Hej! Vi har for nylig købt et 1,5 planshus (bygget 1975) med krybekælder. Jeg har sat et par sensorer op for luftfugtighed i krybekælderen for at kunne holde styr på miljøet der. Værdierne er høje efter min vurdering og ligger konstant omkring 78 %.

Den tidligere ejer fik problemer med de imprægnerede sveller i år 2000 og valgte da at lægge plast ud samt installere en affugter (Munters MG90). De har lukket alle ventiler og monteret en form for kanal langs med hele fundamentmuren. Jeg mistænker, det er der, de suger luft fra for at få tørre sveller (men det er et gæt). UDLUFTEN bliver ledt ud udenfor krybekælderen. Alt har fungeret og fungerer stadig. Ingen mærkelig lugt eller direkte angreb, som jeg eller inspektøren kan se.

Det jeg reagerer på er dels værdien af luftfugtigheden i luften samt at plastikken i dag ikke går hele vejen frem til fundamentmuren. Under plastikken er der sand/sten og hvad jeg har set et "ok" underlag som plastikken ligger på. Jeg har bemærket nogle steder, hvor der ligger blade tilbage samt nogle gamle og udtørrede tynde rødder under plastikken (dette skal jeg rydde op). Der er også enkelte edderkopkokoner visse steder.

Firmaet, der installerede og fikset krybekælderen, skal komme forbi og kontrollere selve affugteren samt hygrostaten.

Er det altid korrekt at lægge plast et stykke op ad fundamentmuren? Dvs bør jeg supplere med dette, eller bør jeg undgå det med tanke på de gamle sveller, der tidligere har forårsaget problemer?

Til sagen hører også, at grunden ikke er dræneret, og sandsynligvis er der ingen fugtspærrer eller lignende på ydersiden af fundamentmuren. Der er en række blomsterbede samt græs langs med huset. Der er en 15 cm plade mellem huset og græsset, men jeg mistænker, at det er almindelig jord rundt om hele huset.

En anden ting, jeg tænker på, er, om indendørsluften i huset også kan bidrage til den høje værdi. Huset har i dag selvtræk og har de seneste måneder (august-oktober) også vist høje luftfugtighedsværdier indendørs. Disse mistænker jeg vil falde, når vejret bliver koldere, og når vi opvarmer indendørs, vil cirkulationen blive bedre.

Der er en del andet, vi gerne vil gøre ved huset, men husets velvære føles samtidig som det vigtigste.

Kom gerne med råd og tips.

• Billede af en krybekælder med en sort plastikafdækning på jorden og betonvægge. Svagt lys viser omridset af kælderområdet.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.