Hej.

Jeg har planlagt en terrasse, der stikker 4,2 meter ud fra facaden og er 6,0 meter bred. Stolperne har jeg placeret med en afstand på 0,4 m fra facaden, 2,5 meter mellem hver og ca. 0,5 meter ind fra "endessiderne" af terrassen. Jeg lagde tre sådanne rækker, hvor række 2 er 1,6 meter ud fra række et. Række 3 er yderligere 1,6 meter ud fra række 2. På disse "rækker" har jeg lagt bærende bjælker, 45x190 mm. Som bjælkelag har jeg lagt 45x170 cc 45. Terrassebrædderne, der skal bruges, er 28x120 mm.

Nu til mit spørgsmål. Bør jeg lægge ekstra støtte under de bærende bjælker? Måske fordoble dem? Eller bare bruge en lecablok som støtte? Det føles rigtig stabilt og fint som det er nu, men når jeg læser her, blev jeg lidt usikker... Måske grave en ekstra stolpe ned mellem dem, der allerede er der? Forslag??

Tak på forhånd!
 
Hurtig overslagsregning i hovedet viser, at det ser ud til at række uden ekstra støtte.
Så tænker jeg, at du har bærende bjælker med plintar om 2,5 meter, og at gulvbjælkerne får et spændvidde på 1,6 meter. Eller er det omvendt, du tænker at gøre?
 
Du har forstået det hele helt rigtigt. Sagen er, at jeg skal ikke fastgøre det hele til fundamentet på huset, det er mest den horisontale forskydning jeg grubler over. Men det var fint, at du kunne bekræfte det hele :-)

jeg vanker frem og tilbage hvad angår ekstra støtte :-) Jeg har jo en ypperlig chance for at gøre det nu, men det koster mig lidt med spaden... men det er jo gratis træning... Jeg så en tabel, den cirkulerer på dette forum, hvor de mål, du lige sagde, er retningslinjer for netop mine dimensioneringer. Sjovt at det blev et så godt match ved at gætte :-)

Jeg skal tænke lidt mere over det, kommer til at lægge et billede ind, når alt er klart :-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.