Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Hej
Jeg og kollegaen havde en diskussion i fredags angående afveksling eller ej når det gælder liggende tømmer.
Han skal snart sætte et kæmpevindue 15x20 i sit hus hvor stommen er af liggende tømmer.
Skal man sætte en afveksling ovenover da?
Huset er fra 1901 og der er kun 1 etage.
Jeg og kollegaen havde en diskussion i fredags angående afveksling eller ej når det gælder liggende tømmer.
Han skal snart sætte et kæmpevindue 15x20 i sit hus hvor stommen er af liggende tømmer.
Skal man sætte en afveksling ovenover da?
Huset er fra 1901 og der er kun 1 etage.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Naturligvis, vil der være 3-5 omgange tilbage, husker ikke præcis hvad han sagde, tømmeret skal hvad jeg forstår være af god kvalitet
Jeg går ud fra, at der bliver en hel stock tilbage over vinduet.
Så skal det nok gå godt. Jeg ville foreslå, at I saver et spor i stockenderne I blotlægger og
låser dem. I fjerner nok nogle dymlinger, når I åbner hullet og I vil ikke have, at væggen skal kollapse.
ATW
Så skal det nok gå godt. Jeg ville foreslå, at I saver et spor i stockenderne I blotlægger og
låser dem. I fjerner nok nogle dymlinger, når I åbner hullet og I vil ikke have, at væggen skal kollapse.
ATW
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Lyder smart, skal man stemple op når man saver, eller fungerer det fint at bare save op hullet, så save/fræse et spor i enderne og slå en regel i, antager at en 45x45 er nok?
Jeg ville ikke have stempleret, måske sat en regel på ud- og indersiden, som man har trukket sammen med et par gevindstænger/skiver/møtrikker. Dog har jeg arbejdet med en lade, hvor alt har hældet til alle sider på det seneste, så jeg har taget den mere sikre vej.
Hvis du googler på gåtspor og tømmerkonstruktion, finder du nogle gode billeder.
/ATW
Hvis du googler på gåtspor og tømmerkonstruktion, finder du nogle gode billeder.
/ATW
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Tak! Nu er jeg med på, hvordan jeg skal gøre.
http://www.viivilla.se/experter/Byggnadsvard/ny-dorr-i-liggande-timmer-2881
Jeg fandt dette link, som gjorde, at jeg blev meget usikker. Maler de måske et skrækscenarie med fundamentet og det?
http://www.viivilla.se/experter/Byggnadsvard/ny-dorr-i-liggande-timmer-2881
Jeg fandt dette link, som gjorde, at jeg blev meget usikker. Maler de måske et skrækscenarie med fundamentet og det?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Har desværre ingen mulighed for at fikse billede.
Tror der bliver 1-2 omgange tilbage da vinduet er rigtig stort, næsten som en dør, tror målene var 150 bredt og 200 højt
Tror der bliver 1-2 omgange tilbage da vinduet er rigtig stort, næsten som en dør, tror målene var 150 bredt og 200 højt
Klik her for at svare