Hej!

I morgen kommer en fliselægger og lægger klinker i min gang.
Gulvet er 22mm spån, og derpå skal der lægges 13mm gulvgips, og så klinker.
Ham der skal hjælpe mig siger, at det er nok at skrue gulvgipset, men jeg synes, vi også skal lime det. Jeg synes også, at trappens "ben" bør saves af, og klinker lægges under, men han siger, at man skal lægge rundt om i stedet.

Hvad synes I?
Billeder kommer straks...

Hvorvidt det fungerer at skrue eller om man skal lime, afgøres af underlaget, som du ikke fortæller om. Hvad er der under spånpladen? Er det strøer med c/c 300, fungerer det at skrue (da er gipsen der kun for at være et dødt materiale at lægge fliser på), strøer med større c/c så skal det limes, da gulvspånpladen skal have en bøjningsstivhedsstyrkende funktion. Da skal det limes med en speciel type lim, ikke PL400 eller lignende, men en formstabil mineralsk bundet lim, som påføres med kam på seks millimeter. Typisk Ardex Ardurit S48 eller lignende.

Og det er selvfølgelig klart, at I lægger under trappens ben også, dels hvis man skifter trappen en gang, og dels fordi det simpelthen vil se sjusket ud, hvis man ikke gør det.

Hvordan saver man trappen nemmest over da? Lægge et stykke gips og en klinkeplade oven på hinanden og lægge saven på? Er det ikke vigtigt, at der ikke bliver nogen sprække, når det er færdigt?

Jeg er ikke så haj på det, du skriver om reglar (c/c 300), men under spånet sidder reglar med 60cm mellemrum... Huset har krybekælder/torpargrund.

c/c 600 betyder, at reglarne sidder med 60 centimers mellemrum. Da skal gulvspånpladen limes. Der er stor risiko for, at der opstår problemer med fliser, der løsner sig efter nogle år ellers.

Ja, som du beskriver, er det fornuftigt at gøre, men det bliver gips plus tre millimeter lim plus klinkerflise plus ca. 5 millimeter fix. Prøv måske at løfte trappen nogle millimeter med en donkraft eller lignende, så man kan få flisen ind under, og så trappen vil hvile på flisen, når man sænker den igen. Helst vil man jo vente med at sænke trappen, indtil fixet har hærdet i et døgn.

Bliver det for besværligt med trappen, kan man jo lægge rundt, som han havde tænkt, hvis man ikke er kræsen. Men sørg for, at gipsen limes. Og som sagt, det skal være det dyre lim, der kæmmes ud over hele overfladen, ingen lim på tube.

Tak for de hurtige svar!

Det er nok besværligt at løfte trappens indre ben, da det skal løsnes fra væggen. Det ydre er nemmere. Vi må se i morgen, hvordan vi gør. Jeg vil helst have klinker under benene. Usikker på, hvordan det kommer til at se ud, hvis man lægger rundt... Jeg har adgang til S48-lim, så jeg vil med hjælp af dine argumenter forklare flisemesteren, at vi skal bruge det.

Modtager gerne flere tips angående trappe-savning, hvis nogen ved noget.

Ja, du kan forklare for ham, at det handler om at tage op skjuvkræfter, det vil sige samme type kræfter som hvis man gnider hænderne sammen. Hvis man lægger et gulvgips uden at fastgøre det overhovedet på gulvspånen, bliver gulvet stivere. Når man belaster gulvet, bliver der en lille svaj, og da vil pladerne bevæge sig en smule mod hinanden. Det er denne bevægelse, man skal stoppe, og det kan skruer ikke klare. Efter et par år er skruerne blevet belastet og rykket op i deres huller, så de ikke optager skjuvkræfterne overhovedet, og man har kun tilsvarende stivhed som hvis gipset lå løst. Limer man i stedet, bliver alle skjuvkræfter optaget, og spånen og gipset danner tilsammen en hel homogen plade med meget højere stivhed end hvis gipset blot lå løst ovenpå.

lidt sent svar måske, men vi lagde gulvet uden at skære i trappen, og det blev suvveränt, håber det blev godt for dig

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.