Jeg har stødt på lidt problemer ved bygning af et undergulv.

Gulvkonstruktionen er træbjælkelag cc30, 21x120 spredt panel, dobbelt gulvgips hel-limet med Ardex S48. På dette ligger der klinker. Denne konstruktion er ok på alle måder, men af en eller anden grund forudså vi ikke, at det bliver et problem, når gulvet går over hjertevæggen midt i huset. Det er ret indlysende egentlig, da de gamle gulvbjælker har lidt hæng mellem anlægspunkterne (ydre kældervægge + hjertevæggen). Følgelig bliver der et højpunkt lige over hjertevæggen, og det er ikke muligt at lægge lag nr. 2 med gips.

Man behøver jo ikke være raketingeniør for at regne ud, at der bliver problemer, men nu står vi i hvert fald her...

Jeg har følgende forslag til løsning - hvad siger I til dette:

Al gips lægges som vanligt (første lag skrues, andet limes) undtagen den gipsplade, der "vipper" på hjertevæggen. Denne erstattes med flydespartel, Maxit ABS317 i ca. 14mm tykkelse (pladetykkelse+S48). Derefter lægges klinker på dette som vanligt. Det drejer sig om lidt over en kvadratmeter, der skal flydes i en aflang form.

Jeg tror, at denne konstruktion er lige så stærk (eller stærkere) end gipskonstruktionen?
Bør man armere spartlen (jeg tror ikke det)?
Andre synspunkter?

Et helt andet alternativ er selvfølgelig at lægge en samling i gulvet på højpunktet, men jeg vil gerne have et ubrudt gulv.

Hvad siger forumets samlede intelligens om dette? :-/

Jeg ville uden at tøve gøre som du selv har foreslået. Læg armering i alle tilfælde, så kan du sove godt om natten ;)

Talte lige med Maxit, og vi er også enige om, at det bliver en god konstruktion. Eventuelt lægger jeg lidt armeringsnet i også, men det virker egentlig som overkurs.

Off topic men du MathiasS plejer at have styr på det...hvorfor har du dobbeltgips - er det fordi du har 120x21? Kan jeg sætte enkel gulvgips på et gulv med gulvvarme c-c 30 på gles 120x28 og bjælkelag c-c 60? Entregulv med klinker. Det har jeg nemlig bildt mig selv ind, så nu har vi udgået fra det, men der er stadig tid til at ændre...Synes jeg har set dette i en eller anden tråd, men det er svært at finde blandt alt...

Alsti18 sagde:
Off topic men du MathiasS brukar ha koll...varför har du dubbelgips - är det för att du har 120x21? Kan jag sätta enkel gulv-gips på et gulv med gulvvarme c-c 30 på gles 120x28 og bjælkelag c-c 60? Hallgulv med klinkers. Det har jeg nemlig indbildt mig så nu har vi udgået fra det men endnu er der tid til at ændre...Synes mig at have set dette i en eller anden tråd men det er svært at finde blandt alt...

Om du kigger på Wirsbos anbefalede lægningsprincipper så siger de cc60 bjælker, glespanel, gulvspån, et lag gips.

Jeg ville ikke have gulvspån ovenpå rørerne og lavede derfor en alternativ konstruktion (som Wirsbo også syntes var ok). Bjælker cc30, glespanel, dobbelt limet gips. Ingen spån.

Jeg ved ikke om man må lægge bare et lag gips på glesp uden spån i konstruktionen.

Om man alligevel vil have spån ville jeg lægge det direkte på bjælkerne (lime og skrue).

Johan G på forumet har også lavet en interessant løsning. Spånplade på bjælkerne, derefter finbeton over hele baduljen. Lavbyggbuget, perfekt varmeledning. Johan kan måske give dig flere detaljer om dette.

Jo men 28 er jo mere end rigeligt et bærende gulv, skal man så virkelig have behov for dobbelt gips eller spån? Med 21 er det jo en anden snak. Den lille sprække der bliver med 120 bredde på c-c 30 er jo efter min mening ubetydelig...

Alsti18 sagde:
Jo men 28 er jo mere end vel et bærende gulv, skal man så virkelig behøve dobbelt gips eller spån? Med 21 er det jo en anden femmer. Den lille sprække som bliver med 120 bredde på c-c 30 er jo efter min mening forsvindende...
Det er vel netop det som er hjemmefuskers dilemma. Når man er usikker, så må man tage i lidt ekstra for at være helt sikker. Med tanke på at wirsbo vil have en spånplade der, så skal man vel gøre sit bedste for at erstatte den...

MathiasS sagde:
Hvis du kigger på Wirsbo's rek forlægning principper så siger de cc60 bjælker, glespanel, gulvspån, et lag gips.

Jeg ville ikke have gulvspån ovenpå rørene og gjorde derfor en alternativ konstruktion (som Wirsbo også syntes var ok). Bjælker cc30, glespanel, dobbelt limet gips. Intet spån.
Hvorfor ikke spån? Leder gipsen varme bedre, eller er der en anden grund?

Tompa

Tompa01 sagde:
[quote author=MathiasS link=1137614568/0#4 date=1137677289]

Om du kollar på Wirsbos rek forlægningsprincipper så siger de cc60 bjælker, lægte, gulvspån, et lag gips.

Jeg ville ikke have gulvspån oven på rørerne og gjorde derfor en alternativ konstruktion (som Wirsbo også syntes var ok). Bjælker cc30, lægte, dobbelt limet gips. Ingen spån.
Hvorfor ikke spån? Leder gipsen varme bedre, eller er der en anden grund?

Tompa
[/quote]

Hellere et lag ekstra gips end 22mm spån - rigtigt eller forkert, så har jeg i det mindste resoneret. Dels med hensyn til varmeledning, dels byghøjde. 1 centimeter er vigtigt, når man renoverer hus..... :=)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.