Hej.

Jeg skal lime gipsplader op i vores trappeopgang og har tidligere brugt PL600 og synes, at det har fungeret godt.

Men nu skal jeg lime ret mange plader op, og tidligere har jeg brugt en hel patron til hver plade.

Måske bruger jeg for meget lim, men jeg tør heller ikke risikere at bruge for lidt.

Findes der et billigere alternativ, som fungerer lige så godt eller bedre? PL600 koster der, hvor jeg handler, 49 kr/patron.

/ M.
 
Hvilket materiale har du bag gipsen, altså hvad limer du imod?
 
Skiveklæber G46 fra Gyproc ?
 
Væggene er pudsede og derefter malet med plastikmaling.

imported_Anders_S: Hvad koster den mon?
 
Koster ca. 1400 spänn for 15 liter. Går åt 0,5 l ved hellimning. Er dog usikker på hvor meget man behøver at lime. Hellimning føles som overkurs (og dyrt).
 
15 liter. Ja nu taler vi. Så kan jeg lime som bare den.
 
Ellers virker det fremragende at lime med gipsmørtel. Koster et par hundrede for en hel sæk (som du blander op med vand). Jeg har brugt det til at lime gipsplader op på mine tapetbeklædte murstensvægge. Har nu siddet oppe i 10 år uden problemer!
 
JLT sagde:
Ellers fungerer det udmærket at lime med gipsbrug. Koster et par hundrede for en hel sæk (som du blander ud med vand). Jeg har brugt det til at lime gipsplader op på mine tapetklædte murstensvægge. Har nu siddet oppe i 10 år uden problemer!
Jeg er enig! Brug gipsbrug, eller er det også loftet/skråloftet, der skal gipses? Brug i så fald gipsbrug på væggene og pl600 i loftet. Flisefix burde også kunne fungere og der har du hurtigere vedhæftning. Købes jo også i 25kg sæk og koster et par hundrede.
 
Er det helt tørre indervægge, så bliver det festbilligt/godt med gipsmørtel!
 
I orden.

Men virker det også på malede vægge? De suger jo ikke så meget som tapet eller rå puds.
Det er kun på vægge, at pladerne skal fastgøres.

Skal man dække hele pladen med gipsmørtel, eller er det nok at tage i striber som min lille illustration?

Og hvor tykt skal man sætte mørtlen?
 
  • Lodrette streger på illustration, viser gipsbrug på væg.
Sæt nogle ordentlige "kladdar" på bagsiden. Derefter banker du pladen ind med et bræt og en hammer.
 
Tak. Så nu at der i PDF-filen, som Norell tippsede om, stod alt jeg havde brug for at vide.

Nu blev det billigt desuden :)

Jeg har desuden allerede 25 kg gipsspackel derhjemme.

Tak som bare den for svarene. Sparer mig masser af penge.
 
Undskyld min nysgerrighed, men hvorfor skal du lime alle pladerne? Findes der virkelig intet at skrue i?!?
 
Fordi det er smidigt og hurtigt, og væggen er af beton, som skal bores for at sætte skruer i.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.