Jeg har en gammel bjælkehytte med lidt lavt til loftet. Spærene har dimensionerne 62,5*150 mm og har dimensionen ifølge billedet. Spændvidden er 4,1 meter, højden mellem opsætningen og toppen af taget er 0,8 meter. Den horisontale bjælke har centrum afstanden 0,54 meter fra toppen af taget.
Jeg har tænkt mig at fjerne råspånten og lægge en 220 mm regel ovenpå spærene, sømme ny spont og sømme sømplader mellem spærene og 220 mm reglarne. Den nye horisontalregel bliver også 220 mm, man burde rimeligvis kunne hæve den horisontale regel noget, men spørgsmålet er hvor meget? Jeg kan også lægge en lodret regel fra kippen, det burde forstærke noget.
Er der nogen, der har beregningsmodel for denne spærtype? Det drejer sig kun om 7 spær, så jeg kan godt bruge dyre materialer, hvis jeg sparer lofthøjde.
Hytta ligger i snebelastningszonen 3kN/m2, det føles som om det oprindelige spær er lidt svagt, men hytten har stået i 60 år, så det ser ud til at virke.
Højbenene beregnes som bjælker. Hanebjælken (den horisontale bjælke) er udsat for trækkræfter, og der er fastgørelsen i højbenene vigtig, så den virkelig kan klare trækket. Dine 62,5x150 bjælker svarer til 45x170 hvad angår bøjningsstivhed, så de er ikke så dårlige. Jeg ville nok overveje at lægge et ekstra stokskift på ydervæggene og øge taghældningen betydeligt. Dette har flere fordele, ikke kun at lofthøjden øges. Uden at gå ind i en længere mekanikforklaring, kan man bruge tyndere træ, når hældningen øges. Skal man beregne tagspær, skal man kende taghældningen. Et overslag med lidt gættede værdier får mig til at tro, at den nuværende situation ligger på grænsen. Der er dog ingen risiko for, at taget skal styrte sammen.
Jeg har ledt efter et regneeksempel på nettet for spær, men har ikke fundet noget, så jeg prøver at resonere lidt selv...
Se billedet nedenfor. Der er snezone 3KN/m2, og huset har en spændvidde på 4,1 meter, 1,2 meter mellem spærene og tagvinklen 22 grader.
Jeg tænker så, at den dimensionerende last bliver 1,2*4,1*3 = 14,8 KN. Denne last er jævnt fordelt over spæret, men for enkelhedens skyld antager vi en punktlast ved kippen på 15 KN.
Spæret skal overføre den rent vertikale last til en anden vertikal last oven på væggene. Vi opdeler den totale last i kraftkomponenter. Den 15 KN store første last resulterer også i en horisontal Fx kraft på Fx=Fy / tan 22, hvor 22 er tagvinklen.
Eftersom vi ikke vil have horisontale kræfter på væggen, indsætter vi en hanebjælke, som skal bære Fx (altså træk og ikke bøjning) = 37 KN ( =15KN/tan(22) )
Jeg har fået en værdi for, at gran kan klare trækstyrke på 100 MPA (N/m2) (https://www.traguiden.se/om-tra/mat...aniska-egenskaper1/traets-styrka-och-styvhet/) så for en 45*220 bjælke bliver det 100.000.000*0,045*0,22 = 990 KN altså ingen problemer. Jeg så en tabel for, hvor meget man måtte trække i forskellige bjælker, men jeg kan ikke finde den lige nu.
Intuitivt forstår jeg, at konstruktionen bliver svagere, jo tættere på taget jeg sætter hanebjælken, men jeg ved ikke, hvordan det skal inddrages i beregningen. Har nogen forslag?
Det er vel trykstyrken som skulle være så stor, og den tager ikke hensyn til knækning.
Det kræver en hel del beregning for at finde ud af, hvor meget last en bjælke kan klare, det er ikke så let som du viser ovenfor. Bare det, at din beregning giver en værdi tæt på 100 gange din last, burde få alarmklokkerne til at ringe
Beregningen er, at man ser på hver hælspær for sig. Vi kan se bort fra tagskægget i dette tilfælde. Det påvirker kun understøtningsreaktionerne. Snelasten beregnes i det horisontale plan. Eftersom hældningen er 22 grader, kan vi anvende den karakteristiske last på 3 kN/m2. (Der findes formfaktorer, som man skal tage hensyn til) Den totale snelast på en tagstol bliver 2,05*1,2*3=7,38 kN. Derefter tilkommer tagets egenvægt, som vi antager er 0,5 kN/m2. Eftersom hælspærets længde er 2,05/cos 22°=2,2 m, bliver egenvægten 2,2*1,2*0,5=1,32 kN. Den samlede tagstolslast bliver 7,38+1,32=8,7 kN. Den mod hælspæret vinkelrette komposant ifølge nedenstående billede bliver 8,07 kN. Det er den, der bestemmer hælspærets dimensioner.
Den enkleste måde at bestemme træksstyrken for en planke er at se i Træguiden. I tabellerne for forskellige typer af konstruktionslimtræ findes oplysning om tilladt trækkende normalkraft (Nt). En 45x95 C 24 klarer ca. 40 kN.
Lavere taghældning giver lavere trækkraft men højere nedbøjende moment og omvendt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.