Skal lægge et gulv op og lave et nyt bjælkelag i den anden ende af rummet for senere at lægge gulvspån, gulvafretning og til sidst lægge klinker.

Spørgsmål et:
Halvdelen af rummet har et solidt bjælkelag med 45x120 på c/c 600. Da det er svært at lægge op i samme retning som de eksisterende bjælker, overvejer jeg at lægge op med kortlinger på c/c 300 i vinkel mellem de gamle bjælker. Lyder det som en fornuftig idé, eller er jeg ved at begå en stor fejl?

Spørgsmål to:
For at bygge et nyt bjælkelag i den anden del af rummet (der er nu kun vægge og så er der et hul ned til krybekælderen), har jeg tænkt mig at støbe fire stolpesko. Mellem hvert par af stolpesko lægger jeg en 45x120 trykket regel. Over disse lægger jeg så 45x70 i vinkel på c/c 300, som bliver i niveau med bjælkelaget fra spørgsmål et. Kortsiderne fastgøres til de eksisterende vægge.
Igen, lyder det som en god plan, eller har jeg lavet en tankefejl? Bredden på området er ca. 2,5 m, og stolpeskoene med det trykte træ er tænkt at stå på tværs af den retning. Altså vil de øverste regler om 45x70 være 2,5 m lange og ligge på to 45x120 regler. Skal jeg tilføje en tredje stolperække og flytte de andre så langt ud mod siderne som muligt?

Det blev lidt rodet i det andet spørgsmål. Håber, at nogen forstår, hvad jeg har tænkt mig at gøre, og kan svare, om det er ok eller helt forkert.

120 og 70. Hvor langt har du mellem fastgørelsespunkterne? Er det kun i mine ører, det lyder utroligt svagt?

De eksisterende regler er nok snarere 50x150 (savet) når jeg tænker efter og er ca. 3 m. Hvad er at anbefale i trædimension, hvor jeg skal få lavet et nyt bjælkelag i henhold til metoden med stolper? Det område er ca. 2,6 x 1,5 m.

Gulvstrøer vælger man vel oftest 220*45 eller 195*45.
Kommer også an på spændvidden. Jeg har 220 og 4 m spændvidde. Hvor grænsen går har jeg ingen anelse om.

H
Hvorfor ikke tage og støbe en plade i stedet? Hvis det er problemer med hvilke punkter huset bærer, så kan du spænde wirer i pladen som derefter støbes ind i betonen.

Støbe plade er udelukket, da det drejer sig om en sommerhus ude på en ø. Stolper er nu støbt og bjælker i rette dimensioner indkøbt. :)

H
ok, det er klart svært med betong da!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.