Hej,

Jeg er i gang med at bygge med formblokke og havde tænkt mig at støbe en flexslange til el (en variant godkendt til indstøbning).

Ifølge instruktionen skal hver sten have 2 liggende og 4 stående 10mm armeringsjern.

Dette gør det svært at få 50mm afstand mellem slange og armering (jeg har ingen kilde men har "læst et eller andet sted" at mindste afstand mellem betonkant og armering skal være 50mm).

Så spørgsmålet er, om luftmængden i slangen er ubetydelig i denne sammenhæng, eller om der er en risiko for, at jeg forkorter armeringens levetid, hvis jeg støber slangen til el, og den ender måske 30mm fra armeringen?

Formblokke af denne type:
https://www.finja.se/!ffd86381-49b4...vhi_63wyJooQUGNFdpfhUnmUrQpxlqDMaAtSaEALw_wcB

Jeg går ud fra, at anbefalingen om at dække armeringen med 50mm beton har med korrosionsmodstand at gøre. En elslange bidrager jo på ingen måde med øget risiko for korrosion, så derfor ville jeg ikke have været bekymret for at have den 30mm fra armering.

• Synes
Klass0n
  • Laddar…
Tak for svar!

Jeg tænkte, at der kan være lidt luft i flexslangen, som da bliver betragtet som "omgivelse".

Aja jeg stopper med at bekymre mig og bygger videre! 🙂

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.