37,302 læst ·
27 svar
37k læst
27 svar
Alternativer til TEC7?
Har DU prøvet Multibonden?Sabai1 sagde:Ville bare dele de kundskaber vi har omkring fugemasser og skriver som privat person, skriver jo ikke hvilket firma det er.
Vi har kundskaber i dette, da vi selv producerer fugemasser og har testet stort set alt på markedet.
Du skriver, at Multibond er et prisværdigt produkt, og det er det sikkert, men den kan ikke sammenlignes med Tec-7, men den er måske fuldt tilstrækkelig til det, du skal bruge den til.
At der findes firmaer i fugebranchen, som tilsyneladende giver 40% rabat, hvis man køber ti tuber, tyder på, at mærkeprodukterne generelt er for højt prissat, og at det derfor kan være passende at undersøge alternativerne.
Jeg synes ikke det lyder som om sabai prøver på FUD, og det er interessant at høre detaljer om produkternes sammensætning, som er svært at finde ud af bare fra hjemmesider og produktblade.
Så fortæl gerne mere! Er MS altså mere en tilsætning end en matrix, så at sige? Jeg troede, det var den hovedsagelige komponent i produktet, ligesom 80-99%. Som en tilsætning, hvad er årsagen til, at den tilsættes? Hvilke egenskaber tilfører den, som man ønsker? Kender du selv til alternative produkter, der måske også har mere mængde ms, selvom den ikke når tec7? Godt prissat er jo målet, ellers kan man lige så godt tage tec7.
Jeg tror, at nogle her er villige til at teste, og har selv trukket multibond på nogle fuger i facaden, der ikke er så nøje (garagen) og som derefter blev malet over. Det svære er jo, at jeg ikke ved resultatet før om et antal år.
Så fortæl gerne mere! Er MS altså mere en tilsætning end en matrix, så at sige? Jeg troede, det var den hovedsagelige komponent i produktet, ligesom 80-99%. Som en tilsætning, hvad er årsagen til, at den tilsættes? Hvilke egenskaber tilfører den, som man ønsker? Kender du selv til alternative produkter, der måske også har mere mængde ms, selvom den ikke når tec7? Godt prissat er jo målet, ellers kan man lige så godt tage tec7.
Jeg tror, at nogle her er villige til at teste, og har selv trukket multibond på nogle fuger i facaden, der ikke er så nøje (garagen) og som derefter blev malet over. Det svære er jo, at jeg ikke ved resultatet før om et antal år.
Blev advaret for at jeg skrev, at jeg har en virksomhed, tilsyneladende er der ikke så højt til loftet i dette forum.slothy sagde:
Jeg synes ikke, det lyder som om sabai forsøger sig på FUD, og det er interessant at høre detaljer om produkternes sammensætning, som er svært at få rede på bare fra hjemmesider og produktblade.
Så fortæl gerne mere! MS er altså mere et tilsætningsstof end en matrix, så at sige? Jeg troede, det var den hovedsagelige komponent i produktet, ligesom 80-99%. Som tilsætningsstof, hvad er årsagen til, at den tilsættes? Hvilke egenskaber tilfører den, som man ønsker? Kender du selv til alternative produkter, som måske også har mere mængde ms, selvom den ikke når tec7? God pris er jo målet, ellers kan man jo lige så godt tage tec7.
Jeg tror, at nogle her er villige til at teste, og har selv trukket multibond på nogle fuger i facaden, som ikke er så nøje (garagen) og som derefter alligevel blev malet over. Det svære er jo, at jeg ikke ved resultatet før om et antal år.
Synes det er en interessant diskussion, hvorfor jeg skrev, men nævnte ikke hvilken virksomhed jeg arbejder for eller andet. Dette er ren information, som jeg privat deler med mig af!
MS polymer står for modificeret silikone og den er til for at gøre fugemassen blød over tid. Tidligere brugte man PCB i fugemasser, hvilket var et fantastisk godt materiale til fugemasser, desværre var det ikke så godt for miljøet eller for mennesker.
Siden da har man forsøgt at finde erstatninger et stykke tid anvendte man polyuretan, men også dette materiale har negative egenskaber.
Så lige nu er det MS polymer, vi arbejder med. Til alle kemiske produkter findes der sikkerhedsdatablade om indholdet i produktet. Disse laves af producenten eller importøren, og vi har næsten frit til at angive, hvor meget af det faktiske indhold der findes i produktet. Se på Multibonds sikkerhedsdatablad, for opgiver Biltema kun 4 % af indholdet i den. Dette gør, at det aldrig er muligt at gå frem over de procentsatser, som findes af f.eks. MS!
Vi ser på f.eks. Shore-tal, som viser, hvor hård fugemassen er, når den er hærdet, et tal mellem 16-28 er en normal værdi. Tec 7 bruger en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.
Næste værdi er strækning, hvor langt kan man strække fugemassen, før den slipper, Tec-7 kan strækkes til 350%, før den brister.
Bevægelsesoptagelsesevnen skal være +-25%
Hvad der er vigtigt i dag, er miljøet, når nye huse bygges, skal det meste alt materiale være miljøgodkendt på en eller anden måde. Sika, Danalim, Tec-7 alle disse har en miljøbedømmelse, som gør, at de er sikre at anvende. Multibond er derimod ikke godkendt til brug, da den indeholder risikoreducerende stoffer. Dette er bare fakta, vi, der arbejder dagligt med kemiske produkter, vil jo vide, at det er sikkert!
Igen, jeg påstår ikke, at Multibond er et dårligt produkt, men hverken I eller jeg kan påstå, at det er det samme indhold, at de fungerer begge absolut.
Det er jo et diskussionsforum for privatpersonerSabai1 sagde:
Multibond er jo let tilgængeligt og rimeligt prissat for os forbrugere, ofte er det tilstrækkeligt godt. Prøv Multibond, hvis du ikke har gjort det, før du skriver lort om produktet.
Hvor har jeg skrevet noget negativt om den??? Synes du har en lidt dårlig attitude!F fribygg sagde:
Nej. MS står ikke for modifieret silikon, men silyl-modificeret, hvor silyl er en kisel (silikon) gruppe. Men i modsætning til silikonlim, er selve polymerkæden ikke opbygget af kisel.Sabai1 sagde:Blev advaret fordi jeg skrev, at jeg har en virksomhed, tilsyneladende er der ikke så højt til loftet i dette forum.
Synes det er en interessant diskussion, derfor skrev jeg, men jeg skrev ikke, hvilken virksomhed jeg arbejder for eller andet. Dette er ren information, som jeg privat deler med mig af!
MS polymer står for modificeret silikon og den er til for at gøre fugen blød over tid. Tidligere brugte man PCB i fugemasser, hvilket var et fantastisk godt materiale til fugemasser, desværre var de ikke så gode for miljøet eller for mennesker.
Siden da har man forsøgt at finde erstatninger, en tid blev der brugt polyuretan, men også dette materiale har negative egenskaber.
Så lige nu er det MS polymer, vi arbejder med. Til alle kemiske produkter findes der sikkerhedsdatablade om indholdet i produktet. Disse laves af producenten eller importøren, og vi har næsten frit at angive, hvor meget af det faktiske indhold der findes i produktet. Kig på Multibonds sikkerhedsdatablad, for Biltema opgiver kun 4 % af indholdet i den. Dette gør, at det aldrig er muligt at komme frem til de procentsatser, der findes af fx MS!
Vi kigger fx på Shore tal, de viser, hvor hård fugemassen er, når den er hærdet, et tal mellem 16-28 er en normal værdi. Tec 7 bruger en tysk standard DIN 53505: 60 Shore A.
Næste værdi er forlængelse, hvor langt kan man trække, hvor fugemassen før den slipper, Tec-7 kan trækkes til 350% før den brister.
Bevægelsesoptagelsen skal være +-25%
Hvad der er vigtigt i dag er miljøet, når nye huse bygges, må det meste af alle materialer være miljøgodkendt på en eller anden måde. Sika, Danalim, Tec-7 alle disse har en miljøvurdering, der gør, at de er sikre at bruge. Multibond er derimod ikke godkendt til at bruge, da den indeholder risikoreducerende stoffer. Dette er bare fakta, de der arbejder dagligt med kemiske produkter vil jo vide, at det er sikkert!
Igen, påstår ikke at Multibond er et dårligt produkt, men hverken I eller jeg kan påstå, at det er det samme indhold, at de fungerer begge absolut.
I dag har jeg energi til at skrive nedenfor...
Men ofte bliver jeg så energiløs, når jeg læser fora på nettet.
Dette er et /mildt/ eksempel, men som jeg ser det, så skriver et medlem noget om emnet. Holder sig strengt til selve emnet og giver udtryk for sine kundskaber.
Derefter svarer andre i tråden og taler "person" i stedet for at tale produkt.
Jeg anser ikke, at der er nogen substans i at betvivle Sabai1’s indlæg som konspiratorisk, men mere som en person der er SME (subject matter expert) indenfor et område og kan give information som vi må tage stilling til. At kalde det for FUD-spredning synes jeg er forkert.
Så kan det være, at for os hobbyfixere spiller forskellene ingen praktisk rolle - men hvis vi skal bygge et hus eller en anvendelse, hvor man kunne være bekymret for miljøpåvirkning - er det ikke god information, at man skal se efter miljøcertificeringen? Jo, det synes jeg. Spiller det en rolle for mig, hvis jeg skal tætne tagene på et brændehus? Nej, ikke for mig. Men det er op til hver enkelt at tage stilling.
Hvad jeg forsøger at komme frem til er, at hvis vi mere generelt siger, at "jeg er ikke enig i din holdning" eller "har din holdning taget højde for x" i stedet for at sige eller antyde, at "jeg synes, du har forkert holdning" alt. "at din holdning er partisk for din egen vinding" er bedre og holder loftet højt i tråden.
Jeg personligt har valgt ikke at skrive svar i tråde, hvor jeg føler, at jeg kan bidrage med info, der er kontrær til den generelle diskussion i tråden, fordi jeg ikke orker eventuelle kommentarer, der mistolker svaret eller ikke ser forskel på sag og person.
Nu blev dette svar ikke direkte for eller imod alternativer til TEC7, men mere et "gubbeklynk" over, at vi som fællesskab let kan støde personer bort, der deler med sig...
Men hvis vi forsøger at læse det, der skrives, med antagelsen om at det er skrevet med gode intentioner, så håber jeg, at vi alle vinder på det.
Jeg sætter selv pris på at få fakta om ting, og at fakta kan tolkes forskelligt - det er jo det, der er gevinsten ved en diskussion. Og jeg håber at læse mange flere tråde, hvor forskellige personer har forskellige holdninger og fakta om situationen, der diskuteres, og at alle føler, de kan bidrage uden at skulle havne i en negativ energispiral.
Men ofte bliver jeg så energiløs, når jeg læser fora på nettet.
Dette er et /mildt/ eksempel, men som jeg ser det, så skriver et medlem noget om emnet. Holder sig strengt til selve emnet og giver udtryk for sine kundskaber.
Derefter svarer andre i tråden og taler "person" i stedet for at tale produkt.
Jeg anser ikke, at der er nogen substans i at betvivle Sabai1’s indlæg som konspiratorisk, men mere som en person der er SME (subject matter expert) indenfor et område og kan give information som vi må tage stilling til. At kalde det for FUD-spredning synes jeg er forkert.
Så kan det være, at for os hobbyfixere spiller forskellene ingen praktisk rolle - men hvis vi skal bygge et hus eller en anvendelse, hvor man kunne være bekymret for miljøpåvirkning - er det ikke god information, at man skal se efter miljøcertificeringen? Jo, det synes jeg. Spiller det en rolle for mig, hvis jeg skal tætne tagene på et brændehus? Nej, ikke for mig. Men det er op til hver enkelt at tage stilling.
Hvad jeg forsøger at komme frem til er, at hvis vi mere generelt siger, at "jeg er ikke enig i din holdning" eller "har din holdning taget højde for x" i stedet for at sige eller antyde, at "jeg synes, du har forkert holdning" alt. "at din holdning er partisk for din egen vinding" er bedre og holder loftet højt i tråden.
Jeg personligt har valgt ikke at skrive svar i tråde, hvor jeg føler, at jeg kan bidrage med info, der er kontrær til den generelle diskussion i tråden, fordi jeg ikke orker eventuelle kommentarer, der mistolker svaret eller ikke ser forskel på sag og person.
Nu blev dette svar ikke direkte for eller imod alternativer til TEC7, men mere et "gubbeklynk" over, at vi som fællesskab let kan støde personer bort, der deler med sig...
Men hvis vi forsøger at læse det, der skrives, med antagelsen om at det er skrevet med gode intentioner, så håber jeg, at vi alle vinder på det.
Jeg sætter selv pris på at få fakta om ting, og at fakta kan tolkes forskelligt - det er jo det, der er gevinsten ved en diskussion. Og jeg håber at læse mange flere tråde, hvor forskellige personer har forskellige holdninger og fakta om situationen, der diskuteres, og at alle føler, de kan bidrage uden at skulle havne i en negativ energispiral.
Cyklede afsted til Verktygsboden for at købe tec7, for at fastgøre messingplader mod pulverlakeret stål.
De havde ikke mærket, så jeg købte den Bostik, der skulle svare til tec7.
Limede med den, men pladen slap dog efter et par dage. Tog bilen til en anden byggemarked og købte tec7. Gjorde proceduren om, og nu efter tre år sidder pladerne stadig fast.
I dette tilfælde var bedste kvalitet vigtigt. Men skal man bare fugte eller lignende, er Biltema måske tilstrækkelig kvalitet..
De havde ikke mærket, så jeg købte den Bostik, der skulle svare til tec7.
Limede med den, men pladen slap dog efter et par dage. Tog bilen til en anden byggemarked og købte tec7. Gjorde proceduren om, og nu efter tre år sidder pladerne stadig fast.
I dette tilfælde var bedste kvalitet vigtigt. Men skal man bare fugte eller lignende, er Biltema måske tilstrækkelig kvalitet..
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Alternativ till Renova LED-dimmer?
El -
Alternativ till obehandlasibirisk lärk på fasad, med liknande utseende
Fritidshus -
Alternativ till Norton
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Vad har vi för alternativ till ventilerade golvsocklar?
Golv -
Alternativ til Tec7(MS-polymer)?
Byggematerialer & Byggeteknologi