Vi har et hus, der er bygget i midten af 40'erne. Støbt betonfundament samt træhus i øvrigt. Oprindeligt en pudset facade, men nu en træfacade også. Træplanker i alle vægge. Fra hvad jeg har forstået, er det bærende træplanker og ikke egentlige reglar.
I mange rum er der for nogle år siden blevet sat nye overflader i form af gipsplader. Visse rum har ikke nye tætningslag.
Der opstår små revner i mange af rummene, som ikke har været der før. Ved ikke, om det er i samlingerne på gipspladerne, men mange steder er det sikkert sådan.

Det var ikke særlig længe siden, at de tidligere ejere renoverede med en del nye overflader, som sagt, men de har alligevel været der siden omkring 2013 uden at synes at have revnet. Eller ja, ved ikke rigtig, hvornår de renoverede visse rum, det kan have været senere. Selv ældre rum, der ikke er blevet behandlet, synes jeg har fået en del revner her og der. Det er jo ikke brede revner direkte, men de kan strække sig ret langt alligevel (Ofte oppefra og ned, dog sjældent helt ned til gulvet).

Er det almindeligt, at væggene pludselig får revner i gamle huse? Træ bevæger sig vel efter årstiderne, hvis jeg har forstået det rigtigt? Men jeg har ikke set så mange andre huse, der har revner i deres vægge?

Mange af mine vægge, træhus fra 1930, har fået revner. Nogle med nyere overflader, andre ældre. Primært over radiatorerne, vinduerne og skorstenen. Har lavet det meste om og forsøgt at stabilisere samlinger og udsatte steder så godt som muligt.

Hammarfall sagde:
Mange af mine vægge, træhus fra 1930, har fået revner. Nogle med nyere overflade, andre ældre. Primært over radiatorerne, vinduerne og skorstenen. Har gjort det meste om og forsøgt at stabilisere samlinger og udsatte steder så godt som muligt.
Ok, det samme som hos os da med andre ord. Spørgsmålet er, om den ekstremt tørre sommer har fået det til at blive sådan her, eller hvad det kan skyldes? Nu har man jo tændt for varmen ordentligt hjemme igen..
Jeg har fået en revne præcis ved siden af skorstenen på overetagen, altså præcis der, hvor væg møder skorstenen.. Det er gammelt overflade der, tror jeg, sandsynligvis træ sammen med tretex..

Også andre rum har dog fået små revner hist og her. Både inder- og ydervægge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.