Hej

Jeg er i gang med at lægge nye terrassebrædder på den eksisterende konstruktionsramme, har brugt skjulte skruer. Men nu har jeg brug for at fjerne nogle brædder igen og bemærker, at det ikke var let uden at få revner og splinter fra brædderne omkring skruehullerne.

Er der nogen, der kan give et godt tip til at redde brædderne?

Med venlig hilsen
Stefan

• Træterrasseplanker med sprækker og flisning omkring skruemærker. To områder er markeret med rød cirkel for at fremhæve skaderne.
StefanBlom StefanBlom sagde:
Hej

Jeg er i gang med at lægge ny terrassebrædder på den eksisterende ramme, har brugt skjulte skruer. Men nu er jeg nødt til at tage nogle brædder op igen, men mærker at det ikke var let uden at få revner og splinter fra brædderne omkring skruehullerne.

Er der nogen, der kan give et godt tip til at redde brædderne?

Mvh
Stefan
Jeg har tidligere læst anbefalinger om propbor, måske dog ikke for præcis samme problem.

Ingen egen erfaring, men det burde vel kunne fungere, hvis man kan komme til, indebærer vel sikkert en del ekstra arbejde, da jeg antager, at hullerne skal proppe efterfølgende og høvles/fræses i korrekt profil, hvis det ikke kan bores korrekte propper fra en offerbrædt, føles dog som en del arbejde, håber nogen har et bedre tip eller en mere snedig teknik. Hvor mange skruer drejer det sig om?

Redigering:
Dette var nok sidst jeg læste tippet: https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5231604
Men måske mere generelt for dårlig skrue eller søm.

Senest redigeret:
Hvis man sætter terrassebrædder med skjult skruning, skal man betragte det som permanent skruet. Bevægelse i træet gør, at man næppe kan skrue brædderne løs efter en tid og håbe på, at træet kan holdes intakt ved de svage fastgørelsespunkter, der opstår ved skrueskårningen - der vil splintres store fliser af.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.