Jeg ejer et hus fra 1969 siden 2006.
Jo mere jeg har lært huset at kende, har jeg bemærket, at hoveddøren hælder lidt mærkeligt.
Indtil nu har der været en masse bed (med buske og elendighed) omkring hoveddøren. Så det har været lidt svært at danne sig et indtryk af, hvorfor den hælder (som om den har sat sig). Jeg har mistænkt, at søjlen i det ene hjørne er sunket. En løsning på det (som harmonerer med en indbygning med krybekælder til varmtvandsbeholder) ville være at støbe en plade under hoveddøren med søjlerne dubbede og indstøbt. Det burde jo standse nedsynkningen. Firmaet, der har påtaget sig arbejdet, kommer i uge 31. Men nu ved jeg ikke, hvordan det bliver med det.
For at forberede til firmaet benyttede jeg muligheden for at rydde bedet samt at jeg ville løfte gulvet. Men inden jeg begyndte med gulvet, ser jeg jo, at det er en af lægterne under, der begynder at bøje, hvilket gør, at hoveddøren hælder. (Det kan være svært at se på billederne, men jeg synes også, at søjlen hælder lidt i modsatte retning, præcis som om den vil bøje sig som et knæled.) For at være ærlig synes jeg, det ser ud som om, der er akut risiko for sammenstyrtning!!
Jeg løftede lidt gulvbrædder for at få bedre adgang (men jeg ved ikke, om jeg tør løsne så meget mere nu).
Hvad tror I forsikringsselskabet siger? Er dette noget, der kan gå på en villaforsikring, dvs. FØR en "rigtig" skade opstår?
Kigger man på selve konstruktionen, ser man, at det kun er nogle søm, der er forstærket mellem lægterne. (Frygtelig sjusk vil jeg sige, men jeg er kun en hjemmehåndværker).
Alle tips om, hvad jeg kan gøre ved sagen både akut og på lang sigt modtages med glæde!!!
Mvh
Fredrik
Dine plinter ser ud til at være støbt i gamle ventilationsrør af eternit. Sørg for, at firmaet ikke tager ublu betaling for at håndtere disse. Bedre at gøre det selv i så fald.
Hvorfor ikke bare:
1. Afbestille håndværkerne.
2. Løft lidt på hvilplanet, så bjælken aflæsses (donkraft eller stærke venner)
3. Ret op på bjælken som kalver.
4. Tag en 45x45 regel og skru fast i "hjørnet", så bjælkens placering fikseres i gulvreglen. Gør det på flere regler.
5. Løft hele hvilplanet, så det er i vand.
6. Læg et passende antal brædder på plinten og sænk bjælken.
Lige nu er jeg lidt i chok!
Men med din beskrivelse lyder det jo som om, at det kan rettes i hvert fald!
Tak skal du have!
Nu kan jeg nok sove i hvert fald!
Mvh
Fredrik
Det var ikke kønt, men det ser ud til at være lidt for små og lette ting til at forårsage et katastrofalt sammenbrud. Du kan skaffe en regel som du midlertidigt fæster indenfor den eksisterende regel, der ligger på soklerne. Derefter understøtter du med brædder på nogle steder. Tag en almindelig søjledomkraft og løft forsigtigt på et sted ad gangen. Efterhånden som du løfter, lægger du brædder under den midlertidige bæreline, indtil du har alt i vater. Kig hvor det bevæger sig i loftet, mens du løfter, så det ikke begynder at gabe for meget nogen steder. Når alt er i vater, er det tid til at tage stilling til, om den eksisterende bæreline skal udskiftes eller blot rettes op og fastgøres bedre end den er nu.
Inget att ligga søvnløs for det der ikke! Sov på sagen så får du nok rætsida på det der imorgen om du vil!
Godt udtrykt!
Præcis hvad Fredan44 har brug for
Jeg kunne forestille mig at desuden lime + skrue en 45x45 regel vertikalt i den kalvende bjælke, og derefter bore og plugge/skru ind i plinten og fæstne denne hjælperegel for at holde styr på forstuens gulvregel.
Det der behøver du jo ingen håndværker til! Følg MathiasS tips bare og hold desuden øje med taget, som Avemo skriver, så fixer du det der med en donkraft, en skruemaskine, nogle brædder, lidt 45x45 og en håndfuld passende lange skruer.
Hvis soklen hælder eller er løs, kan du jo fastgøre den mod væggen og/eller de andre sokler, når du har rettet det hele op.
Det der fikser du nemt selv.
Hvis du er i tvivl, konsulter nogen kyndig, men i min verden er det der nemt og billigt at fikse selv.
Donkrafte eller løftestang vil du have hjælp af.
Måske rette nogen plinte, det kan være nødvendigt med nye plinte, men at lægge en masonitbit imellem hvert fjerde år ville jeg gøre, hvis det fortsætter med at synke.
GLEM IKKE AT TJEKKE FASTGØRELSEN IND MOD HUSKROPPEN!
Hvis der er sjusket med dette, kan der også være sjusket der, ikke sjovt hvis det slipper ind mod væggen.
Nu skal jeg ikke gøre dig bekymret, inspicér fastgørelsen og forstærk eventuelt med vinkelbeslag eller andet beslag til formålet.
Hej!
Tak for alle svar og hjælp!
Arbejdet blev færdigt for ca. en måned siden.
Nu føles det som om jeg kan slappe af.
Nu står forstukvisten på den nye plade.
Senere skal jeg mure op rundt om og veksle af, så en står på muren.
Mvh
Fredrik
Ser flot ud synes jeg. Godt med lidt ekstra opbevaring under trappen også. Ser ud som et godt sted at opbevare brædder, gamle spande, trillebør, børnenes vinterlegetøj og lidt andet skrammel.
Hej!
Nej der ligger ikke papp mellem pladen og stolperne, hvilket der burde.
Men tanken er altså, at rummet under forstutrappen skal mures ind, stolperne fjernes, og forstutrappen veksles af til muren. Forstutrappen bygges derefter ind. Håber at blive færdig med dette inden for et år.
Mvh
Fredrik