Jeg har forsøgt at dække nogle dyknagelhuller i fodlister og karme med latexfuge. Men jeg synes, det bliver så klistret. Så, at husleverandøren brugte en slags Tipex eller lignende.
Er der et bedre alternativ til latexfuge, som ligner Tipex eller måske en hvid markeringspen eller lignende? Noget, der ikke klistrer så meget eller dækker mere end netop dyknaglen eller hullet, den skal dække.
Det handler om teknik, det går helt fint at fikse det med latex. Man trykker i hullet og trækker til med fingeren, så tager man papir og fjerner alt undtagen i hullet, ingen som helst snavs og hullet fyldt. Tag nogle lister og øv dig på, så lærer du det.
Hav ikke latex på, hvis du ikke planlægger at male over. Det ser fint ud, når det lige er lavet, men det bliver fuldt af støv med tiden og ser forfærdeligt ud. Men det havde du måske tænkt på.
Sidder de dybt inde kan du lægge et stykke malertape på, trykke hul med f.eks. skruetrækker og så trykke latex ind, fjerne tapen og glatte ud med fingeren. Små dybe huller er tricky eftersom det bliver en del på ydersiden.
Når det er tørret kan man forsigtigt skære overskud væk med et blad fra en hobbykniv, pas på malingen...
Hvid voks på pen er super! Hvidere end latexfog desuden. Gnid i voks og tør af med klud/papir ca. 3 sek per hul.
[billede]
Fungerer denne også, hvis dykkeren er slået ind ret dybt? Er det muligt at fylde hullet med voks fra pennen? Overvejer at købe sådan en for at slippe for at arbejde med latex (træt af det).
Fungerer denne selv om dyckerten er hamret ind ganske dybt? Går det at fylde hullet med voksen fra pennen? Overvejer at købe en sådan her for at slippe for at arbejde med latex (træt af det).
Ja, den fylder hullet som bliver efter dyckertpistolen, ikke nødvendigt at male over bagefter. Voksen er ganske blød og let at gnide ind. Pennen koster omkring en hundredekrone og er måske ikke så billig, men resultatet er meget bedre end latexfugemasse.
Mine tømrere sagde, at de havde en flaske med almindelig tippex til sømhovedernes brug.
Jeg tog et stykke liste og kørte ned til farvebutikken, så de kunne aflæse, hvilken farve det var, og så fik jeg en lille dåse med hjem. Sammen med en fin pensel blev det rigtig godt.
Jeg har dog drevet mine lister manuelt og bruger ikke latex til nogle sømhoved.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.