I foråret købte vi en suterrænvilla bygget i -88. Byggesynsprotokollen bemærkede forhøjet fugtindhold på 28% i træværket, der ligger direkte op mod betonvæggen, som vender mod klippegrunden.
Vi har nu påbegyndt renovering af det aktuelle rum og revet gipsvæg og glasuld ned for at se, hvordan det ser ud.
Se vedhæftede billeder.
Vi overvejer to muligheder for væggen
Genskab væggen
Vi dækker det hele med luftspalte, fugtbarriere, isolering og gipsskive.
Integrerede hylder
Vi bygger skabe og hylder, som monteres direkte i træværket, hvilket dermed bliver en del af indretningen. Betonen males med åndbar maling.
Eftersom vi er ret nye i dansk byggeforordning (vi har boet i udlandet i lang tid) har jeg nogle spørgsmål, jeg undrer mig over, om I kan svare på.
Jeg har læst både her og andetsteds, at man aldrig skal placere organisk materiale direkte mod betonen, men at udskifte træværket ser ret besværligt ud. Kan man lade dem være, hvis man behandler dem på en eller anden måde?
Med hyldealternativet, vil der opstå problemer med fugt, der afgives fra betonen, eller vil rummets (kommende gulv-)varme tage sig af det?
Fungerer vægalternativet, hvis vi forlænger gulvets fugtbarriere (beton, fugtbarriere af plast, polystyren, spånplade, linoleum) op langs væggen til loftet?
Har vi overset noget, som vi skal tænke på/lave, inden vi går i gang?