Bag køleskab/fryser og vægskabe i køkkenet er der en ældre skorsten.

For et stykke tid siden bemærkede jeg, i forbindelse med at jeg trak køleskabet/fryseren ud, at der sad en del gammel tapet på skorstenen. Tapetet havde angreb af grønt skimmel. Jeg rev så meget af tapetet som jeg kunne, men kan desværre ikke nå det tapet, der formentlig er på skorstenen også bag vægskabene. De er jo ikke så lette at afmontere. Mit håb er, at skimlet primært var lokaliseret til området lige bag køleskabet og fryseren, eksempelvis via fugt osv. fra disse.

Nogle overvejelser:

Hvordan bør jeg håndtere dette?
Jeg vil gerne male skorstenen bag køleskabet/fryseren med passende maling. Hvilken slags maling?
Det bør jo være en maling, der kan "ånde", så jeg ikke lukker fugt osv. inde.
Kan jeg male direkte på underlaget, som det ser ud i dag? Eller skal jeg gøre noget særligt forarbejde? Vil forårsage så lidt støvdannelse som muligt. Skal jeg skimmelbehandle inden maling?
Det virker lidt uhensigtsmæssigt med stærke skimmelmidler ved køleskab og fryser.

Det spiller ikke så stor rolle, hvordan slutresultatet kommer til at se ud, den murede væg er jo alligevel gemt.
Jeg vil male primært for at friske op, modvirke mere skimmelangreb og binde mørtlen.
Jeg tænker mig en hvid maling, der binder mørtlen, men som stadig kan ånde.
Malingen bør også klare høje temperaturer, da jeg fyrer i den aktuelle skorsten, i det tilstødende rum.

Der hvor det er mørkest på billederne, er det nyere mørtel, efter at murer har forsøgt at finde ind til røgkanal ved montering af en kamin og så lappet væggen igen. Længst nede mod gulvet virker det ældre mørtel til at have en anden farve. Desuden ses her isolering, som virker indsat længst nede. Lidt usikker på typen af isolering. Er der behov for fugemasse eller fodliste her, eller?

Størstedelen af skorstenen har en tredje farve. Jeg tænker, at det nok er her tapetet har været opsat, altså kan der være visse limrester her, deraf farven. Tror jeg.

Er der risiko for, at der er asbest i skorstenen, i gammel mørtel/puds? Eller kan jeg gå i gang med at male uden først at analysere? Forhåbentlig er eventuel asbest bundet i mørtlen, eller hvad tror I?

Taknemmelig for tips!

Åben køleskabsdør afslører en murstensvæg med forskellig farvning og nogle kabler, potentielt med overfladebehandling, isolering og skader.

Ældre murstensvæg i et køkken med synligt brug, mulige tapetrester og en hvid ledning; skygger viser mørkere pletområder.

Billede af en murstensvæg bag et køleskab med synlig gammel tapet og mørke pletter muligvis fra skimmel, samt detaljer fra et trægulv i bunden.

En murstock med afskallet tapet og synligt skimmelsvamp nær gulvet, ved siden af et trægulv.

Billedet viser klumper af hvid og brun fibermateriale spredt på en blå overflade, formodentlig isoleringsmateriale fra murstock.

Forsøg først og fremmest at lokalisere, hvorfor der er kommet skimmel.
Skimmel trives i fugt. Fugtudslip?
Udbedr dette.
Derefter kan du male med silikatmaling.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Forstår ikke hvor fugten kan komme fra..
Måske nede via skorstenen, løbet langs med murværket, ned gennem loftet, overetagen og ned til det aktuelle sted i underetagen. Eller lyder det usandsynligt?
Burde jeg ikke se fugt også på murværket på overetagen i så fald?
Jeg håber, at fugten er kommet fra køl/frys. Lyder nemmere..
Men, samtidig tror jeg snarere, at det burde blive varmt bag disse, med tanke på kompressor osv.

Bør jeg også afmontere vægskabene? For at undersøge?

Silikatfarve. Bare at male direkte på eller bør man grundere på en eller anden måde?
Skimmelsvampbehandle først? Er silikatfarve åndbar og hvilke temperaturer tåler den?
Er den vandbaseret?

Og det der med asbest i mørtel/puds? Sandsynligt eller helt usandsynligt?
Bør jeg analysere før maling? Eller bare male?

Helt umuligt at give et råd vedr. hvor fugten evt. kan være kommet ind uden at inspicere på stedet.

Silikatfarve bruges netop fordi den ånder. Du kan male flere lag indtil den dækker eller fortynde det første strøg i henhold til anvisningerne på bøtten.
Spørg i farvehandelen om varmebestandigheden. Udsiden på en muret skorsten bliver ikke så meget varm, det der evt. sker er, at farven bliver lidt misfarvet.

Der er jo ingen praktisk nytte ved at blande asbest i mørtel, så det virker jo usandsynligt.
MEN hvis det alligevel af en eller anden uforklarlig grund er sådan, så lukker du jo dette inde ved at male.
Asbestfiber er jo kun farlige, når man roder i det og udsættes i lang tid (= dagligt i mange år), men det er jo behandlet tidligere i dine "asbest-tråde". ;)

Ja, roland53, jeg har haft adskillige asbesttråde tidligere, så jeg ved efterhånden ret godt, hvordan/når det er skadeligt.

Det er selvfølgelig godt at male overfladen for at binde eventuelle fibre, men desværre vil jeg ikke komme til overalt, da en del af overfladen er bag opsatte køkkenskabe.

Spørgsmålet er, hvis der nu skulle være asbest i mørtlen, hvor meget, eller om der overhovedet frigøres noget, hvis jeg lader den murede væg være præcis som den er? Hvad tror du?

Som sagt, fugten, håber den kommer fra køl og frys og ingen andre steder fra. Er der noget negativt ved at male, hvis der stadig er skimmelsvampangreb? Bør jeg skimmelsvampbehandle først, inden maling? Eller er det okay, i og med at silikatmaling ånder?

Ja, bag et skab vil du ikke rode i fugerne og dermed frigives ingen evt. asbest.

Skimmel vil ikke kun have fugt, men også noget organisk at vokse og trives på.

Ifølge hvad jeg forstår, så skimmeler silikatmaling ikke, men dobbelttjek med farvebutikken.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Jeg antager, at skorstenen ikke bruges i dag. Har du skorstenstragt over skorstenen? hvis ikke, så kan regnen jo uhindret løbe ned i skorstenen og måske er hele skorstenen passende gennemfugtet. Måske samles fugten bag køleskabet, mens den kan fordampe andre steder, og der bliver der så ingen skimmel.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Der er en mulighed for, at det er en gammel vandskade, som nogen ikke har bekymret sig om efter at have udbedret lækagen. Der kan komme vand på bagsiden af et køleskab, men så ender det på gulvet. Jeg kan ikke komme i tanke om, hvordan der skulle kunne komme vand på væggen oppe ved loftet fra køleskabet. Jeg ville gå ud fra, at vandet er kommet ind via skorstenen. Muligheden er også, at nogen gentagne gange har spildt vand på overetagen, som er løbet igennem. Uanset hvad, bør du finde ud af, hvordan vandet er kommet derhen og sørge for, at det ikke længere kan gøre det. Indtil en eventuel vandskade er udbedret, er det spildt arbejde at male.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Som de andre er inde på, afgør først om skorstenen er fugtig nu eller om skimmelsvampen er gammel. Tænk på at meget kan have sket i et gammelt hus gennem årene, uden at det behøver at være et "aktivt" problem nu.

En lille advarsel for silikatmaling hvis skorstenen virkelig er gammel. Silikatmaling danner en for hård overflade for en skorsten muret og pudset med kalk eller ler som man gjorde før. En mere eftergivende maling anbefales da.

Se
http://mobil.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16758-farg-till-murstock.html

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Hvad tror I om farven AMBIANCE, Silkemat vægmaling fra Nordsjö? Fik den anbefalet af farvehandlen i dag. Er åbenbart en mat vægmaling til maling indendørs på puds, beton, letbeton, gipsplader mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.