J justusandersson sagde:
Med hvad du har sagt i baghovedet, fraråder jeg det ganske bestemt. Hulletagningen synes ikke absolut nødvendig. 70x220 må være en imponerende dimension, men med 6 m spændvidde har du ingen marginer. Skal man lave store hulletagninger i bjælker, er der to steder, man bør undgå: Midt på halvdelen af længden og tæt ved oplægene (støtterne for bjælkerne). Hulletagningen bør gøres på halvdelen af bjælkens højde. Problemet med afløbsrør er, at de skal have fald, og hullerne derfor ofte havner forkert i højden. Et håndvaskafløb kan føres på væggen frem til den vertikale stamme.
Jo, jeg har tænkt på at fortsætte med at bruge 2 stammer for at undgå hulletagningen. Men jeg ønskede råd og vejledning omkring muligheden for at slå stammerne sammen for nemmere at muliggøre en fuld udskiftning af stammen og få fjernet de gamle støbejernsrør.

Så hvis valget er:
1) hulletagning + stammeudskiftning
Eller
2) behold 2 stammer + 1 støbejernsrør fra 1938.

Alternativ 3 at udskifte begge stammer er måske eller måske ikke muligt, det skal undersøges nærmere.

Jeg forsøger at få styr på mine valg her, så din mening værdsættes :)

Opdatering:
Løsningen blev et rundt hul til 75mm rør og derefter 22mm krydsfiner, der blev limskruet på begge sider af bjælkerne.

Der er en bærende væg på etagen nedenunder, så bjælkespanet er nok "kun" 3m.

• Synes
Carl Lotus og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.