Hej!

Er midt i en badeværelsesrenovering. Og med placeringen af toilet, badekar og håndvask så kommer vi måske til at skulle trække afløbsrør fra håndvask og badekar.

Som jeg forstår det, er det tilstrækkeligt med 75mm rør til badekar og håndvask.

Bjælkerne er 22cm tykke og 7cm brede, og man skulle behøve at passere 2 bjælker i cc60.

Tror I, at det er strukturelt okay at gøre sådan?

• En tommestok måler tykkelsen på en træbjælke til 22 cm, omgivet af isoleringsmateriale i et renoveringsprojekt.
S SomePenguin sagde:
Hej!

Er midt i en badeværelsesrenovering. Og med placeringen af toilet, badekar og håndvask, så kan vi måske være nødt til at trække afløbsrør fra håndvask og badekar.

Som jeg forstår det, er 75mm rør tilstrækkeligt for badekar og håndvask.

Bjælkerne er 22cm tykke og 7cm brede, og man ville skulle passere 2 bjælker i cc60.

Tror I, at det er strukturelt okay at gøre sådan?
Man skal egentlig kigge på stedet for at vurdere indgrebet. Generelt borer man et passende hul. Så tager man fx 2 stykker 15 plyfa, som man borer hul i og skruesammen på hver side af bjælken.
Om dette er tilstrækkeligt i dit tilfælde, eller om yderligere tiltag er nødvendige, er svært at sige.

Grundreglen er, at du bør forstærke det, der er blevet svækket.

Hovedreglen er ikke at tage for store huller i bærende bjælker. Fra håndvask kan man klare sig fint med 50 mm rør. Man kan desuden ofte komme langt med nogle smarte løsninger. Skal man alligevel tage hul, gælder det om at gøre det det rigtige sted. Visse steder bør undgås. For en god vurdering i dit tilfælde har man brug for både en plantegning og en sektion. Vurderingen kræver viden om styrkelære. Bjælkedimensionen, 3x9 tommer, antyder en lang spændvidde.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hovedreglen er, at man ikke skal lave store huller i bærende bjælker. Fra håndvask klarer man sig fint med 50 mm rør. Man kan ofte nå langt med lidt smarte løsninger. Skal man alligevel lave hul, er det vigtigt at gøre det det rigtige sted. Visse steder bør undgås. For en god vurdering i dit tilfælde skal man se både en plantegning og et snit. Vurderingen kræver viden om styrkelære. Bjælkedimensionen, 3x9 tommer, antyder en lang spændvidde.
Tak for input!

Med en lang spændvidde, mener du længden på bjælken? De er nok ikke mere end 6m lange.

Huset er fra 1930'erne.

Krille-72 Krille-72 sagde:
Man måste egentlig se på stedet for at bedømme foranstaltningen. Generelt så borer man et passende hul. Derefter tager man fx, 2 stykker 15 plyfa, som man borer huller i og skruelim på hver side af bjælken.
Om dette er nok i dit tilfælde, eller om yderligere foranstaltninger er nødvendige, er svært at svare på.

Grundreglen er, at du bør forstærke det, der er svækket.
Tak for tipset!

Skal drøfte ideen med badeværelsesbyggeren i morgen!

J justusandersson sagde:
Hovedreglen er at undgå at lave for store huller i bærende bjælker. Fra håndvask klarer man sig fint med 50 mm rør. Man kan ofte komme langt med lidt smarte løsninger. Skal man alligevel lave huller, er det vigtigt at gøre det på det rigtige sted. Visse steder bør undgås. For en god vurdering i dit tilfælde er det nødvendigt at se både en plantegning og en sektion. Vurderingen kræver kendskab til styrkelære. Bjælkedimensionen, 3x9 tommer, antyder en lang spændvidde.
Kan tilføje at jeg har at gøre med en badeværelsesentreprenør. Jeg ville nok gætte på, at han ikke har nogen ingeniør, der kan styrkelære, i teamet :p

• Synes
guggen
  • Laddar…
Ja, længde = spændvidde. 6 meter er meget langt i denne sammenhæng. Badeværelsesentreprenører er fuldstændig livsfarlige. Løsningen er mange gange at tage lidt omveje, noget de stærkt misbilliger. Har du ingen plantegning, du kan vise frem for forummet?

J justusandersson sagde:
Ja, længde = spændvidde. 6 meter er meget langt i denne sammenhæng. Badeværelsesentusiaster er fuldstændig livsfarlige. Løsningen er mange gange at tage nogle omveje, noget som de stærkt misbilliger. Har du ingen plantegning du kan vise for forumet?
Ups, 6m er bare et gæt, da huset er 6m bred i den længde.

Har ingen god plantegning, men kan tage nogle flere billeder.

J justusandersson sagde:
Ja, længde = spændvidde. 6 meter er meget langt i denne sammenhæng. Badeværelsesentreprenører er fuldstændig livsfarlige. Løsningen er mange gange at tage nogle omveje, noget de skarpt misliker. Har du ingen plantegning, du kan vise for forumet?
J justusandersson sagde:
Ja, længde = spændvidde. 6 meter er meget langt i denne sammenhæng. Badeværelsesentreprenører er fuldstændig livsfarlige. Løsningen er mange gange at tage nogle omveje, noget de skarpt misliker. Har du ingen plantegning, du kan vise for forumet?
I dag er der 2 stammer nede fra badeværelset. Vi tror, at grunden til det er, at de ikke ville gå igennem bjælkerne med støbejernsrør.

Nu skal vi skifte den vertikale støbejernsstamme, og der foreslår bygherren at slå afløbene sammen for at gøre det enklere. Men så skal man gå igennem bjælkerne.

• Under gulvet med isolering og rør, markeret med en gul linje, er en foreslået rute for at slå afløb sammen.
S SomePenguin sagde:
I dag er der 2 stammer ned fra badeværelset. Vi tror, at grunden til det er, at de ikke ville gå igennem bjælkerne med støbejernsrør.

Nu skal vi udskifte den lodrette støbejernsstamme, og så foreslår byggeren at slå afløbene sammen for at gøre det enklere. Men så skal man gå igennem bjælkerne.
Jeg kan ikke se noget problem med dette, hvis du følger mit råd i tidligere indlæg. Men sikker bliver man først, når man ser på stedet.
Skal man gå by the book, skal en konstruktør tilkobles.

Nu ser det ud til, at du har en entreprenør tilkoblet. Hvad siger hen?
Er hen villig til at udføre jobbet uden at en konstruktør tilkobles?
Entreprenøren er ansvarlig for tiltaget, hvis intet andet aftales.

Jeg kan ikke se noget problem med dette, hvis du følger mit råd i tidligere indlæg. Men man bliver først sikker, når man ser på stedet.
Skal man gå by the book, skal en konstruktør involveres.

Nu ser det ud til, at du har en entreprenør tilknyttet. Hvad siger han?
Er han villig til at udføre arbejdet uden at en konstruktør involveres?
Entreprenøren er ansvarlig for foranstaltningen, hvis intet andet aftales.
Vi skal snakke mere om sagen i morgen med dem, så jeg tager alle de gode råd herfra med.

Al input her er guld værd for os. Ellers kan jeg kun stole på entreprenørens egne ord.

S SomePenguin sagde:
Vi skal snakke mere om sagen i morgen med dem, så jeg tager med alle gode råd herfra.

Al indput her er guld værd for os. Ellers kan jeg kun stole på entreprenørens egne ord.
Det er entreprenøren, der bør være forsigtig, eftersom han er ansvarlig for sine handlinger, hvis ikke andet er aftalt.
Men samtidig er det selvfølgelig godt, at du "læser op på" og passer på dit hus. Ingen bliver glad, når noget går galt. Uanset hvis ansvar det er i sidste ende.

Med hvad du har sagt i baghovedet, fraråder jeg ret bestemt. Hulboringen virker ikke absolut nødvendig. 70x220 må være en imponerende dimension, men med 6 m spændvidde har du ingen margener. Når man skal lave store hulboringer i bjælker, er der to områder, man bør undgå: Midt på halv længden og tæt på lejerne (støtterne for bjælkerne). Hulboringen bør udføres på halv bjælkens højde. Problemet med afløbsrør er, at de skal have fald, og at hullerne derfor ofte havner forkert i højden. Et vaskestandsafløb kan føres på væggen frem til den vertikale stamme.

J justusandersson sagde:
Med hvad du har sagt i baghovedet, vil jeg på det kraftigste fraråde det. Hulletagningen ser ikke ud til at være absolut nødvendig. 70x220 kan være en imponerende dimension, men med 6 m spændvidde har du ingen marginaler. Hvis man skal lave store hulletagninger i bjælker, er der to steder, man bør undgå: Midt på den halve længde og lige ved støtterne (støtterne for bjælkerne). Hulletagningen bør laves på den halve højde af bjælken. Problemet med afløbsrør er, at de skal have fald, og at hullerne derfor ofte havner forkerte i højden. Et håndvaskafløb kan føres på væggen hen til den lodrette stamme.
Huset er 6 m bredt, hvis jeg har forstået Ts korrekt. Højst sandsynligt er der en hjertevæg i kælderen. Måske yderligere støtte?

Faldet, der kræves, er intet som helst problem, når man skal igennem 2 bjælker, som højst sandsynligt ligger 60 cc.

Der er mange måder at løse dette på.

Huset er 6 m bredt, hvis jeg har forstået Ts korrekt. Højst sandsynligt er der en hjertevæg i kælderen. Måske yderligere støtte?

Faldet, der kræves, er overhovedet intet problem, når man skal gå igennem 2 bjælker, som højst sandsynligt ligger 60 cc.

Der er mange måder at løse dette på.
Det er entreprenøren, der bør være forsigtig, da han/hun er ansvarlig for sine handlinger, medmindre andet aftales.
Men samtidig er det selvfølgelig godt, at du "læser op" og ser om dit hus. Ingen bliver glad, når noget bliver forkert. Uanset hvis ansvar det er i sidste ende.
Du har nok ret ja, men jeg kan ikke tilstrækkeligt om husbyggeri fra 30'erne :p

Så om bjælken er 6m eller 3m ved jeg faktisk ikke.

CC-målet er 60 som du siger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.