Har gennem f.eks. Moelvens beregningsprogram for limtræsbjælker `ganske god hjælp til at foretage lastberegninger og dimensionere bjælken til en planlagt udestue. MEN hvad er egentlig acceptabel nedbøjning ved en indglasset udestue? 0 mm er jo udelukket. Fremgår dette af glaspartiets installationsbeskrivelse, eller hvor skal jeg søge informationen?

Ifølge mit beregningsresultat med sönzon 3,0 kan jeg vælge at acceptere alt mellem 1 og 18 mm nedbøjning. 18 mm lyder jo vanvittigt, men 1 mm ville omvendt kræve en 115x630 mm bjælke, og det synes både pengepungen og designansvarlig :thumbdown:

Where to look?

Ved dimensionering af bjælkelag og andre bygningsdele er tommelfingerreglen, at den maksimalt godkendte nedbøjning er spændvidden/400.

• Synes
cust3000
  • Laddar…
Tak for svaret!

Det ville blive 10 mm i mit tilfælde, men der burde måske være forskel mellem et gulvbjælkelag og bæringen over en udestue?

Jeg har i nogle andre tvivlsomme dokumenter på internettet læst, at 10 mm er maksimum ved indglasning af altaner. Spørgsmålet er vel, hvor meget bevægelse der er i profilerne i indglasningssystemerne? For bliver det stift, bliver det enten umuligt at åbne/lukke eller ødelagte ruder med det samme.

Du har ikke plads til at lægge en bjælke til taget og så have en tyndere regel, der holder selve glaspanelet? På den måde kan man jo eventuelt lade det hele bevæge sig lidt uden problemer.

God aften!

Det er selvfølgelig en tanke, men pladsen er der lidt mangel på. Men på den anden side går det måske lige op, at acceptere lidt større nedbøjning og dermed vælge en mindre limtræsbjælke. Skal regne lidt på det...

Mange leverandører af havestuer regner med en bøjning på max 2-5mm.

Måske de mener, at limtræsbjælken skal have en negativ nedbøjning (kuvet 3 mm opad i stedet) inden den belastes, så den bliver i princippet lige efter belastning.

Drosen sagde:
Måske de mener, at limtræsbjælken skal have en negativ nedbøjning (kupad 3 mm opad i stedet) inden den belastes, så den bliver i princippet lige efter belastning.
Så er det sikkert. Det kaldes normalt overhøjde.

Nu fik jeg svar fra Skånska byggvarors kundtjeneste, og de havde en 8 mm grænse.

anaitis sagde:
Så er det sikkert. Plejer at blive kaldt overhøjdning.
Hvordan opnår en hobbybygger dette så rent praktisk?

norrbottenstorpet sagde:
Hvordan opnår en hobbybygger dette så rent praktisk?
Hobbybyggeren gør som andre byggefirmaer og bestiller bjælken med ønsket overhøjde fra limtræproducenten. :cool:
http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=23

Har endnu ikke bestilt nogle bjælker og har heller ikke fået byggetilladelsen. Kan letbjælke (typ masonitebjælke) være et alternativ i udestuemiljø (om vinteren ikke opvarmet)? Sådanne bjælker har jo en væsentligt mindre egenvægt, hvilket burde være positivt for det totale belastningsscenario.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.