Hej!

Jeg er i gang med at bygge en indervæg, der kommer til at indeholde et hjørne i en lidt mærkelig vinkel. Hvis man ikke skærer stolperne til bund- og topremmen (45x70) skråt, vil det komme til at se sådan her ud:

Tegning af to træregler forbundet i en vinkel, der viser opbygning af en indvendig væg med et hjørne i en usædvanlig vinkel.
Træramme til indvendig vægbygning med skæve vinkler, ses fra oven. Træet har brugermærker fra bor og sammenføjninger.

Det er ikke noget problem at skære stolperne skråt, så der ikke bliver noget mellemrum ved gulv og loft, men jeg undrer mig lidt over, hvordan man skal sætte OSB-plade og derefter gips på hver side, så det ikke bliver for svagt. Inderhjørnet bør ikke være svært, men hvordan bliver det i yderhjørnet? En spontan tanke er at skære en mængde trekantede stykker til at støtte pladerne med, men jeg spekulerer også på selve fastgørelsen. Hvordan får man lavet hjørner, der ikke bliver skrøbelige og går i stykker?

Hvis man sætter pladerne lige på de lige vægge, som nedenfor, fungerer det så at skære pladerne lige op og ned i mellemrum eller bliver det for smalt? Når gipsen skal på, kan man skære gipsen på en eller anden måde for at undgå sprækker i samlingerne?

Diagram af et væghjørne med skæv vinkel; viser placering af rammer og mulige mellemrum ved gulv og loft i et byggeprojekt.

Mange spekulationer, men nogen har sikkert lavet noget lignende!

Jeg ville sætte OSBn så tæt det går og derefter lægge et pladebånd på OSBn inden jeg sætter gips og derefter papirstrimmel limet på gipsen.

• Synes
Bamboozled og 1 anden
  • Laddar…
P
Det er vel bare at kløve en regel for at få stabilitet
Så er gipsen vel bare at tage frem surformshøvl aka gipsraspen og lave lidt vinkel på den.. og gøre som MathiasS siger
At få sådan et hjørne til at blive holdbart har samme fremgangsmåde som et retvinklet.
Glipper? tja det bliver der lidt hist og her men hvad skal man ellers have maleren/fruen til?

MathiasS MathiasS sagde:
Jeg ville sætte OSB'en så tæt som muligt og derefter lægge et metalbånd på OSB'en, inden jeg sætter gips og derefter papirremse limet på gipsen.
Tak! Når du siger metalbånd, tænker du flere stykker horisontalt, eller et vertikalt (vikt) over hvert hjørne?

B Bamboozled sagde:
Tak! Når du siger pladebånd, tænker du flere stykker horisontalt, eller en lodret (foldet) over hvert hjørne?
Nej jeg tænker på noget, der ligner en hjørneprofil man monterer på gipspladen.

Måske er det nok at bare montere en sådan på gipsen, men med lægter bagpå og stående pladeprofil og så sædvanligt arbejde på gipsen så burde man være sikker på en sprækfri samling.

Jeg tror, at der findes hjørneprofiler som ikke er 90 grader?

• Synes
Bamboozled
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan jo fræse et spor i den rette vinkel på gipsen uden at gå gennem det ydre lag papir, så bøjer man den rundt om hjørnet bagefter.

Du kan jo tage en LP50 profil og knække til som @MathiasS er inde på.

• Synes
Bamboozled
  • Laddar…
nikasp
Den der ser ud til at kunne håndtere selv store vinkler:

Ikke kyndig inden for området, men har kun googlet, og jeg ville absolut gerne have en rigtig hjørnebeskytter, så den mindste stød ikke ødelægger hjørnet pga. Murphys lov.

• Synes
Bamboozled
  • Laddar…
OSB mødes med 5mm spalte i hjørnet, Bukbart pladebånd monteret lodret og monteres med gipsskrue type c/c 30 (gipsskruens hoved er jo lidt større spånpladeskrues plejer hvis det ikke vil sig trække igennem pladen men det går godt det med hvis man tager det roligt;))
På med gipsen og derefter er der spartelhjørner i papir model grovere som man plejer kunne bukke ud lidt, de findes i 3m længder til indre og ydre hjørner.

Alternativt hvis det så mislykkes er der bukbare hjørnelister som man kan bruge til at skjule. Giver jo hjørnet mere slagtålighed med. Tænker småbørn i bobbycar:cool::rofl:

Pladebånd NORGIPS bukbart PPB 100, 100mm, 25m - køb på HORNBACH.se https://www.hornbach.se/shop/Platba...B-100-100mm-25m/5722393/artikel-detaljer.html

Flexilist Hvid Hvid (10211) Byggmax.se https://www.byggmax.se/flexilist-vi...5FyIkh3Wsx0j63WB6bc9TXZbpnKENgahoCVZEQAvD_BwE

• Synes
nikasp og 1 anden
  • Laddar…
Skal tilføje, at metalbåndet normalt kan købes per meter, så du behøver naturligvis ikke at købe 25 m

• Synes
nikasp
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.