Hej!
Jeg er i gang med at renovere vores vaskerum i kælderen.
Er ikke så vild med pudsvæggen (ydervæggen), så jeg valgte at slå denne op med ubehandlet 45x45 lægter, som jeg havde tilovers fra et tidligere byggeri. Jeg har lagt syldpap bag lægterne mod pudsen. Denne konstruktion er jeg ikke særlig bekymret for, når det kommer til fugtskader eller lignende, men det jeg er lidt usikker på, er hvilken beklædning man skal vælge.
Jeg står mellem valg af panel eller gips.
Hvad ville I have valgt? Motiver gerne hvorfor med.
Jeg er i gang med at renovere vores vaskerum i kælderen.
Er ikke så vild med pudsvæggen (ydervæggen), så jeg valgte at slå denne op med ubehandlet 45x45 lægter, som jeg havde tilovers fra et tidligere byggeri. Jeg har lagt syldpap bag lægterne mod pudsen. Denne konstruktion er jeg ikke særlig bekymret for, når det kommer til fugtskader eller lignende, men det jeg er lidt usikker på, er hvilken beklædning man skal vælge.
Jeg står mellem valg af panel eller gips.
Hvad ville I have valgt? Motiver gerne hvorfor med.
Hvad mener du med "panel", og hvis du tænker på at gipse, hvad tænker du så at gøre bagefter? Hvornår blev der senest drænet, og hvordan ser ventilationssituationen ud?
Selvom du ikke er så bekymret for reglerne, ville jeg overveje, hvad der sker, når det bliver fugtigt bag beklædningen. Det er ikke kun fugt gennem kældermuren, men også et vaskerum, så fugt kommer der til at være, og der er stor risiko for skimmel og at gipsplader vil bøje, hvis de bliver fugtige på bagsiden osv.
Hvis vi ser bort fra reglerne, ville jeg nok sætte en fibercementplade og eventuelt have en form for ventilation bagved. Tænker at man kan afslutte pladen nogen centimeter fra gulv og loft for at få fri luftgennemstrømning bag pladerne.
Selvom du ikke er så bekymret for reglerne, ville jeg overveje, hvad der sker, når det bliver fugtigt bag beklædningen. Det er ikke kun fugt gennem kældermuren, men også et vaskerum, så fugt kommer der til at være, og der er stor risiko for skimmel og at gipsplader vil bøje, hvis de bliver fugtige på bagsiden osv.
Hvis vi ser bort fra reglerne, ville jeg nok sætte en fibercementplade og eventuelt have en form for ventilation bagved. Tænker at man kan afslutte pladen nogen centimeter fra gulv og loft for at få fri luftgennemstrømning bag pladerne.
Det blev drænet i 2019 med isodrän, så dræneringen er relativt ny.T Testarn sagde:Hvad mener du med "panel" og hvis du tænker på at gipse, hvad har du så planer om at gøre bagefter?
Hvornår blev der sidst drænet, og hvordan ser ventilationssituationen ud?
Selvom du ikke er så bekymret for reglerne, ville jeg overveje, hvad der sker, når det bliver fugtigt bag beklædningen. Det er ikke kun fugt gennem kældermuren, men også et vaskerum, så der vil blive fugt, og der er stor risiko for skimmel, og at gipsplader bøjer, hvis de bliver fugtige på bagsiden osv.
Hvis vi ser bort fra reglerne, så ville jeg nok sætte en fibercementplade og eventuelt have en form for ventilation bagved. Tænker at man kan afslutte pladen nogle centimeter fra gulv og loft for at få fri luftgennemstrømning bag pladerne.
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg bedre skal forklare, hvad jeg mener med panel eller gips, end hvad jeg allerede har gjort. Hvad jeg bør sætte udenpå reglerne, hvilken beklædning væggen skal have.
Jeg har tænkt lidt mere siden indlægget blev postet i går, og det hælder mere mod at sætte yderpanel som væg med måske 2-3mm mellemrum mellem hver bræt. Vil også sætte ventilerede fodlister og en ventil i overkanten af væggen, så luft kan cirkulere bagved.
Du nævnte fibercementplade, det tager jeg med mig. Et alternativ som jeg helt havde glemt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 indlæg
Ikke så heldigt at sætte træreglar mod kældervæg, og derefter lukke dem inde med plader. Det var en sådan konstruktion vi måtte fjerne fra vores kælder for ca. 15 år siden pga. skimmel og råd i træreglarne - dugpunktet flyttes indad i rummet, og der er risiko for fugtpåvirkning. Nu havde vi ikke udvendigt isoleret fundament, men som jeg ser det, behøver en kældervæg at kunne ånde via et diffusionsåbent lag (kakler, silikatmaling el. lign.), fugt suges op i væggene også via fundamentet.
Min opfattelse er, at man skal bruge stålreglar, hvis der skal bygges på kældervægge eller -gulv, og selvfølgelig ikke-organiske pladematerialer som fibercement.
Min opfattelse er, at man skal bruge stålreglar, hvis der skal bygges på kældervægge eller -gulv, og selvfølgelig ikke-organiske pladematerialer som fibercement.
Jeg mistænkte, at du mente en form for træpanel (brædder), men for ikke at lave fejlen at antage noget, der ikke passede, tænkte jeg at spørge. Der findes jo andre slags panelplader, som man kunne have overvejet.
Panelbrædder til facader er ikke altid så tørre som dem, man ønsker til indendørs brug, så der er en risiko for, at de vil vride sig på en eller anden måde, når de kommer ind (selvom det er et vaskerum).
Din tanke om at sætte dem med lidt afstand gør jo, at der bliver lidt ventilation og minsker risikoen for råd og skimmel, så det er nok godt.
For bare at tage en ting til kan det jo være, at det bliver et meget fint område for edderkopper og andre smådyr. Jeg ved, hvor mange edderkopper vi har i kælderen og vores vaskerum, og så har jeg alligevel forsøgt at holde små hulrum til et minimum og går rundt med støvsugeren med jævne mellemrum.
Det du tænker at gøre, bliver svært at rengøre for støv, spindelvæv og kryb.
Panelbrædder til facader er ikke altid så tørre som dem, man ønsker til indendørs brug, så der er en risiko for, at de vil vride sig på en eller anden måde, når de kommer ind (selvom det er et vaskerum).
Din tanke om at sætte dem med lidt afstand gør jo, at der bliver lidt ventilation og minsker risikoen for råd og skimmel, så det er nok godt.
For bare at tage en ting til kan det jo være, at det bliver et meget fint område for edderkopper og andre smådyr. Jeg ved, hvor mange edderkopper vi har i kælderen og vores vaskerum, og så har jeg alligevel forsøgt at holde små hulrum til et minimum og går rundt med støvsugeren med jævne mellemrum.
Det du tænker at gøre, bliver svært at rengøre for støv, spindelvæv og kryb.
Hvad er der galt med pudset? Er det ikke bedre at gøre det pænt i stedet, evt. sætte fliser?
Forstår hvordan du mener, men da jeg har syllpapp bagved reglerne, forhindrer de, at fugten trænger ind i reglen. Sådan byggede man altid før (fra den erfaring jeg har), og ser egentlig ikke noget galt i det. Derefter er jeg enig i, at stålregler måske havde været et bedre alternativ. Men eftersom jeg havde tømmeret hjemme, valgte jeg denne vej.H Harald Blåtumme sagde:Ikke så heldigt at sætte træregler mod kældervæg, og derefter lukke til med plader. Det var en sådan konstruktion, vi måtte rydde ud af vores kælder for ca. 15 år siden på grund af skimmel og råd i træreglerne - dugpunktet flyttes ind i rummet, og der er risiko for fugtighedspåvirkning. Nu havde vi ikke udvendigt isoleret fundament, men som jeg ser det, skal en kældervæg kunne ånde via diffusionsåbent lag (klinker, silikatmaling el. lign.), fugt suges op i væggene, også via soklen.
Min opfattelse er, at man skal bruge stålregler, hvis der skal bygges på kældervægge eller -gulv, og selvfølgelig ikk e-organiske pladematerialer som fibercement.
Luften vil ikke blive lukket inde bagved, hvis det bliver yderpanel, vil der blive små sprækker mellem hver bræt. Vælger jeg en plade (f.eks. fibercement som foreslået ovenfor), vil jeg skære pladen ud i bunden og toppen mellem hver regelparti og sætte en ventilation, så luften kan cirkulere frit.
Trist at I måtte rive, men jeg mistænker, at man i jeres tilfælde havde sat reglerne direkte mod ydervæggen, og at der manglede ventilation helt?
Jeg må indrømme, at jeg er totalt værdiløs til at pudse, og de tilbud jeg har fået ind ligger langt fra fornuftige efter min mening. I hvert fald ikke prisen værd for et simpelt vaskerum på ca. 4 m2.C Chokladmonster sagde:
Absolut, bedre med det sikre frem for det usikre.T Testarn sagde:Jeg mistænkte, at du mente en form for træpanel(brædder), men for ikke at begå fejlen at antage noget, der ikke stemte, tænkte jeg at spørge. Der findes jo andre slags panelskiver, man kunne forestille sig.
Panelbrædder til facader er ikke altid så tørre som dem, man ønsker til indendørs brug, så der er en risiko for, at de vil krumme på en eller anden led, når de kommer ind (selv om det er et vaskerum).
Din tanke om at sætte dem med lidt afstand gør jo, at der bliver lidt ventilation og mindsker risikoen for råd og mug, så det er nok godt.
For blot at nævne én ting mere, så kan det jo være, at det bliver et meget fint rum for edderkopper og andre småkryb. Jeg ved, hvor mange edderkopper vi har i kælderen og vores vaskerum, og jeg har alligevel forsøgt at holde små hulrum til et minimum og går rundt med støvsugeren med jævne mellemrum.
Det, du planlægger at gøre, bliver svær at rengøre for støv, spindelvæv og kryb.
Vi har ingen problemer med edderkopper i dag, men de tør måske dukke op, som du skriver med en sådan konstruktion.
Hvad tror du om dit forslag med fibercementplade og så at sætte en ventil mellem hver regelparti, en mod gulvet og en op mod loftet? Så bliver luften ikke indelukket og kan cirkulere frit?
Godt for jer, at I ikke har edderkopper - for mig gør det ikke så stor forskel, andet end at man skal støvsuge lidt spindelvæv en gang imellem, men der er andre i huset, der ikke er så glade for dem 
Det er klart, at man kan sætte ventiler i hver afdeling, så vil der være lidt luftbevægelse/luftudveksling, sørg bare for at have insektsnet på dem og så fuge mod loft og gulv for kryb.
Det er klart, at man kan sætte ventiler i hver afdeling, så vil der være lidt luftbevægelse/luftudveksling, sørg bare for at have insektsnet på dem og så fuge mod loft og gulv for kryb.
Min kone er i hvert fald meget glad for det. Du skal have stor tak for inputs. Det bliver som du foreslog med fibercementboard og at jeg ventilerer det opT Testarn sagde:Bra for jer, at I ikke har edderkopper - for mig spiller det ikke så stor en rolle udover, at man skal støvsuge lidt spind hver og da, men der er andre i huset, som ikke er så begejstrede
Selvfølgelig kan man sætte ventiler i hvert rum, så kommer der til at være lidt luftrøre/luftudveksling, bare sørg for at de her med insektnet og så fuge mod loft og gulv mod kryb.
Problemet, der kan opstå, er, at luften bliver ret stillestående bag pladerne, og så kan luftfugtigheden øges, indtil det begynder at vokse skimmelsvamp på træreglar og evt. gipsplader, især hvis du har pap på gipspladerne.Andreas9090 sagde:
Forstår, hvordan du mener, men da jeg har syllpap bag reglarne, forhindrer de, at fugten trænger ind i reglen. Sådan byggede man altid før (af den erfaring jeg har) og ser egentlig intet galt med det. Så er jag enig i, at plåtregler måske havde været en bedre mulighed. Men da jeg havde tømmeret hjemme, valgte jeg denne vej.
Luften bliver ikke lukket inde bagved, bliver det yderpanel, bliver det små sprækker mellem hver bræd. Vælger jeg en plade (f.eks. fibercement som forslag ovenfor) vil jeg skære pladen i bund og top mellem hver regelparti og sætte en ventilation, så luften kan cirkulere frit.
Trist at I måtte rive, men mistænker, at man i jeres tilfælde havde sat reglarne direkte mod ydervæg og at der manglede ventilation fuldstændigt?
At kun have åbninger oppe og nede kan fungere, men det er langt fra sikkert, så at koble det til en mekanisk ventilation er at foretrække, især som du efterlader organisk materiale bag pladerne.
Når du beklæder væggen, ændrer du også væggens isolerende egenskaber og flytter dugpunktet ind i rummet, men nu har du jo Isodrän udvendigt, så det er nok en lille risiko for, at det skaber problemer.
Jeg vil personligt ikke lægge noget organisk mod en ydervæg og derefter kapsle det ind med risiko for stillestående luft (eller mere eller mindre stillestående luft).
Enig med dig, og jeg vælger således at afstå fra gipspladerne af den grund. Jeg vil i stedet bruge fibercementplader og sætte ventiler mellem hver regelfaganders07 sagde:
Problemet som kan opstå er, at luften bliver ret stillestående bag pladerne, og så kan luftfugtigheden stige, indtil der begynder at vokse sort skimmelsvamp på træreglar og evt. gipsplader, især hvis du har papir på gipspladerne.
At have åbninger oppe og nede kan fungere, men det er langt fra sikkert, så at koble det til en mekanisk ventilation er at foretrække, især da du efterlader organisk materiale bag pladerne.
Når du beklæder væggen, ændrer du også væggens isolerende egenskaber og flytter dugpunktet indad i rummet, men nu har du jo Isodrän udvendigt, så det er nok en lille risiko, at det volder problemer.
Jeg ville personligt ikke lægge noget organisk mod en ydervæg og så kapsle det ind med risiko for stillestående luft (eller mere eller mindre stillestående luft).
Klik her for at svare