Efter at have ledt og læst hvert indlæg her nu, uden at blive klogere, stiller jeg mit eget spørgsmål..
Vi har købt et 1,5 plan rækkehus med kælder. (1978)
I kælderen går en hjertevæg, og lige ovenfor på indgangsplanet går en tilsvarende væg.
Denne væg vil jeg fjerne for åbent plan mellem køkken, spisestue og stue. Væggen går i samme retning som spær, så den bærer altså, så vidt jeg forstår, kun den øverste etage med 3 soveværelser og et badeværelse.
Huset er bygget i sikaflex (letbeton) ifølge håndværker. Som også har været her og kigger og lavet en konstruktionsberegning, som jeg har betalt 3700 kr for... , så gik de på ferie, og nu har jeg tænkt en hel del...
Jeg har målt væggen til 8,4 meter.
Håndværkeren vil montere en HE-B bjælke 180, der står på 3 stk. VKR rør 100x100 6,3mm , (en midtersøjle) vil det holde?
Hvordan ville det blive med limtræsbjælke når man skal have en midtersøjle? Er der nogen, der kan svare på det?
Vedhæfter billede af planløsning med mål..
Jeg håber, at Justus kan svare mere præcist, men har du brug for en HE-B 180-bjælke, skal det være en ordentlig limtræsbjælke for at erstatte den. Risikoen er, at der bliver problemer med lofthøjden.
Hvordan ser det ud med lastfordelingen ved søjlerne?
Bliver det ret store punktlaster, måske er der behov for forstærkning på etagen under ved søjlerne?
Ja.. det stoler jeg på, at en konstruktør har tænkt på, når han har beregnet det..? Men jeg forstår, hvad du mener. Jeg har tænkt det samme... VKR rør har skarpe kanter, og vil jo skære lige igennem den underliggende væg i kælderen... og er det så nok at lægge fliser under VKR som støtte?
Havde I ønsket et hus med åben planløsning, burde I have købt et andet hus. Dette er et ret smalt og aflangt hus. Det gælder om at udnytte dets egenskaber. I skal arbejde med huset, ikke imod det. At udskifte store dele af hovedvæggen i stueetagen med en bjælke på søjler synes jeg ikke er velovervejet. En 8,5 m lang HEB 180 vejer nærmere 1/2 ton og koster over 10000 kr. Det er et kompliceret projekt at lave en sådan ombygning. Gennemgå mulige ændringer af planløsningen først.
Jeg tænker såhér... at i stedet for at se forhindringer og hvad der ikke er velovervejet... kom med forslag til løsninger i stedet... alt kan løses! Jeg vil jo have fornuftige løsninger, som jeg kan diskutere med forskellige byggefirmaer og derefter tage en beslutning baseret på de tilbud, jeg får.
Køkkenet er ret kedeligt placeret, korridortype og mørkt med dagslys fra tilstødende rum. Der kunne man overveje, at en fjernet hjertevæg kan give en bedre lysindfald. Men så skal man omlægge køkkenet. At åbne spisestuen mod gangen giver intet, kun en forværring. En realistisk målsætning kan være en afveksling på maks 4 m. Spørgsmålet er, hvor den gør størst nytte.
Tanken er, at når vi river væggen på 8.4 meter... og erstatter den med, hvad jeg tror bliver bedst, en stålbjælke støttet af 3 søjler, hvoraf en er på midten. Er at vi river det eksisterende køkken, og hvor køleskab/fryseskab og rengøringsskab er, erstattes det med en køkkenø på 3x1.2 m, for at få en åben lys planløsning, med lysindfald fra hall, køkken, spisestue og stue. Og at en 8m bjælke vejer meget og koster en del er acceptabelt, da hele denne vision gør hele huset!
Det gælder vel et rækkehus. Går da ikke tagryggen tværs over køkken og trappe?
I så fald burde vel ikke væggen som skal fjernes være en bærende væg. Eller findes der nogen tegning hvor det klart fremgår at den væg er bærende?
Det ville jo have været godt at se resten af beskrivelsen af huset, men som opvokset i et 70'er rækkehus med bærende konstruktion i beton, så ville jeg gætte på, at hjertet væggen er bærende - bjælkelagene lærer at hvile på den.
Justus giver nogle af de mest konstruktive og kyndige råd på dette forum, så det er absolut værd at overveje, om visionen er mulig (helst før man køber huset selvfølgelig). Man kan jo altid ændre vision.
Kan man fx. bytte plads på spisestuen og det øvre soveværelse på billedet og åbne en mindre del, typ 4 meter, mellem den nye spisestuedel og stuen?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.