Belmlu
Hej,

Har lavet et plank, hvor det nu er tid til at lave porte. Den første bliver ved hovedindgangen, og da det er første gang, jeg laver plank (& port), dukker der nogle spørgsmål op.

Planket på denne strækning består af vertikale trykimprægnerede (A) stolper i dimension 70x70 mm samt udenpåliggende horisontale trykimprægnerede (AB) brædder i dimension 22x145 mm. Portens bredde bliver ca. 100-110 cm bred.

Tanken er, at rammen består af stående 45x95-regler (da det var det, der var tilgængeligt ved købstidspunktet) med en skrå regel mellem øvre og nedre kant, som giver et Z-formet indtryk. Udenpå dette findes samme type brædder som resten af planket på begge sider. Jeg tænkte at bruge "udenpåliggende" hængsler.

Spørgsmål 1)
Med tanke på plankets dybde tænker jeg, at det er vigtigt at overveje afstanden mellem port og plank, så man kan åbne/lukke porten. På den ene side tror jeg, det lettes ved at have udenpåliggende hængsler i stedet for hængsler, der sidder centreret direkte på stolpen. På den anden side vurderer jeg, at et mellemrum på 10 mm er rigeligt til at muliggøre åbning/lukning. Er jeg på rette vej?

Spørgsmål 2):
Da det er en ret stor port, hvor tanken er, at hele vægten bæres af hængslerne, tænker jeg, at det stiller nogle krav til styrken. Har du nogen tips til, hvordan man navigerer i valget af hængsler?

Spørgsmål 3)
Rent æstetisk, er det en god idé måske at forsøge at få fat i flere 70x70 mm-stolper i stedet for 45x95 mm-regler? Tænker i de baner, fordi brædderne vil sidde præcis ligesom på planket, og porten vil derfor ikke afvige nævneværdigt i udseende. Overvejer så risikoen for, at 45x95 mm og den mindre totaldybde vil få det til at se sjusket ud.

Hvis noget er uklart, kan jeg præcisere. Tak på forhånd!

• Træport i standset mod murstensvæg, med vandrette brædder og en topplade, står ved siden af et vindue. Fliser lagt foran muren.
  • Trægitter ved en murstensvæg med betontrin i forgrunden og grønt løv ved hovedindgangen.
  • Træhegn med blomsterbed ovenpå, omgivet af fliser og asfalt. I baggrunden ses en hæk. Sekatører og en bil er synlige i forgrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.