Hej!

Det er snart tid til indflytning i et rækkehus fra en ejerlejlighed.

Vi skal tapetsere om i stuen, men overvejer at lægge lægter ud på den ene væg for at kunne trække kabler til TV/Højtalere osv. bagved. El er i øjeblikket trukket udenpå. Tænker på at lægge lægter ud, da jeg ikke helt ved, hvordan væggene er konstruerede, kan spørge naboer / byggesagkyndig senere, når det er tid, men er lidt bange for at rive dem på grund af isolering og fordi der er en nabo på den anden side. :)

Er det bare at lægge 45x45 eller 45x70 lægter og rør til kablerne selvfølgelig? Så bare lægge gipsplader på, ekstra lægter der hvor vi ved, vi vil hænge TV osv. Er der noget specielt, man skal tænke på? Kan lægterne ligge direkte mod den gamle væg, eller skal der være et mellemrum, er der brug for noget isolering?

Det er lige så godt at gøre det ordentligt, når man nok kommer til at bo der resten af livet. Taknemmelig for svar fra en novice.

Glem ikke at sætte en stikkontakt bag TV'et.

Hvis det er en væg mod en nabo, kan den være brandvæg. Så må man ikke lave hul i den til elboks osv. Det kan være en grund til, at det er udenpåliggende.

Det burde være OK at bygge ud som du tænker, husk på at det er et arbejde der kræver behørighed at bygge el ind. De kabler der går udenpåliggende nu er sandsynligvis af typen EKRK som ikke må bygges ind.

Og et tip er at sætte en plade eller OSB bag gipsen på hele væggen, så slipper du for at lede efter reglar at hænge TV'et i.

Stefan N sagde:
Og et tip er at sætte en krydsfiner eller OSB bag gipsen på hele væggen, så slipper du for at lede efter reglar at hænge TV’et i.
Og alt andet man vil hænge op.

Tak for tipsene!
OSB lyder fornuftigt.

Jeg tænkte at beholde el-installationerne udenpåliggende, da det er de samme plastiklister rundt i hele rummet, så jeg flytter dem bare frem til 'min' væg. Der bliver ikke nogen el-udtag bag tv'et, men et hul til gennemføring af kablerne i et rør, og 2 mindre rør til højttalerne, så alt går ud i midten nederst skjult af møbel. : )

Det eneste vægarbejde, jeg har udført, er da jeg lavede døråbning om til væg. Så jeg tænkte mere på det praktiske, det er ca. 4,2 m i bredde, er det nok med 45x45 stolper? Montere rørene, OSB så gips. Skal man isolere, eller går det fint at lade det være tomt indeni?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.