Jeg er ved at skifte en bærende væg på ca. 2m ud. Den skal erstattes af en limtræsbjælke på 250x95 med to søjler, en 120x70 og en 95x95. Søjlerne skal forbindes direkte til bundpladen, og jeg tænkte at fastgøre dem med vinkler + ekspansionsbolte.

Skitse over konstruktion til udskiftning af bærende væg med limtræsbjælke og pelare, inkl. vinkler og befæstelser markeret i rød.

Ovenfor er en hurtig paintskitse af, hvordan jeg har tænkt, at det skal se ud.

På venstre side sidder 120x70 søjlen, så en sømplade vil ikke fungere, da bjælken er 95 bred, og søjlen er 120 bred.
På højre side, hvor 95x95 søjlen sidder, kan jeg kun nå fra den ene side med en sømplade. (Jeg skulle rive vaskerummet ned for at nå fra den anden side).

Mit spørgsmål er, om jeg kan sætte vinkler som i skitsen i stedet. Der er ingen sidelaster at tale om. Alt bliver alligevel beklædt med gips bagefter.

Alternativet kunne være at sætte både vinkler og en sømplade på højre 95x95 søjle og skære lidt ud af 120 søjlen for at sætte sømplader på begge sider, som nedenfor:
Diagram af limtræs bjælke og søjle, der viser den foreslåede anvendelse af vinkeljern og ekspanderbolte til fastgørelse på bundpladen.
Dernæst kommer vi til loftsbjælkelaget. Skal jeg fastgøre limtræsbjælken mod loftsbjælkerne med vinkler, eller bare lade dem hvile på bjælken uden nogen forbindelse? Hvad jeg kan se i dag, ser det ikke ud til at være en forbindelse mellem den bærende væg og loftsbjælkerne.

Taknemmelig for alle svar!

Ingen der har nogle tips?

Det er især hvordan jeg skal håndtere tagbjælken, jeg spekulerer over. Om det skal glide mellem bjælken og den, eller om jeg skal sætte vinkeljern i henhold til skitsen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.