Hej,
Jeg skal lave om på min terrasse. 7,6x4,5m.

Bærelægte: Jeg havde tænkt mig at lægge 7 stk. lecablokke (59*19*9) med ca. en bloks mellemrum (bliver da ca. 7,6m).
Derpå lægger jeg 45x90 som bærelægter.
I alt 3 bærelægter med afstand 180cm og udhæng 45cm (i alt 4,5m)

Reglar ca. cc60 giver 13 stk. 45x145.

Trælægte 28x120.

Er dette ok? Jeg vil nemlig helst undgå fundamenter. Lægger jeg overdreven mange lecablokke?
Hvordan skal jeg "grunde" under lecablokkene? Den nuværende underlag er for det meste uberørt jord siden 1976.
Mvh Magnus

Hej,
Det ser ud til, at dette var mere udfordrende spørgsmål, eller også har jeg været lidt uklar...

Hvis jeg spørger sådan her: Hvis jeg skal lægge lecablock på en 30 år gammel jordbund, hvordan skal jeg gøre forarbejdet, så de ligger så stabilt som muligt?
Mvh Magnus

Mikael_L
Du har helt ret i, at det er tricky.

Nogle år gammel uberørt jord plejer som regel ikke at begynde at bevæge sig under moderate belastninger.
Så fjerner du organisk overfladelag (det plejer at være blødere + kan rådne og synke sammen), så har du med ganske stor sikkerhed et underlag, som derefter ikke bevæger sig nævneværdigt under trykket fra en terrasse. Vær forsigtig og rør så lidt ved den uberørte jord nedenunder, så den beholder sin pakning.
Så har du frosten, uanset hvor god bæreevne jorden har, så er den også udsat for frosthævning.
Nogle jorder har meget meget lidt frosthævning, andre jorder bevæger sig meget. Hvad/hvordan bliver dit problem, hvis terrassedækket hæver sig nogle cm hver vinter?
Et andet problem er, hvis din jord ikke frosthævner ens over hele arealet, så bøjer det i din terrasse hver vinter.

Jeg tror, at dette er spørgsmål, som alle terrassebyggere slås med, når de skal i gang, og der er ingen færdige svar, da det altid afhænger af ret ukendte jordforhold.
Der findes selvfølgelig måder at få en totalt stum og ubevægelig terrasse helt garanteret. Men de fleste er ikke villige til at gå så højt op, man vil jo have et acceptabelt resultat med så lidt besvær og omkostninger som muligt.

Har du nogen i din nærhed, som kan antages at have samme jordtype under, som har bygget terrasse og kan dele sine erfaringer med dig?

Senest redigeret:
Der findes duge, som man lægger under for at forhindre, at vegetation kommer op, græs ukrudt osv.

Hej og tak for jeres svar.
Det lyder som om jeg kan gå i gang. Eftersom jeg har bærende bjælker, vil hele terrassen nok blive løftet ret ens (vægten fordeles), og da jeg ikke bruger terrassen om vinteren, burde 2 cm ikke gøre nogen forskel. Men hvis den løfter sig 7 cm, ville det jo ikke være så godt. Hvad er rimeligt 2 mil nord for Sthlm? Skal jeg placere lidt sand eller grus under leca-blokkene?
Mvh Magnus

Mikael_L
BlombergM sagde:
Men hvis den hæver sig 7cm, så bliver det jo ikke så godt. Hvad er rimeligt 2 mil nord for Sthlm? Skal jeg placere lidt sand eller grus under lecablokkene?
Mvh Magnus
Hvor meget det hæver sig må vel afhænge af dels hvor vandbemængd jord det er (en grusås har vel typisk intet vand i sig, og ler har ret meget bundet vand) samt hvilken tjæredybde det er på stedet. Jeg har egentlig ingen anelse om, hvor stor en tjæreskubning kan blive.

Lidt sand eller grus under tror jeg ikke gør en forskel, medmindre du fylder ned til frostfri dybde.

Jeg er ingen ekspert på dette direkte, bare så du ved. Men så længe ingen siger imod, så har jeg måske ret. ;)

Hej læg lidt mere arbejde i fundamentet og støb sokler til en dybde, så frosten ikke kan løfte soklerne, du kan jo isolere med markplader, så behøver du ikke at grave så dybt, et godt fundament er A-O.

Andy78 sagde:
Der findes tæpper, som man lægger under for at forhindre, at bevoksning kommer op, græs ukrudt osv.
Fiberdug hedder det ;D

Gør det ordentligt, hvis du har tænkt dig at have terrassen i mere end et år.

Kan man lide LECA, kan man jo stille dem på højkant og grave dem lidt ned, så har man jo fået det ret godt i hvert fald.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.