35,608 læst ·
47 svar
36k læst
47 svar
Akustikpanel købt på Bauhaus
Det gør en forskel, men hvor meget afhænger af overflade, rumvolumen, anden opbygning/møbler og hvilke lyde det er.
Er man kun ude efter akustikdelen, er f.eks. træuld eller refelt måske at foretrække. Test samtidig hvor og hvad der er vigtigst at reducere.
Er man kun ude efter akustikdelen, er f.eks. træuld eller refelt måske at foretrække. Test samtidig hvor og hvad der er vigtigst at reducere.
De forbedrede akustikken i vores stue, men det er jo et "design-produkt", så der er meget kompromis angående akustik. De opfylder deres funktion, men hvis man kun vil forbedre akustikken i et rum og ikke bekymrer sig om udseendet, er der andre og billigere løsninger.
For os var/er problemet nok stående bølger, hvilket skaber en metallisk lyd ved f.eks. klassiske håndklap, og der hjalp disse paneler noget, selvom de sidder på den forkerte væg (langsiden i stedet for enderne).
I et andet rum har vi Træullit akustikpaneler i loftet, og jeg bemærker, at Træullit-panelerne er meget bedre end disse træpaneler. Træullit anbefaler jeg stærkt for akustikken.
Træullit Akustik & Akustikpanel | Träullit (traullit.se)
Generelt synes jeg dog, at træpanelerne opfylder deres funktion med et flot design, som trods alt hjælper. For at få god akustik i et "rum med dårlig akustik" kræves der sandsynligvis flere punktindsatser og målinger for bedre at målrette sine løsninger; f.eks. bedre diffusion, tæppe der dæmper, åben bogreol der både dæmper og bryder stående bølger osv.
For os var/er problemet nok stående bølger, hvilket skaber en metallisk lyd ved f.eks. klassiske håndklap, og der hjalp disse paneler noget, selvom de sidder på den forkerte væg (langsiden i stedet for enderne).
I et andet rum har vi Træullit akustikpaneler i loftet, og jeg bemærker, at Træullit-panelerne er meget bedre end disse træpaneler. Træullit anbefaler jeg stærkt for akustikken.
Træullit Akustik & Akustikpanel | Träullit (traullit.se)
Generelt synes jeg dog, at træpanelerne opfylder deres funktion med et flot design, som trods alt hjælper. For at få god akustik i et "rum med dårlig akustik" kræves der sandsynligvis flere punktindsatser og målinger for bedre at målrette sine løsninger; f.eks. bedre diffusion, tæppe der dæmper, åben bogreol der både dæmper og bryder stående bølger osv.
HejC Christoffer L sagde:
Jeg googlede en del om dette tidligere, og der er nogle diskussioner i åbne fora om, hvordan disse fungerer med hensyn til lydperspektivet. De fragmenter, jeg har med mig i dag, er vel at 1) de dæmper, men er dæmpning formålet, findes der andre materialer 2) til lydbillede i f.eks. hjemmebio eller studie er de uegnede, da de ikke primært er udformet til, hvordan lyden absorberes.
Personligt tror jeg også, man skal tænke sig om, hvis man planlægger et relativt stort køb, hvad man kan få for samme kvadratmeterpris, og hvor trendmæssigt holdbare de er. Til tider kan jeg betragte disse og føle, at de måske er lidt af en dille.
Disse paneler har 2 egenskaber.C Christoffer L sagde:
Diffusion
Absorption
diffusionen er ret dårlig i og med at panelernes bredde og dybde er ens. det bruges til at åbne en refleksion mere end noget andet.
Absorptionen er begrænset, de tager måske mellemtoneområdet formentlig knap nok det. Dybden bag panelerne er for lille, og da afstanden mellem panelerne er ens, hjælper det kun inden for et ret snævert frekvensområde.
stående bølger tager de næppe. Jeres sofa i stuen er betydeligt bedre.
Jeg har præcis det samme. Akustikpaneler fra Bauhaus, som jeg købte i sep22, der lugter virkelig dårligt. Det mærkelige er, at i begyndelsen lugtede de ret meget, og så forsvandt det, men nu her om sommeren er de begyndt at lugte rigtig meget igen.
Overvejer at sætte akustikpanel på tv-væggen. Læste lige i et andet forum om flere, der har fået dette monteret på deres arbejdspladser og som følge deraf fået rum, de ikke kan opholde sig i pga. kvalme. Ikke fordi det lugter, men fordi alle de vertikale linjer tilsyneladende forårsager kvalme.
Er dette et almindeligt fænomen? Har været i flere rum med akustikpanel og aldrig selv mærket nogen "bivirkninger"...
Er dette et almindeligt fænomen? Har været i flere rum med akustikpanel og aldrig selv mærket nogen "bivirkninger"...
Jeg har i foråret opsat samme væg fra Bauhaus, og de lugter faktisk dårligt. Jeg ved ikke, hvad man skal gøre, for det begynder at blive irriterende. Jeg købte i eg og har bejdset dem grafitsorte, men mistænker, at det er filten, der stinker.
Har også købt nogle "smoked oak" fra bauhaus. De lugtede meget den første måned, men nu, hvor der snart er gået 3, begynder det faktisk at aftage.. så jeg håber, det vil forsvinde helt. Satte 4 stk i soveværelset, så i begyndelsen var det næsten svært at sove.
Jeg var på Bauhaus nu og skulle købe akustikpaneler/ribspaneler, men jeg syntes de lugtede surt stærk duft (svært at beskrive). Bauhaus sagde at duften forsvinder, men jeg turde ikke købe. Så jeg gik hjem og googlede og fandt denne tråd.
Jer der har haft en duft i jeres akustikpaneler, gik det over og hvor lang tid tog det cirka? Samt lugter de lidt endnu hvis I lugter på dem?
Skal man købe fra dem der har dyrere paneler? Det er en del forskel, og Bauhaus findes som man bare kan tage hen og hente samme dag.
Jer der har haft en duft i jeres akustikpaneler, gik det over og hvor lang tid tog det cirka? Samt lugter de lidt endnu hvis I lugter på dem?
Skal man købe fra dem der har dyrere paneler? Det er en del forskel, og Bauhaus findes som man bare kan tage hen og hente samme dag.
Tog ca 3-4 måneder men så forsvandt duften helt ville jeg sige. Købte deres smoked oakD DDG1234 sagde:Jeg var på Bauhaus nu og skulle købe akustikpaneler/ribbe paneler men jeg syntes de lugtede sur stærk duft (svært at beskrive). Bauhaus sagde at duften forsvinder men jeg turde ikke købe. Så jeg gik hjem og googlede og fandt denne tråden.
I som har haft en duft i jeres akustikpaneler, gik det over og hvor lang tid tog det omtrent? Samt lugter de lidt endnu hvis I lugter på dem?
Skal man købe fra de som har dyrere paneler? Det er stor forskel og Bauhaus findes som man bare kan tage hen og hente samme dag.
Er jeres lugt forsvundet, eller lugter de stadig?S Smulan74 sagde:Hej vi har lavet en fondvæg i vores soveværelse af Akustikpanel fra Bauhaus (Fibrotech) i valnød.
Efter et stykke tid begynder det at lugte stærkt fra væggen som brændt røg..
Vi sover altid med åbent vindue, så der er god ventilation.
Vi er så tilfredse med udseendet, men lugten er stærk, så vi låner en ozonair for at fjerne lugten, men den forsvinder ikke.
Vi kontakter Bauhaus, som siger, at I skal ventilere, selvom vi forklarer, at vi har sovet med åbent vindue og brugt ozonair.
Der er ifølge dem intet galt med produktet.
Vi hører fra os igen, og de nægter fejl, men vi påtaler igen, og så siger de, at vi skal tage væggen ned og komme ind med den…
Er I flere derude, der har haft problemer med lugt fra disse?
Skal vi nu tage væggen ned, der tog en dag at sætte op, for måske at få en ny?
Hvis der nu ikke er en fejl ved dem, hvad siger så, at den næste ikke lugter?
Og hvem står for omkostningerne frem og tilbage til varehuset og for at sætte den op igen?
Jeg købte paneler fra Bauhaus for snart et år siden, og de lugter stadig en ulækker lugt, samt at det kommer støvskyer fra stuen, hvor vi har monteret disse. Med facit i hånd, så havde jeg nok hellere købt et par dyrere akustikpaneler uden nogen lugt… Næsten fristet til at fjerne disse.D DDG1234 sagde:Jeg var på Bauhaus nu og skulle købe akustikpaneler/ribbepaneler men jeg syntes de lugtede surt stærk lugt (svært at beskrive). Bauhaus sagde, at lugten forsvinder, men jeg turde ikke købe dem. Så jeg gik hjem og googlede og fandt denne tråd.
I som har haft en lugt i jeres akustikpaneler, gik det over, og hvor lang tid tog det cirka? Samt lugter de lidt endnu, hvis I lugter til dem?
Skal man købe fra dem, der har dyrere paneler? Det adskiller sig ret meget, og Bauhaus er der, som man bare kan køre og hente samme dag.
Vi har monteret https://woodupp.se/akustik-paneler/ hjemme. Lugter, da vi fik dem hjem, dvs da de lå på gulvet i stuen. Har ikke mærket noget efter monteringen. Var og kiggede på Bauhaus inden, men bestilte prøver hjem og mærkede, at der var forskel i kvaliteten, så det føltes som en god handel at lægge lidt ekstra på den forskel.
Det gik ikke væk for mig, jeg kontaktede Bauhaus og producenten sendte nye paneler som ikke lugtede. Han sagde at de har skiftet leverandør til sort filt - og de nye paneler lugtede ikke fra starten.D DDG1234 sagde:Jeg var på Bauhaus nu og skulle købe akustikpaneler/ribbepaneler men jeg syntes de lugtede surt stærk lugt (svært at beskrive). Bauhaus sagde, at lugten forsvinder men jeg turde ikke købe. Så jeg gik hjem og googlede og fandt denne tråden.
I som har haft en lugt i jeres akustikpaneler, gik det over og hvor lang tid tog det cirka? Samt lugter de lidt endnu, hvis I lugter på dem?
Skal man købe fra dem der har dyrere paneler? Der er forskel ret meget og Bauhaus findes, hvor man bare kan køre og hente samme dag.