Hej!

sådan her ser mit byggeri af en mindre hytte ud:
7m lang, 5m bred, taghældning 22 grader. Der vil blive lagt 17mm råspont på taget.

i og med at jeg bruger råspont, så antager jeg, at taget ikke behøver afstivning?

rent hypotetisk kan glidning ske i not/spont og derefter kunne få taget til at kollapse, men så vidt jeg kan se, så bruger man ikke /behøves det ikke afstivning/krydsstag fra kip til rem, hvis man lægger råspont?

mvh Henke

Du behøver ikke krydshæfte dit tag. Råsponten binder det sammen.

Selvom vi fik at vide af en bekendt, at i de nye bygningsregler (som kommer eller er kommet?) så er vindkryds stadig nødvendige. I Tyskland har det været sådan længe. Nye tider, nyt vejr, nye regler. Vi satte et kryds på hver side. Unødvendigt - måske. Enkelt - ja.

og dette gøres nemmest ved at fastgøre en lang 21*95 på indersiden af tagspær fra først tagspærets bund ved hanebåndet og derefter strække den til kippen på den længst væk/så langt brættet når?

eller findes der simplere måder?

mvh Henke

Lyder smidigt, synes jeg. Lægger man plade på taget, så fungerer den jo også som låsning, så det batter om det

Vi brugte lidt grovere spikband (metallbånd på rulle), men et par planker fungerer sikkert fint.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.