Har en kamin Lucy 16kW som skal beklædes med kalciumsilikatplader. Den bliver indklædt hele vejen op til loftet. Tænkte derefter at beklæde indklædningen med en type akustikpanel som wood on wall eller lignende, der er populært lige nu. Men jeg spekulerede lige på, om der er direkte regler, der siger noget om brandkrav til overfladen på indklædningen udvendigt. Vi vil selvfølgelig have gnistbeskyttelse i form af klinkerfliser på gulvet. Men ved ikke om der er andre regler omkring dette. I så fald taknemmelig, hvis nogen kan pege på noget.

Åsa Lund
Jeg har på fornemmelsen, at der er en regel om, at der skal være frit de nærmeste 50 mm omkring en skorsten i hvert fald.

Tjek med Fibrotech. De har styr på det!

N NaNda sagde:
Har en kamin Lucy 16kW som skal klædes ind med kalciumsilikatplader. Den bliver indklædt hele vejen op til loftet. Tænkte så at beklæde indklædningen med en type akustikpanel som wood on wall eller lignende, som er populær lige nu. Men funderede lige over, om der findes direkte regler, der siger noget om brandkrav til overfladen på indklædningen udvendigt. Vi vil selvfølgelig have gnistbeskyttelse i form af klinkerfliser på gulvet. Men ved ikke om der findes andre regler omkring dette. I så fald taknemmelig hvis nogen kan pege på noget.
Intet svar på spørgsmålet og I er forhåbentlig allerede færdige med installationen men hvordan fastgør I pladerne? Er det muret eller regnet? Spørger da jeg også har en Lucy 16kW, der skal bygges ind.

1 14589111 sagde:
Ikke noget svar på spørgsmålet, og I er forhåbentlig allerede færdige med installationen, men hvordan fastgør I pladerne? Er det muret eller reglet? Spørger, da jeg også har en lucy 16kw, der skal bygges ind.
Pladerne fastgøres med skruer, der kan tåle varme. Jeg kan ikke huske den præcise betegnelse, men sorte og plåtreglar. Pladerne blev derefter limet sammen med lim, der blev købt sammen med kalciumsilikatpladerne. De er i sig selv selvbærende, stålkonstruktionen var på plads for at stabilisere, mens alt hærder.

• En bøtte med lim står på en sort plade, omgivet af metalrammer og byggematerialer i et konstruktionmiljø.
  • Bygge af pejs med kalciumsilikatskiver, stålramme og sort rør, omgivet af værktøj og materialer på betongulv i lyst rum.
  • En stue under renovering med opstillede stilladser, en væghængt pejs og forskellige værktøjer samt materialer spredt på gulvet.
  • En moderne pejs med lodrette træpaneler, placeret i hjørnet af et rum ved siden af en stor glasdør. En stige står til højre.
Åsa Lund
Rigtig flot!

Flot! Tak for svaret:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.