4,802 læst ·
19 svar
5k læst
19 svar
Ændre plantegning, rive væg og kvist.
Hej!
Har et hus bygget 1938, Muret med luftspalte og puds. Huset er bygget som to lejligheder fra starten, plantegningen er ikke lige vores smag på førstesalen...
Har en ven med lignende hus som har gennemgået lignende renovering dog ikke i hans eje...
Planen er at fjerne skunken, ændre plantegningen og få et badeværelse på førstesalen samt isolere mod ydertaget med luftspalte og Cellulose.
Vedhæfter de oprindelige tegninger fra da huset blev bygget, samt det jeg har skitseret med mine tanker
Havde håbet at få svar på nedenstående spørgsmål:
1. Kan væggen foran trappen skæres ned lidt for at få plads til entréen.
2. Kan skunken fjernes uden at påvirke bæringen, det ser ud til bare at være en planke-væg da spærene ser ud til at have forstærkningen langt ude. Værelset foran trappeopgangen har næsten ingen skunk i dag og det samme gælder ved trappeopgangen, så jeg går ud fra, at det ikke er et problem, men en professionel kan sikkert udtale sig!
3. Generelle råd skader ikke
Ellers må jeg helt enkelt tjekke med en konstruktør!
God weekend!
Har et hus bygget 1938, Muret med luftspalte og puds. Huset er bygget som to lejligheder fra starten, plantegningen er ikke lige vores smag på førstesalen...
Har en ven med lignende hus som har gennemgået lignende renovering dog ikke i hans eje...
Planen er at fjerne skunken, ændre plantegningen og få et badeværelse på førstesalen samt isolere mod ydertaget med luftspalte og Cellulose.
Vedhæfter de oprindelige tegninger fra da huset blev bygget, samt det jeg har skitseret med mine tanker
Havde håbet at få svar på nedenstående spørgsmål:
1. Kan væggen foran trappen skæres ned lidt for at få plads til entréen.
2. Kan skunken fjernes uden at påvirke bæringen, det ser ud til bare at være en planke-væg da spærene ser ud til at have forstærkningen langt ude. Værelset foran trappeopgangen har næsten ingen skunk i dag og det samme gælder ved trappeopgangen, så jeg går ud fra, at det ikke er et problem, men en professionel kan sikkert udtale sig!
3. Generelle råd skader ikke
Ellers må jeg helt enkelt tjekke med en konstruktør!
God weekend!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,141 indlæg
Du kan antage, at de vægge, der er aftegnet på sektionstegningen, er bærende, så der er bærende dele i skunkvægge, dvs. de dele, der er en del af spær. Derimod plejer det at være muligt at åbne mellem spær. Det er også muligt at bygge om og lave forstærkninger på andre måder, se https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/ .
I huse fra den tid er det ikke standardiseret, så det er bedst at hyre en bygningskonstruktør med erfaring fra den tidsperiode for at undersøge, hvad der gælder i dit hus.
I huse fra den tid er det ikke standardiseret, så det er bedst at hyre en bygningskonstruktør med erfaring fra den tidsperiode for at undersøge, hvad der gælder i dit hus.
BirgitS sagde:
Du kan anta att de väggar som är utritade på sektionsritningen är bärande, så det finns bärande delar i kattvindsväggarna, dvs. de delar som är en del av takstolarna. Däremot brukar det gå att öppna mellan takstolarna. Det går också att bygga om och göra förstärkningar på andra sätt, se [link] .
I hus från den tiden är det inte standardiserat så det är bäst att anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av den tidsperioden för att undersöka vad som gäller i ditt hus.
BirgitS sagde:
Du kan anta att de väggar som är utritade på sektionsritningen är bärande, så det finns bärande delar i kattvindsväggarna, dvs. de delar som är en del av takstolarna. Däremot brukar det gå att öppna mellan takstolarna. Det går också att bygga om och göra förstärkningar på andra sätt, se [link] .
I hus från den tiden är det inte standardiserat så det är bäst att anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av den tidsperioden för att undersöka vad som gäller i ditt hus.
Jo jag såg det inlägget, dock är dessa vägar till kattvindarna extremt tunna. Är stående plank och vass, har inte observerat att där skulle vara något av grövre konstruktion.
Samtidigt, så har ett rum nästintill ingen kattvind och trapphuset har ingen kattvind alls.
Medan ett rum på gaveln har två stora, typ 2,3m takhöjd innuti.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,141 indlæg
Det kan være manglen på kattvind ved trappen, der gør, at der er en væg foran den (altså at tagstolen går der i stedet).
Plankevægge blev også brugt til bærende indervægge på den tid.
Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så ansæt en sådan.
Plankevægge blev også brugt til bærende indervægge på den tid.
Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så ansæt en sådan.
Vi bor i et murstenshus fra 35 med ret ens forudsætninger som jeres, dog ikke 2 lgh. Samme tag og bjælkekonstruktion, vi flyttede skunkvægge og indvendigt loft på den ene langside af huset indad ca. 40 cm og satte en ny fibergipsvæg med kraftige bjælker, da vi lavede en gammel utilstrækkelig efterisolering om. Samme type klosongevæg som I har, som vi fjernede. Planker, halm og puds.
Den anden langside er der trappehus, ingen skunk, og et badeværelse med meget lille skunk.
Talte med en hel del forskellige med meget byggesagkundskab inden inkl. konstruktør, og ingen af dem troede, at det var bærende, men vi satte alligevel kraftige bjælker i den nye væg.
Den anden langside er der trappehus, ingen skunk, og et badeværelse med meget lille skunk.
Talte med en hel del forskellige med meget byggesagkundskab inden inkl. konstruktør, og ingen af dem troede, at det var bærende, men vi satte alligevel kraftige bjælker i den nye væg.
Har du tilfældigvis nogle billeder af, hvordan du satte bjælkerne på plads? Og også resultatet af væggen?F FMagnus sagde:Vi bor i et murstenshus fra 35 med ret lig forudsætninger som jeres, dog ikke 2 lgh. Samme tag og bjælkekonstruktion, vi flyttede skunkvæggerne og loftet på den ene langside af huset indad ca. 40 cm og satte en ny fibergipsvæg med kraftige bjælker, da vi lavede om på en gammel utilstrækkelig ekstraisolering. Samme type klosetvægg som I har, som vi fjernede. Planker, halm og puds.
Den anden langside er der trappehus, ingen skunk, og et badeværelse med meget lille skunk.
Talte med en hel del forskellige meget byggekloge inden inklusive konstruktør, og ingen af dem troede, at det var bærende, men vi satte alligevel kraftige bjælker i den nye væg.
Ville sætte stor pris på det!
Den tidligere ejer havde fyldt hele katteloftet med guldfiber i utrolige mængder, bare presset ind. Plus sænket skråtagene og isoleret også der. Meget dårlig luft i soveværelserne, blev meget bedre bagefter. Indtil videre fungerer det godt med 120 mm isolering, men denne vinter har vi sænket temperaturen i huset meget, så vi har haft ca. 17 grader på første sal nu, og nogen sommer har vi ikke testet endnu, gjorde arbejdet i efteråret.
Hej!Zoldot sagde:
Jo jeg så det indlæg, dog er disse veje til kattvindene ekstremt tynde. Det er stående planker og tagrør, har ikke observeret at der skulle være noget af grovere konstruktion.
Samtidig, så har et rum næsten ingen kattvind og trappehuset har ingen kattvind overhovedet.
Mens et rum på gavlen har to store, cirka 2,3m lofthøjde indeni.
Dit hus og huset i indlægget med svigtende gulv som det refereres til har forskellige bærende løsninger selvom de ligner hinanden geometrisk. Kattvindvæggene er i dit tilfælde ikke bærende. Men fjern ikke den horisontale "tagbjælke" da den er vigtig.
//Linda - konstruktør










