Er i gang med at ordne kælderen og vil i dette projekt sætte en væg op for at afgrænse et rum. Jeg bruger stålskinner/stålregler + gips. Ved dørkarmen bliver det træregler. På gulvet skal der være klinker direkte på pladen, ingen gulvvarme.
Mit spørgsmål, skal jeg lave væggen før jeg lægger klinkerne eller omvendt. Ser fordele ved begge metoder og helst ville jeg lave væggen først, men noget inden i mig siger, at det er bedre at starte med gulvet...
Hvad siger I, som har læst helt hertil?
Mit spørgsmål, skal jeg lave væggen før jeg lægger klinkerne eller omvendt. Ser fordele ved begge metoder og helst ville jeg lave væggen først, men noget inden i mig siger, at det er bedre at starte med gulvet...
Hvad siger I, som har læst helt hertil?
Jeg ville nok have sat væggen først. Sætter du klinker først, er der altid en risiko for, at fliserne revner, når du fastgør gulvskenet til vægprofilerne. Desuden kan jeg godt lide følelsen af at have forskellige gulve til forskellige rum. Når jeg har sat egne indervægge op, er jeg altid startet med at save gulvet op til bundreglen. Det forenkler den dag, man vil skifte gulv i et af rummene.
Men jeg er blot en glad amatør selv, så jeg har intet definitivt svar at give dig. Udvikl gerne dine egne idéer om fordele og ulemper.
Men jeg er blot en glad amatør selv, så jeg har intet definitivt svar at give dig. Udvikl gerne dine egne idéer om fordele og ulemper.
Bliver til at jeg sætter væggen først. Ulempen, som jeg ser det, ved at gøre det er, hvis jeg mod forventning vil rive væggen en dag. Vil gøre sådan, at jeg skærer fliserne, så det bliver nemt at fylde det hulrum, der opstår ved evt. nedrivning.
Så hvad der er en byggeteknisk korrekt udførelse, det har jeg ingen anelse om.
Så hvad der er en byggeteknisk korrekt udførelse, det har jeg ingen anelse om.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Du kan jo lægge klinkerne først, hvis du vil, og så lime gulvskinnen på klinkerne med en type som pl800 senere. Så kan du, hvis du vil rive væggen ned engang, også fjerne gulvskinnen uden at der er huller i klinkerne. Dog er det et helvedes arbejde at få skinnen løs og så fjerne limet, men det kan lade sig gøre.
Er der nogen tanke om at måske ville rive væggen ned, ville jeg også have lagt klinkerne først, derefter sat dobbeltklæbende tape (holder til mere end man tror). Hvis jeg så vil have yderligere fastgørelse, ville jeg have sat skruer i fugerne, og den dag jeg vil rive væggen, behøver jeg kun at fylde lidt fugemasse i...
Klik her for at svare