Fontanot og Byggera som alle sælger følger ikke BBR for 5 øre

men alligevel sælges disse af byggmax / k-rauta / bygghemma ja det fleste som sælger trapper hvorfor sælges de overhovedet når man ikke må montere disse i svenske hjem

det står tydeligt i BBR at

Åbningen mellem trin, for åbne trapper, må ikke være mere end 10 cm. Gelændere og espalier skal udformes, så de ikke er klatrebare. Afstanden mellem balustre i gelændere må ikke overstige 10 cm.

og når man ringer disse virksomheder, så tolker de BBR som at der står "bør" så det kan man ignorere

men når man læser op på det skal man tolke "bør" som "skal"

først og fremmest vil jeg høre, hvad I andre har for erfaringer med dette

og så om nogen ved, hvor man kan købe en trappe, som følger reglerne med målet 290 cm i højre L-form helst med stødtrin, så man slipper for åbninger større end 10 cm og med et ikke klatrebart gelænder og som har en bredde på ca. 80 cm

vh

Fredde

Hvor har du læst, at "bör skal tolkas som skall"?

Står der " bör" i BBR, så er det kun en anbefaling.

• Synes
splinter og 1 anden
  • Laddar…
Nej, det er en måde at opfylde et krav. Hvis man kan gøre det på en anden måde og vise, at det er lige så godt, så er det også ok.

• Synes
Sanun og 3 andre
  • Laddar…
Selvom vi ikke har nogen trap politi i Sverige........I en nybygning kan man måske ikke have hvad som helst, men ellers får man og kan have lianer, hvis man vil.

• Synes
Conorcccc og 3 andre
  • Laddar…
J
S Stefan1972 sagde:
Men vi har ingen trappepoliti i Sverige........I et nybyggeri kan man muligvis ikke have hvad som helst, men ellers kan man have lianer, hvis man ønsker det.
Nja, jeg har hørt fra Tarzan, at lianerne skal sidde med maks cc10 :-)

• Synes
yonna og 4 andre
  • Laddar…
O
J Jocke Best sagde:
Njae, jeg har hørt af Tarzan at lianerne må sidde med max cc10 :)
Typisk tarzan og liane politi:)

K
Det plejer vel at hedde, at kravene spiller en rolle først, når der sker en skade.

Når du skal have forsikringspenge for at du trådte igennem trappen og skal sidde i kørestol resten af livet, kan det blive surt at opdage, at trappen ikke var godkendt.

• Synes
MagHam
  • Laddar…
Det er lidt forskel, når det gælder private og offentlige miljøer. I offentlige miljøer ville jeg straks sige, at bør krav skal ses som skal krav. Når det gælder folks private hjem, er grænsedragningen måske ikke lige så let. Som nogen skriver, kan ingen jo straffe dig, hvis du installerer en lian i stedet for en trappe derhjemme. Og ved videresalg til den næste køber er det næppe nogen køber, der kan hævde skjult fejl og se fejl mellem en lian og den der trappe, som burde have stået der. Derimod er det uhensigtsmæssigt, og forsikringsselskaber kan sikkert sige, at man får reduceret erstatning, hvis man skulle komme til at brække benet på grund af sin lian.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
De fleste lever ikke som eremitter heller, men man har folk hjemme af og til.
Dårligt nok hvis jeg eller min familie falder fra lianen. Men da må vi på en måde skyde skylden på os selv.
Ikke et skide sjovt hvis det er en gæsts barn, der klatrer over et gelænder og brækker nakken.

De her BBR-anvisninger er vel ikke skrevet for at genere folk, men for at vi skal kunne være sikre hjemme eller ude. Hvad er det, der føles så svært ved det?

• Synes
Sanun og 2 andre
  • Laddar…
Tjek med Snickarlaget. Jeg overvejede selv at bygge en trappe, men det var ikke værd. Send målene, så får du et tilbud på en flot godkendt trappe. (Hvis der er plads til en, vil det sige!)

Min lige med hvide vanger og egetrin, komplet med gelænder mm, kostede lige over 50k.

BBR-anvisningerne findes der som en ansvarsgrænse. Har man opfyldt gældende bygningsregler, kan forsikringsselskaber ikke gøre andet end at udbetale erstatning for eventuelle skader, forudsat at de er erstatningsberettigede.

Hvis nogen har bygget "forkert", kan et eventuelt forsikringsselskab vurdere, at det er den, der har gjort forkert, som skal stå som erstatningsansvarlig for skaden. Skader du dig selv, vil forsikringsselskabet ikke udbetale nogen erstatning. Skader du en anden, udbetales erstatning fra ansvarsforsikring. Mangler denne, vil forsikringsselskabet betale erstatning for skade mod en retssag mod den, der har begået fejlen.

T tbbo70 sagde:
det står tydligt i BBR att

Åbningen mellem trinene, for åbne trapper, må ikke være mere end 10 cm.

mvh

Fredde
Jeg synes mere at det står tydeligt
"Åbninger mellem trin i trapper bør være højst 100 mm."

• Synes
splinter og 1 anden
  • Laddar…
Som indkøber kan jeg svare på dette. (når det kommer til offentlige miljøer) Skal det være noget skriver man skal. Skriver man bør giver man muligheden for friere fortolkning. Når det gælder trapper, er årsagen til bør-tekster (uden at være inde i netop trapper) at man ønsker en friere fortolkning af produktet så udformningen kan se flot ud. Det er jo bare at se på et generelt produkt med meget SKAL. Det er aldrig visuelt flot.

Lige med trapper er det ofte æstetikken, der styrer i dag, sikkerheden kommer langt ned på skalaen i mange tilfælde. Et hjem i dag skal være flot at se på, funktionaliteten er forsvundet helt i kravspecen.....

Foreskriften siger, at trapper, ramper m.m. skal udformes, så risikoen for børneulykker begrænses.

Da kravet om 100 mm åbning mellem trappetrin er en generel vejledning, kan man opfylde dette på andre måder, som anses for at være ligeværdige.

At ignorere et bør-krav kan man ikke gøre uden at finde en anden løsning, som anses for ligeværdig. I dette tilfælde føles det svært at løse på en anden måde. Brr har klart angivet, at åbninger større end 100 mm kan børn passere igennem.

Definition af generel vejledning.
Generel vejledning angiver, hvordan nogen kan eller bør gøre for at opfylde en bindende regel i lov, forordning eller foreskrift. En generel vejledning er en anbefaling, hvor en metode eller løsning præsenteres. Men hvis man vælger ikke at gøre på den måde, der er angivet i den generelle vejledning, skal man kunne vise, at de bindende regler alligevel opfyldes.

En generel vejledning må myndigheder udarbejde uden at have en bemyndigelse, så længe den generelle vejledning ligger inden for myndighedens arbejdsområde. En generel vejledning kan skrives direkte til en lov, forordning eller foreskrift.

• Synes
Sanun og 7 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.