Jeg har opbygget et gulv ovenpå mit betonkældergulv. Tværreglerne er lagt med cirka cc 30. Gulvet er 4 m x 6,5 m, 95 mm regler på justeringsklodser, 20-40 mm. Justeringsklodserne er fastskruet nedefra på hver tværregel, på 5 af 20 tværreglerne er dog justeringsklodserne skråskruet men sidder ret stabilt. Jeg skal lægge isolering imellem og derefter massivt trægulv ovenpå, 25 mm. Gulvet skal ventileres med Nivells blæser.
1. Jeg overvejede at sætte tværlægter for at stive konstruktionen lidt og undrer mig over, hvilken afstand der skal være mellem tværlægterne?
2. Jeg har tænkt at fæstne hver tværregel og eventuelt rammerne med 90x90 vinkeljern i gulvet med spigpløkker for at forhindre bevægelse af gulvkonstruktionen og som en sikkerhedskonstruktion, hvis justeringsklodserne skulle svigte. Det skal være legerum/hjemmebiograf og måske diskotek en gang imellem. Er det nødvendigt at bruge vinkeljerne, hvordan ville I have gjort?
Kortlinger sætter man vel normalt for at stive gulvet op, så de bjælker, der ligger ved siden af, hjælper til med at bære, her har du støtte fra betonen under, så jeg ville nok sige, at kortlinger er lidt luksus, burde ikke være nødvendigt, men sæt en på midten, hvis det føles bedre.. kan du og fruen danse lås bagefter ;-)
Hvordan havde du tænkt dig at gøre med isoleringen, du skriver, at du skal ventilere, hvilket selvfølgelig er godt, men så må du vel alligevel have noget, som holder op isoleringen...
Hvordan havde du tænkt dig at gøre med isoleringen, du skriver at du skal ventilere hvilket er godt selvfølgelig men så må du vel alligevel have noget som holder isoleringen oppe...
Tak!
Jeg troede også kortlinger var til for at holde reglarne fra at slå sig? Nu skal jeg godt nok skrue det massive trægulv i reglarne, så risikoen er vel minimal.
Ja, det er altid godt, hvis isoleringen har noget at hvile på! =) Støtteklodserne under reglarne stikker ud cirka 2 cm på hver side af reglen, og jeg havde tænkt mig at lægge board på dem og lime/skruve fast boarden på dem samt sætte små vinkeljern i kortlingerne på midten og i ramreglarne, og hvor det behøves, som boarden også kan hvile på. Hvis jeg synes, boarden svigter for meget, hvilket den ikke burde med tanke på at det er cc 30, så havde jeg tænkt mig at lime støtteklodser mellem reglarne, som boarden kan hvile på.
Alternativet havde været at sætte lægter på indersiden af reglarne, men så havde jeg mistet isolering, da lægterne bygger 20-25 mm. En anden mulighed var selvfølgelig at sætte noget som råspont under reglarne, men da havde jeg mistet loftshøjde, hvilket jeg ikke ønskede.
Hvis der er andre idéer/indvendinger, modtager jeg dem gerne!
Reglarne slår sig nok ikke, hvis du har skruet gulv på, du har dem fastgjort med spikplade på begge sider + gulvet ovenpå skal meget til da... synes din idé om at lime klodser på under boarden lyder som en god idé, det er jo vigtigt, at luften kan cirkulere, så du undgår fugtproblemer.
Reglerne slår sig nok ikke, hvis du har skruet gulv på, har du dem fæstnet med sømplade på begge sider + gulvet ovenpå skal der meget til da... synes din idé om at lime klodser under boarden lyder som en god idé, det er jo vigtigt, at luften kan cirkulere, så du slipper fugtproblemer.
Tak!
Ville du have fæstnet det opregulerede gulv i betongulvet under med 90x90 (ret kraftige) vinkeljern med sømpløk eller ladet det bare ligge på betongulvet?
er virkelig dårlig til opkilede gulve, hvordan fastgør man dem. arbejder mest med reglar med justeringsskruv. og så er det i princippet en plugg/spik/skruv per 400mm (eller hvad det nu er)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.