Hej.
Jeg har et altangelænder som er i træ med inderside af eternitplader.

Kan jeg skære det ned og transportere det til genbrugsstationen uden at skille det ad så at sige, eller skal man adskille træ og eternit, inden man transporterer det dertil?

MVH/

Det kan nok kun ÅVC'n svare på, jeg ville tage skiverne af, så det blev lidt lettere at håndtere.

Er lidt bange for de der skide skiver hvis jeg skal være ærlig.
Ringede til dem og det bedste var helt klart at komme med skiverne løse og plastede så det må nok blive sådan.

MVH/

Det kan nok afhænge lidt fra kommune til kommune. Men her i Stockholm kan man tage eternit og andet asbestholdigt til genbrugsstationen, hvor de har en speciel container til det. Alt skal være pakket i dobbelte plastposer eller lignende med tydelig mærkning. Hver pakke skal passe ind i den ret lille åbning i containeren, målene er angivet på deres hjemmeside.

Hver pakke granskes, inden man får lov til at smide den ud.

Det er ret enkelt at demontere med minimal støvspredning. Skaff dig en god åndedrætsmaske, ikke bare sådan en engangsmaske, de slipper meget igennem. Du kan også sørge for at gøre pladerne våde, inden du bryder dem løs. Hvis det er muligt at f.eks. skrue dem løs uden risiko for, at de knækker, behøver man slet ikke noget beskyttelse, men åndedrætsmaske anbefaler jeg stadig.

Og hvis du er rigtig bekymret, så smid tøjet ud efter arbejdet, gå direkte i brusebad. Åndedrætsmaske synes jeg er obligatorisk, resten, at smide tøj ud osv., er lidt unødvendigt. Men let, hvis man sover bedre efter det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.