Hej,

Huset skal trykprøves næste uge, og entreprenøren har lagt dampspærren på den varme side af isoleringen, men den sidder ikke tæt på eller nær. Der kan være flere cm op til flere meter mellem isoleringen og dampspærren, afhængigt af hvilken del af huset vi kigger på. Jeg har et lille billede nedenfor, spørgsmålet er: er det rigtigt at gøre det sådan her? Skal dampspærren ikke ligge direkte på isoleringen? Jeg er meget stresset over dette. Kan nogen hjælpe med mit spørgsmål? Får jeg ikke problemer med kondens osv på denne måde? Måske også vigtigt at vide; FTX aggregatet ligger mellem isoleringen og dampspærren, kondens?

Bygningstegning viser placering af isolering (400 mm), stålregler og byggfolie/ångspærre (2 mm). Gipslag (13 mm) og afstande fremhævet.

Mats-S
Det føles som en mærkelig løsning at efterlade et gigantisk rum mellem fugtspærre og isolering ... som gammel bygherre ville jeg aldrig have gjort det. Føles som en grim løsning for at tjene penge ...
Måske kan en teoretiker svare på spørgsmålet, jeg har bare mavefornemmelsen at gå efter :-)

• Synes
Squarerootminus1
  • Laddar…
Hej @John Smith

Spørgsmålet er, kan man gøre sådan? Kan der opstå problemer med fugt/kondens på denne måde? :)

Tak for svaret.

venlig hilsen,
sean

Det burde ikke være nogen større risiko for fugt bare fordi der er nogle dm mellem plastikken og isoleringen. Det kan vel snarere være en bedre løsning, hvis det er nemmere at få en tæt fugtspærre under spærene sammenlignet med at man skal klippe og tape en masse inde i gitterværket.

• Synes
Squarerootminus1
  • Laddar…
@useless Tak! For mig spiller det jo egentlig ingen rolle. Bare det ikke skaber problemer. Jeg har jo som sagt aggregatet på loftet, så husets varme kommer jo ikke op derop, hvis det plastes sådan her. Loftet vil altid være koldt, selvom det er isoleret? Fordi plasten ikke lader den varme luft komme op til loftet?

Plasten isolerer ikke noget, så det vil være i princippet lige så varmt på begge sider af den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.