Et spørgsmål til jer der ved mere end mig 
Hvis man har en kælder med uisoleret plade og vil isolere på "oversiden" før man lægger det gulvmateriale man nu ønsker at have.. hvordan gør man det på bedste måde? Jeg kender princippet.. dvs. når vi selv gjorde det.. så brugte vi tilsvarende plantonmåtte under.. derefter "flydende konstruktion" med 5 cm celleplast (til gulv da.. eller ja højere bæreevne) og så spånplade + overfladebehandling)
Men min overvejelse er nærmere hvordan man kan få et endnu mere stabilt gulv til tunge ting.. hvordan kan man gøre det? Hvis man absolut vil have isolering ovenpå... kan man lave en form for regelkonstruktion?
Jeg overvejede om man kunne løse konstruktionen på samme måde som man nogle gange gør i vægge i kælderen.. dvs. stålregler med træregler i (dvs. de kommer ikke i kontakt med fugten).. kan det fungere i omvendt rækkefølge på gulv? Dvs. man lægger en stålregel i bunden og en træregel i den... og så isolere med celleplast og spånplade + overfladebehandling?
Eller er det en big "no no"...
Tips? ideer?
Tak på forhånd
MVH Sandra
Hvis man har en kælder med uisoleret plade og vil isolere på "oversiden" før man lægger det gulvmateriale man nu ønsker at have.. hvordan gør man det på bedste måde? Jeg kender princippet.. dvs. når vi selv gjorde det.. så brugte vi tilsvarende plantonmåtte under.. derefter "flydende konstruktion" med 5 cm celleplast (til gulv da.. eller ja højere bæreevne) og så spånplade + overfladebehandling)
Men min overvejelse er nærmere hvordan man kan få et endnu mere stabilt gulv til tunge ting.. hvordan kan man gøre det? Hvis man absolut vil have isolering ovenpå... kan man lave en form for regelkonstruktion?
Jeg overvejede om man kunne løse konstruktionen på samme måde som man nogle gange gør i vægge i kælderen.. dvs. stålregler med træregler i (dvs. de kommer ikke i kontakt med fugten).. kan det fungere i omvendt rækkefølge på gulv? Dvs. man lægger en stålregel i bunden og en træregel i den... og så isolere med celleplast og spånplade + overfladebehandling?
Eller er det en big "no no"...
Tips? ideer?
Tak på forhånd
MVH Sandra
Det vigtige er, at du får en luftspalte mellem btg.pladen og det, der skal være ovenpå den. Du kan f.eks. bruge almindelige trælægter i kombination med Knutson-kiler (af plast), som ikke fører fugten op til lægterne.
Hvordan du derefter laver gulvet er en anden sag. Du skal sandsynligvis (for at kunne bære isoleringen) lægge en slags plade (8 mm olieimprægneret hård træfiber, hvis du bruger celleplastisolering, eller dobbelt 12 mm asfaltplade, hvis du bruger almindelig MU) nederst under lægterne (det bliver noget af et puslespil for at få det til at fungere) eller sømme et bræt på fladen under dem med udhæng på begge sider som oplag for lægterne og lægge pladen imellem dem (dette anbefales, da du så kan arbejde oppefra hele tiden). På pladen isoleringen op til o.k. lægter og derefter plade igen (22 mm gulvspån), men da skal du tage højde for, at den varme rumluft kan trænge ned i isoleringen, hvis du ikke lægger en plastfolie under gulvspånet.
Derefter skal du sørge for at sætte luftspalten under gulvet i forbindelse med den luft, der findes i rummet. Det letteste er at lade gulvspånet stå 5-7 mm fra væggen og dække sprækken med en Syninge ventileret fodliste.
Hvordan du derefter laver gulvet er en anden sag. Du skal sandsynligvis (for at kunne bære isoleringen) lægge en slags plade (8 mm olieimprægneret hård træfiber, hvis du bruger celleplastisolering, eller dobbelt 12 mm asfaltplade, hvis du bruger almindelig MU) nederst under lægterne (det bliver noget af et puslespil for at få det til at fungere) eller sømme et bræt på fladen under dem med udhæng på begge sider som oplag for lægterne og lægge pladen imellem dem (dette anbefales, da du så kan arbejde oppefra hele tiden). På pladen isoleringen op til o.k. lægter og derefter plade igen (22 mm gulvspån), men da skal du tage højde for, at den varme rumluft kan trænge ned i isoleringen, hvis du ikke lægger en plastfolie under gulvspånet.
Derefter skal du sørge for at sætte luftspalten under gulvet i forbindelse med den luft, der findes i rummet. Det letteste er at lade gulvspånet stå 5-7 mm fra væggen og dække sprækken med en Syninge ventileret fodliste.
Ventileret sokkel eller ventileret.
Et alternativ er også Granab med fx 38mm spån, hvis det skal være ekstra stabilt, godt alternativ hvis pladen ikke er helt lige (undgår flydespartel).
Ventileret sokkel eller ventileret.
Korrina:
Granab er det tilsvarende Nivells system eller? Da vi lagde vores form for flydende gulv, føltes det som om det ville give efter i gulvet, hvis vi stillede et klaver der eller lignende.. vi ønsker ikke gynge i gulvet på nogen måde (derfor overvejelsen om strøer..som hjælper med at støtte op)
MVH Sandra
Granab er det tilsvarende Nivells system eller? Da vi lagde vores form for flydende gulv, føltes det som om det ville give efter i gulvet, hvis vi stillede et klaver der eller lignende.. vi ønsker ikke gynge i gulvet på nogen måde (derfor overvejelsen om strøer..som hjælper med at støtte op)
MVH Sandra
importeret_Byggaren:
Så man kan ikke gøre på samme måde som det flydende gulv.. dvs. lægge cellplasten direkte på platon type.. og så bygge ovenpå det.. og så bruge ventilerede sokler? *overvejer om jeg missede noget i din tekst*
MVH Sandra
Så man kan ikke gøre på samme måde som det flydende gulv.. dvs. lægge cellplasten direkte på platon type.. og så bygge ovenpå det.. og så bruge ventilerede sokler? *overvejer om jeg missede noget i din tekst*
MVH Sandra
Eftersom du ville have en lydløs gulv, der kan bære lidt mere end de flydende gulve og derfor ønskede et strøet gulv, svarede jeg på det spørgsmål, der vedrørte strøet gulv.
Det er selvfølgelig lige så godt at lægge et flydende gulv, hvis du vælger Platon i bunden mod btg.en for at få luftspalten, derefter en bedre kvalitet celleplast af en slags med høj densitet (som isolerer dårligere), en plastikfolie (for at undgå knirken mellem celleplasten og undersiden af 22 mm spånpladegulv og samtidig tjene som fugtspærre). Men du må forvente, at det svajer mere i et flydende gulv end i et strøet gulv, da der uundgåeligt bliver kompression i både Platon og celleplasten ved tung belastning.
Det er selvfølgelig lige så godt at lægge et flydende gulv, hvis du vælger Platon i bunden mod btg.en for at få luftspalten, derefter en bedre kvalitet celleplast af en slags med høj densitet (som isolerer dårligere), en plastikfolie (for at undgå knirken mellem celleplasten og undersiden af 22 mm spånpladegulv og samtidig tjene som fugtspærre). Men du må forvente, at det svajer mere i et flydende gulv end i et strøet gulv, da der uundgåeligt bliver kompression i både Platon og celleplasten ved tung belastning.
Du svarede på helt det rigtige spørgsmål før hehe (tak!).. altså angående netop opklodset gulv! Det var jo den del af det hele, som jeg ville udforske lidt (flydende gulve har vi lagt før.. og jeg opfattede det som hm "svagere".. hvis man skal have meget vægt på visse steder - men det er jo en personlig mening bare).
Men det jeg undrede mig over var, om man ikke kunne have samme "bund".. selvom man valgte at lave rammer.. altså have platonmåtten i bunden (fugtbeskyttelse?).. og isolere med cellplast mellem rammerne så at sige (måske kan det slet ikke lade sig gøre på grund af noget.. men det er derfor jeg spørger.. for jeg ved ikke
)
Undskyld at jeg komplicerede mit spørgsmål..
Tak for svarene!!
MVH Sandra
Du svarede på helt det rigtige spørgsmål før hehe (tak!).. altså angående netop opklodset gulv! Det var jo den del af det hele, som jeg ville udforske lidt (flydende gulve har vi lagt før.. og jeg opfattede det som hm "svagere".. hvis man skal have meget vægt på visse steder - men det er jo en personlig mening bare).
Men det jeg undrede mig over var, om man ikke kunne have samme "bund".. selvom man valgte at lave rammer.. altså have platonmåtten i bunden (fugtbeskyttelse?).. og isolere med cellplast mellem rammerne så at sige (måske kan det slet ikke lade sig gøre på grund af noget.. men det er derfor jeg spørger.. for jeg ved ikke
Undskyld at jeg komplicerede mit spørgsmål..
Tak for svarene!!
MVH Sandra
Du mener at lægge Platon på btg.platten mellem reglarne? Jo, det kan man også gøre som et alternativ til 'trossbotten' med en plade. Kilerne (hvis btg.platten er nogenlunde jævn) behøver ikke bygge mere end hvad nabberne på Platonmattan er høje.Snigla sagde:---
Men det jeg undrede mig over var om man ikke kunne have samme "bund".. selvom man valgte at lægge reglar.. altså have platonmattan i bunden (fugtbeskyttelse?).. og så isolere med cellplast mellem reglarne så at sige (måske går det slet ikke at gøre sådan på grund af noget.. men det er derfor jeg spørger.. for jeg ved ikke)
---
Hvorfor komplicere det med luftspalte?
Er der forskel, om der er beton under isoleringen eller bare jord?!!
Jeg accepterer, at der er fordele ved kapillarbrydende underlag, læs singel/leca, men hvad jeg ved, så regnes celleplastisoleringen som netop sådan..
Undrer....
Kan nogen forklare, hvad problemet ville være ved at lægge en fugtspærre som plastik nederst, isolering ovenpå og til sidst støbe det færdige gulv øverst.
Er der forskel, om der er beton under isoleringen eller bare jord?!!
Jeg accepterer, at der er fordele ved kapillarbrydende underlag, læs singel/leca, men hvad jeg ved, så regnes celleplastisoleringen som netop sådan..
Undrer....
wedge73 sagde:Med risiko for at blive anset som en idiot...
Kan nogen forklare, hvad problemet ville være at lægge en fugtspærring, som plast, nederst, isolering ovenpå og til sidst støbe det færdige gulv øverst.
Er der forskel, om det er beton under isoleringen eller bare jord?!!
Jeg forstår, at det er en fordel med kapillarbrydende underlag, som grus/leca, men så vidt jeg ved, regnes celleplastisoleringen som sådan...
Jeg undrer mig....
Sådan her skrev TS i sit første indlæg:
"Men min tanke er snarere, om man vil have et endnu mere stabilt gulv til tunge ting... hvordan kan man gøre det? hvis man nu nødvendigvis vil have isolering ovenpå... kan man strø på en eller anden vis?"
Det er det spørgsmål, jeg har svaret på hele tiden.
Dit alternativ kan selvfølgelig også udføres. Hovedsagen er, at evt. jordfugt gennem den nuværende btg.plade ikke føres videre op i gulvet.
Hvad jeg forstår, gælder det en stivere form for gulv end flydende...imported_Byggaren sagde:Eftersom du ville ha ett stumt gulv som bærer lidt mere end de flydende gulve gør og derfor ville have et opreget gulv, svarede jeg på det spørgsmål som gjaldt opreget gulv.
Det går selvfølgelig lige så godt at lægge et flydende gulv, hvis du vælger Platon i bunden mod btg.en for at få luftspalten, derefter en bedre kvalitet celleplast af en slags med høj densitet (som isolerer dårligere), en plastfolie (for at undgå knirkelyden mellem celleplasten og undersiden af 22 mm spånpladegulv og samtidig tjener som fugtspærre). Men du bliver nødt til at regne med, at det svigter mere i et flydende gulv end i et opreget gulv, da der uundgåeligt bliver kompression i både Platon og celleplasten ved tung belastning.
Et stort spørgsmålstegn er, hvilken nytte platonmåtten har mulighed for at gøre; det kræver i så fald en ventilerende luftspalt rundt omkring langs væggene, som får dårligere funktion, jo tykkere isolering der bruges.
Ligeledes er det ikke så meget mange m2, som platonmåtten klarer at ventilere uden hjælp af elektriske ventilatorer eller tilsvarende.
Et problem med støbning er højden, men hvis der er plads til platon, isolering og spån, så måske det går.
Klik her for at svare