Bygget et KL-træhus (synlige KL-træ indvendige vægge) og har nu boet i det godt et år. Valgte kantlimet KL-træ for at minimere/undgå revner. Ved indflytning var det fantastisk flot!
MEN den store skuffelse er alle revner i indvendige vægge, ujævn overflade, luftlækage og udtørrede samlinger, mm som er opstået det seneste år. Og som bare fortsætter med at opstå.
Byggerne brugte meget tid og energi på en flot overfladefinish, et år senere er det væk. Føles som om hele huset tørrer ud og bliver ødelagt. Har det ikke specielt tørt, ligger inden for det normale område i RH ifølge Boverket: som lavest ca. 25% om vinteren og 50-60% om efteråret.
Byggerne har været her adskillige gange og tætnet omkring alle vinduer, da det blæste lige ind (KL har krympet) og fugede samlinger i øvrigt. Den høvlede og slebne overflade er nu ujævn og udtørret. De hvidlaseret vægge begynder allerede at skifte i gul (udtørret?). I kippen er der 5-6 mm stor sprække som fluer bygger bo i. Masser af STORE revner på 1-2 mm, både i de limede træsøm og i selve brædderne. Vedhæfter nogle billeder, men det er svært at tage foto af dette.
Nogen der har erfaring med noget lignende?
Er dette normalt for KL-træ (som byggefirmaet siger)??
Billede af en KL-trævæg med synlige sprækker langs brædderne og et målebånd, der viser størrelsen på sprækkerne i træet. Billede af en KL-trævæg med synlige brædder, nogle ujævn overflade og mindre sprækker, oplyst af en lysstråle fra venstre. Målebånd mod lyse, træ-panelvæg med flere synlige revner og ujævnheder, der viser problemområder i væggen. Indvendig væg af KL-træ med tydelige revner og ujævnheder, synlige pletter og misfarvninger på en lys overflade, der fremhæver træets struktur.
 
Ser ikke sjovt ud! Hvilken leverandør brugte du? Kigger på KL + Isotimber men finder meget lidt info?
 
Man skal tænke på, at KL er udviklet til industriel stombyggeri i træ og ikke direkte for at være en overflade. Oftest beklædes det med brandbeskyttelsesgips.
 
W witten sagde:
Man må tænke på, at KL er udviklet til industrielt skeletbyggeri i træ og ikke direkte for at være en overflade. Oftest beklædes det med brandsikringsgips.
W witten sagde:
Man må tænke på, at KL er udviklet til industrielt skeletbyggeri i træ og ikke direkte for at være en overflade. Oftest beklædes det med brandsikringsgips.
Der er forskellige kvalitetsnormer, en for skeletter og en for synligt. Den synlige har betydeligt højere kvalitetskrav og er også mere nedtørret.
 
S Sheskate sagde:
Ser ikke sjovt ud! Hvilken leverandør brugte du? Kigger på KL + Isotimber men finder meget lidt info?
Sandt at der ikke findes nogen info nogen steder om dette problem. Derfor bliver jeg mistænksom om at netop mit KL-træ er blevet leveret- eller håndteret forkert. Derfor mit spørgsmål om flere har oplevet dette. Men indtil videre ingen svar....
Leverandør er Stora Enso, som hævder at dette er helt normalt. Jeg er skeptisk.
 
L Lasseman63 sagde:
Det findes forskellige kvalitetsnormer, en for skeletter og en for synlige. Den synlige har betydeligt højere kvalitetskrav og er også mere nertorkad.
Har det udviklet sig normer virkelig? Jeg troede hver producent kørte sin egen klassificering på udseendet.
 
Rickard.
Alle KL-huse jeg har set, får store revner, når de tørrer, og dem der bor i dem, taler om, at det lyder som pistolskud, når spændingerne slipper, men at det går over efter et stykke tid.

Nogle gange sprækker det "pænt" med små revner jævnt fordelt, men lige så ofte bliver det få store og grimme. Var på et sted, hvor der blev bygget 6-7 huse, og der havde vi gættespil om, hvor mange år det ville tage, før alle var gipset ;)
 
L Lasseman63 sagde:
Sant at det ikke findes nogen info nogen steder om dette problem. Derfor bliver jeg mistænksom over, at netop mit KL-træ er blevet leveret eller håndteret forkert. Deraf mit spørgsmål om flere har oplevet dette. Men indtil videre ingen svar....
Leverandør er Stora Enso, som hævder, at dette er helt normalt. Jeg er skeptisk.
Årsagen til, at man ikke ser det så ofte, tror jeg, er, at det klædes ind i gips som sagt.
 
Vi har KL og Isotimber stamme. Dog er alle vægge gipsede.

Bruger man ikke at køre med Björkplyfa på væggene, hvis man vil have en fin og holdbar inderside af træ? KL føles lidt som råspont for mig, og det ville jeg ikke sætte som overflade inde i huset.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.