Vi fik en ny udgang fra huset lavet i løbet af efteråret, 140 cm dobbeltdør fra køkkenet, og så snart foråret kommer, skal der jo en trappe derhen. Tanken er en trappe, hvor man kan sidde og drikke morgenkaffen, der er fin morgensol. Så den skal være ret flad. Men den skal stadig holdes så kort som muligt, ellers blokerer den passagen rundt om huset.
Så jeg har nogle valg, jeg gerne vil have lidt tips om:
* Træ eller muret i lecablokke? Muret og pudset matcher jo huset og hovedindgangens støbte trappe, der ligger lige ved siden af. Men træ er enkelt, billigt, og huset er nok aldrig blevet drænet om (1956). Ingen fugtproblemer i dag, men måske må vi rive haven op om 10 år...
* Hvis vi går med muret i lecablokke, tænkte jeg på at mure sider + en støttesektion i midten og så lægge trin på - hvad?
* 28 cm trindybde, 17,5 trinhøjde, højde 105, 6 trin, jeg tror det bliver en "sidde og hygge"-trappe, som alligevel er effektiv at gå på og som ikke bliver dybere end nødvendigt. Rigtigt?
* Repos øverst - hvor lidt kan man klare sig med? To trindybder - ca. 60 cm?
* I dag er der græsplæne og lerjord helt op til huset, sikkert ret lavt, da der er klipper, der stikker frem overalt i haven, men jeg må vel forberede fundamenter til bjælkesko, hvis vi vælger træ, eller en tungere forberedelse i jorden, hvis vi skal mure i lecablokke? Grave ud nogle decimeter og fylde med grus, makadam, andet?