Stormen Hans har ført til oversvømmelse hos os, og nu er elven på vej ind i huset. Ved ikke hvor højt vandet vil stige, men tænkte at snedkerere noget provisorisk beskyttelse på dørene i haven. Overvejede en krydsfinerplade med en slags byggeplast rundt og tætne med noget fuge/lim.
Modtager gerne tips til valg af plast og fuge/lim. Er ikke en stjerne til at snedkerere, så hvis I har nogle generelle tips til, hvordan jeg skal sætte det op, er jeg taknemmelig for det også 😅
Billeder kommer.

• Trist
  • Synes
UffePlåtis og 4 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
Lyder svært at forsegle sådär. Vandet finder vej ind. Grave grøft går ikke eller?

AXS
Tror lim er overkurs. Men plader med plastik lyder fornuftigt.

Du kan også sætte plast rundt om hele facaden og fylde med sand i bunden for at tætne. Plastikken skal da være som et L.

Grøft med pumpe? Sandsække?

• Synes
Lelle - Hyfsat händig og 2 andre
  • Laddar…
Grøft går ikke. Presenning med sand kunne måske fungere, men det begynder at blive knap med tid og svært at få fat på sand med så kort varsel. Tak for tips så langt 👍

Edit: strømmen er væk, så svært med pumpe.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Trist
TorbjornP og 1 anden
  • Laddar…
kan ikke redningstjenesten hjælpe med sandsække? Man plejer vel ikke at være helt overladt til sig selv......

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
D
G goldtooth sagde:
Stormen Hans har ført til oversvømmelse hos os, og nu er elven på vej ind i huset. Ved ikke hvor højt vandet vil stige, men tænkte at snedkerere noget provisorisk beskyttelse på dørene i haven. Overvejede en krydsfinerplade med noget byggeplast omkring og tætne med noget fugemateriale/lim.
Tager taknemligt imod tips til valg af plast og fugemasse/lim. Er ingen mester til at snedkerere så hvis I har nogle generelle tips til hvordan jeg skal sætte det op er jeg også taknemmelig for det 😅
Billeder kommer.
Det vigtige er, at det klarer kraften og trykket fra vandet, det mindste hul eller åbning, så er risikoen at alt havarerer.

Kommer vandet fra alle retninger eller mere sandsynligt fra en side?

Hvilken elv er det?

Nogle kraftværksdæmninger der risikerer at blive tømt og forværre situationen?

• Synes
Lina Meijer
  • Laddar…
MrJay

• Synes
  • Wow
Hogebo og 2 andre
  • Laddar…
Sørg for at minimere skaderne indendørs. Fjern alt fra kælderen.
Helt tomt.
Er der sådanne oversvømmelser, at det risikerer at komme ind, og huset går det ikke at fjerne møbler, så sørg for at hæve dem op.
Problemet er at forsøge at stoppe vandet. Det er aldrig en dårlig idé at forsegle døre og vinduer.

Jeg tror ellers på at forsøge at bygge en slags dæmning
Alle måder er rigtige.... Undtagen dem der er forkerte
Jeg tror, det kan fungere med spånplader med en kraftig støtte bagved. Så kan det være godt med sand, helt ærligt i en sådan situation, så er det meste okay.
Selvom man ikke er superhandy, kan man skrue i en meget enkel vandforsinker
uanset brug bygningsplast

• Synes
Bor i pepparkakshus og 2 andre
  • Laddar…
I et almindeligt hus hjælper en skive til døren slet ikke. Det er den forkerte måde at forsøge at beskytte et hus på.

• Synes
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
M
læste først "Älgen på väg in i huset" 😂

• Synes
  • Haha
MöIIer og 6 andre
  • Laddar…
Helt tæt bliver svært, men byggplast og fald ud bunden som et L så vil vandtrykket presse plasten fast og du får i hvert fald mindsket tilstrømning af vand. Tape kan hjælpe også, men floden bliver vel høj og under nogle dage så det måske bliver fyldt uanset.

• Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
På et almindeligt hus hjælper en plade til døren slet ikke. Det er den forkerte måde at forsøge at beskytte et hus.
Det er ikke den forkerte måde
Det er en måde, der måske ikke fungerer så godt. Men alt afhænger af, hvordan man monterer det. Det gælder også vinduer. Hvis det er forkert monteret, har det ingen stor effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.