Hej!

Har et hus bygget 1938, Muret med luftspalte og puds. Huset er bygget som to lejligheder fra starten, plantegningen er ikke lige vores smag på førstesalen...

Har en ven med lignende hus som har gennemgået lignende renovering dog ikke i hans eje...

Planen er at fjerne skunken, ændre plantegningen og få et badeværelse på førstesalen samt isolere mod ydertaget med luftspalte og Cellulose.

Vedhæfter de oprindelige tegninger fra da huset blev bygget, samt det jeg har skitseret med mine tanker :)

Havde håbet at få svar på nedenstående spørgsmål:

1. Kan væggen foran trappen skæres ned lidt for at få plads til entréen.
2. Kan skunken fjernes uden at påvirke bæringen, det ser ud til bare at være en planke-væg da spærene ser ud til at have forstærkningen langt ude. Værelset foran trappeopgangen har næsten ingen skunk i dag og det samme gælder ved trappeopgangen, så jeg går ud fra, at det ikke er et problem, men en professionel kan sikkert udtale sig!
3. Generelle råd skader ikke :)

Ellers må jeg helt enkelt tjekke med en konstruktør!
God weekend!
 
  • Loftplads med isoleringsmateriale stablet, delvist synligt tag og vægpaneler.
  • Loft med træbjælker, en sort rørinstallation og isolering i et hus fra 1938 under renovering.
  • Bygningsplan fra 1938 viser layout af to lejligheder, værelser og trapper. Markeret “wc” antyder badeværelse. Bruges til renoveringsplaner.
  • Tværsnitstegning af et hus fra 1938 med målangivelser for etagerne og loftskonstruktionen.
  • Skitse af husets oprindelige plantegning med tre rum, balkon, garderobe og badeværelse. Viser planlagt renovering af overetagen fra 1938-hus.
BirgitS
Du kan antage, at de vægge, der er aftegnet på sektionstegningen, er bærende, så der er bærende dele i skunkvægge, dvs. de dele, der er en del af spær. Derimod plejer det at være muligt at åbne mellem spær. Det er også muligt at bygge om og lave forstærkninger på andre måder, se https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/ .

I huse fra den tid er det ikke standardiseret, så det er bedst at hyre en bygningskonstruktør med erfaring fra den tidsperiode for at undersøge, hvad der gælder i dit hus.
 
  • Synes
Anonymiserad 168520 og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Du kan anta att de väggar som är utritade på sektionsritningen är bärande, så det finns bärande delar i kattvindsväggarna, dvs. de delar som är en del av takstolarna. Däremot brukar det gå att öppna mellan takstolarna. Det går också att bygga om och göra förstärkningar på andra sätt, se [link] .

I hus från den tiden är det inte standardiserat så det är bäst att anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av den tidsperioden för att undersöka vad som gäller i ditt hus.
BirgitS BirgitS sagde:
Du kan anta att de väggar som är utritade på sektionsritningen är bärande, så det finns bärande delar i kattvindsväggarna, dvs. de delar som är en del av takstolarna. Däremot brukar det gå att öppna mellan takstolarna. Det går också att bygga om och göra förstärkningar på andra sätt, se [link] .

I hus från den tiden är det inte standardiserat så det är bäst att anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av den tidsperioden för att undersöka vad som gäller i ditt hus.

Jo jag såg det inlägget, dock är dessa vägar till kattvindarna extremt tunna. Är stående plank och vass, har inte observerat att där skulle vara något av grövre konstruktion.

Samtidigt, så har ett rum nästintill ingen kattvind och trapphuset har ingen kattvind alls.

Medan ett rum på gaveln har två stora, typ 2,3m takhöjd innuti.
 
BirgitS
Det kan være manglen på kattvind ved trappen, der gør, at der er en væg foran den (altså at tagstolen går der i stedet).

Plankevægge blev også brugt til bærende indervægge på den tid.

Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så ansæt en sådan.
 
Vi bor i et murstenshus fra 35 med ret ens forudsætninger som jeres, dog ikke 2 lgh. Samme tag og bjælkekonstruktion, vi flyttede skunkvægge og indvendigt loft på den ene langside af huset indad ca. 40 cm og satte en ny fibergipsvæg med kraftige bjælker, da vi lavede en gammel utilstrækkelig efterisolering om. Samme type klosongevæg som I har, som vi fjernede. Planker, halm og puds.

Den anden langside er der trappehus, ingen skunk, og et badeværelse med meget lille skunk.

Talte med en hel del forskellige med meget byggesagkundskab inden inkl. konstruktør, og ingen af dem troede, at det var bærende, men vi satte alligevel kraftige bjælker i den nye væg.
 
F FMagnus sagde:
Vi bor i et murstenshus fra 35 med ret lig forudsætninger som jeres, dog ikke 2 lgh. Samme tag og bjælkekonstruktion, vi flyttede skunkvæggerne og loftet på den ene langside af huset indad ca. 40 cm og satte en ny fibergipsvæg med kraftige bjælker, da vi lavede om på en gammel utilstrækkelig ekstraisolering. Samme type klosetvægg som I har, som vi fjernede. Planker, halm og puds.

Den anden langside er der trappehus, ingen skunk, og et badeværelse med meget lille skunk.

Talte med en hel del forskellige meget byggekloge inden inklusive konstruktør, og ingen af dem troede, at det var bærende, men vi satte alligevel kraftige bjælker i den nye væg.
Har du tilfældigvis nogle billeder af, hvordan du satte bjælkerne på plads? Og også resultatet af væggen?

Ville sætte stor pris på det!
 
Her kommer lidt blandede billeder. Jeg fandt ingen med stolperne, men den nye væg er fæstet i dem. Så vi har nu ca. 30 cm gulv tilbage mellem nye væg og tag/tagfod.
 
  • Loftrum med skråt tag, synlige træbjælker og murstensvæg. 30 cm afstand mellem gulv og tag, byggematerialer spredt på gulvet.
  • Loftet med træpaneler og bjælker synligt. Ingen stolper kan ses, og en ny væg er fastgjort i konstruktionen. Bygningsdetaljer i træ og beton.
  • Loftkonstruktion med træstolper og tagsten, hvor en ny væg er monteret. Hulrum på ca. 30 cm mellem tag og væg ses tydeligt.
  • Renoveringsprojekt med uafsluttet væg, værktøj, stige og materialer spredt på gulvet i et rum under konstruktion.
  • Rum under renovering med nymålad grøn væg og hvidt loft. Udsigt til træer gennem vindue, stige ved siden af radiator, og ujævnt gulvbeskyttelsespapir.
  • Renoveringsområde med ny væg og uorden på gulvet, inklusive materialer og en gul støvsuger. Dør åbner til et tilstødende rum.
  • Synes
Zoldot
  • Laddar…
F FMagnus sagde:
Her kommer lidt blandede billeder. Jeg fandt ingen med stolperne, men den nye væg er fastgjort i dem. Så vi har nu ca 30 cm gulv tilbage mellem ny væg og tag/tagfod

Tak så meget!
Hvilken isolering brugte du? Eller ja hele smågårdsens lag havde været interessant!
 
Vi stod og overvejede lin eller cellulosa og valgte Hunton træfiber mest på grund af enkelhed og omkostninger.

Tegltagsten, tagpap, råspont, vindbeskyttelse, isolering, dampbremse og så fibergips.
 
F FMagnus sagde:
Vi stod og overvejede hør eller cellulose og valgte Hunton træfiber mest pga. enkelhed og omkostninger.

Tegltage, tagpap, råspont, vindbeskyttelse, isolering, dampbremse og så fibergips.
Lyder som en god løsning, hvor tykt isolering har I valgt?
 
F FMagnus sagde:
Vi stod og overvejede hør eller cellulose og valgte Hunton træfiber mest pga enkelhed og omkostning.

Teglsten, tagpap, råspont, vindbeskyttelse, isolering, dampspærre og så fibergips.
Tillæg: iCell pladerne og Hunton pladerne er jo nærmest nøjagtig lige dyre!
 
Zoldot Zoldot sagde:
Lyder som en god løsning, hvor tyk isolering har I brugt?
120 mm
 
Zoldot Zoldot sagde:
Tillæg: iCell-skiverne og Hunton-skiverne er jo næsten nøjagtigt lige dyre!
Ja, så kan det nok være. Vi valgte Hunton, mest på grund af det var hos den forhandler, som vi valgte dengang. Købte alt materialet fra Sunda byggvaror.
 
Den tidligere ejer havde fyldt hele katteloftet med guldfiber i utrolige mængder, bare presset ind. Plus sænket skråtagene og isoleret også der. Meget dårlig luft i soveværelserne, blev meget bedre bagefter. Indtil videre fungerer det godt med 120 mm isolering, men denne vinter har vi sænket temperaturen i huset meget, så vi har haft ca. 17 grader på første sal nu, og nogen sommer har vi ikke testet endnu, gjorde arbejdet i efteråret.
 
  • Synes
Tomas_A
  • Laddar…
Zoldot Zoldot sagde:
Jo jeg så det indlæg, dog er disse veje til kattvindene ekstremt tynde. Det er stående planker og tagrør, har ikke observeret at der skulle være noget af grovere konstruktion.

Samtidig, så har et rum næsten ingen kattvind og trappehuset har ingen kattvind overhovedet.

Mens et rum på gavlen har to store, cirka 2,3m lofthøjde indeni.
Hej!
Dit hus og huset i indlægget med svigtende gulv som det refereres til har forskellige bærende løsninger selvom de ligner hinanden geometrisk. Kattvindvæggene er i dit tilfælde ikke bærende. Men fjern ikke den horisontale "tagbjælke" da den er vigtig.

//Linda - konstruktør
 
  • Synes
  • Elsker
Zoldot og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.