Tidligere ejer af vores hus har bygget til en garage ved siden af den ældre garage med lavt hældende tag. Ovenover er der bygget et sadeltag, der ikke belaster den gamle konstruktion og som tager sneens last.
Efter en mindre oversvømmelse i den nye del er jeg blevet nødt til at rive facaden på den gamle del væk for at kunne udskifte våd isolering bagved. Da opstod idéen om at åbne op til den gamle garage i stedet for at bygge til igen.
Dele af væggen, der er tænkt at blive revet ned, bærer også lasten fra den nye garages loft. Hele loftdelen over begge garager bruges i dag som opbevaring, og selvom der ikke opbevares nogen kampvogne deroppe, vil jeg ikke risikere, at taget kollapser fordi jeg har kludret med aflastningen. I dag har jeg kunnet læse mig til i tegningerne, at det gamle tag er dimensioneret til 1.5 kN/m2.
Det letteste for mig ville være, hvis det fungerede at aflaste med denne bjælke:
https://www.byggmax.se/limträ-90x315-p08890316
Det er fordi jeg bor tæt på Byggmax, varen er på lager lokalt, og jeg kunne skære den i midten og transportere på egen trailer.
For at undgå at ofre lofthøjde i garagen spænde ovenfor 3 stykker tagstolper på den gamle garage.
Lægmandstænket: Hvis man ser på vedhæftede billede og tegning og tæller tagstoler nedefra:
1 stk. bjælke 90x315 mellem tagstol 2 og 4, som holder oppe tagstol 3
1 stk. bjælke 90x315 mellem tagstol 4 og 6, som holder oppe tagstol 5
1 stk. stolpe (90x90?) under tagstol 4. Forstærke stolpe under 2 og 6?
Alternativ 2 bestille en limtræsbjælke (115x405?) 6m, skære til ca. 5m og spænde over tagstol 2 og 6. Men det føles lidt overkill. Og et kæmpe arbejde at manøvrere en 5 meter 115x405 på loftet, som ikke føles værd for at vinde at slippe for en søjle i midten.
Findes der nogen ingeniør eller overdrevent nørdet person, der kan nedgøre eller løfte mine beregninger, som er taget helt ud af baglommen?