme der.
Derudover så skal der være en luftspalte mod siden hvor man vil reflektere varmen.
Tager mere plads af bygningen.
Jeg tror du kommer længere hvis du tager udgangspunkt i temperaturen på det, som strålingen kommer fra og kombinerer lidt med Stefan-Boltzmanns lov. Alufolien er selvfølgelig en fremragende reflektor men forskellen bag en rumtempereret træpanel og f.eks. det som nævntes omkring 70'ernes højtempererede el-elementer med folie bag er allerede den stor trods at begge må ses som marginale i det store hele.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
Som sagt, tror vi skal slippe IR/varmesporet.
Dette er en dampbarriere, ingenting andet.

Der er jo en større dosis af varme der.
Desuden skal der være en luftspalte mod siden, hvor man vil reflektere varmen.
Tager mere plads af bygningen.
Du vil ikke forstå, ser det ud til. Folien reflekterer selvfølgelig IR-stråling, men kun den, der når frem til folien. Hvis folien sidder bag træpanelet, når strålingen aldrig frem og kan derfor ikke reflekteres.
Det er som et spejl, der kan reflektere lys, men hvis du dækker spejlet med et tykt gardin, gør det ikke det længere.

• Synes
Bromma1927 og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge sagde:
Du vil ikke forstå, ser det ud til. Folien reflekterer selvfølgelig IR-stråling, men kun den, der når frem til folien. Sidder folien bagved træpanelet, når strålingen aldrig frem og kan derfor ikke reflekteres.
Det er som et spejl, der kan reflektere lys, men hvis du dækker spejlet med et tykt gardin, gør det det ikke længere.
Så din mening er, at en træpanel / gipsplade ikke kan transportere varme gennem sig.
Hvorfor byggede jeg huset med minimalt af transportveje for ledning af varmeenergi.
🤔🤪
Bortsløsede penge ....

Så din andemening er, at en træpanel/gipsskive ikke kan transportere varme gennem sig.
Hvorfor byggede jeg huset med minimalt af transportveje for ledning af varmeenergi.
🤔🤪
Spildte penge...
Varme kan transporteres på tre forskellige måder:
1. Varmeledning, f.eks. gennem faste materialer. I husbyggeri vælger man materialer, der transporterer varmen gennem sig så lidt som muligt, f.eks. frigolit, mineraluld mm. Man undgår kuldebroer af materialer, der transporterer varme let.
2. Konvektion, det er når varmen transporteres ved, at et medium (luft, vand) bevæger sig og tager varmen med sig. Det sker over et varmt element, eller mellem to ruder i et vindue. I mineraluld er mellemrumene så små, at konvektion ikke kan opstå. Når man bruger ventilator til at transportere varmen, er det også konvektion.
3. Stråling. Varmestråling er usynligt lys med en bølgelængde >700 nm, går igennem glas og plastfolie men ikke igennem materialer, der er uigennemsigtige, som f.eks. gipsskiver eller træpanel.
Disse tre måder opfører sig helt forskelligt, og det skal man ikke blande sammen.

• Synes
944_Driver
  • Laddar…
Tomture61
T Thomas_Blekinge sagde:
Varme kan transporteres på tre forskellige måder:
1. Varmeledning, f.eks. gennem faste materialer. I husbyggeri vælger man materialer, der transporterer varmen gennem sig så lidt som muligt, f.eks. frigolit, mineraluld m.m. Man undgår kuldebroer af materialer, der nemt transporterer varme.
2. Konvektion, det er når varmen transporteres ved at et medium (luft, vand) bevæger sig og tager varmen med. Det sker over et varmt element, eller mellem to ruder i et vindue. I mineraluld er mellemrummene så små, at konvektion ikke kan opstå. Når man bruger en ventilator til at transportere varmen, er det også konvektion.
3. Stråling. Varmestråling er usynligt lys med en bølgelængde >700 nm, går igennem glas og plastfolie men ikke igennem materialer, der er uigennemsigtige, som f.eks. gipsplader eller træpaneler.
Disse tre måder opfører sig helt forskelligt, og det skal man ikke blande sammen.
Knepigt at du så også har skrevet i denne tråd, at varme ikke kan transporteres gennem overfladematerialet i en væg.
Energi er noget, der ikke kan dræbes, kun spredes.

at varme ikke kan transporteres gennem overfladematerialet i en væg.
Hvor har jeg skrevet det?

Tomture61
T Thomas_Blekinge sagde:
Hvor har jeg skrevet det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.